  • 21. Data: 2018-08-13 17:27:38
    Temat: Re: Co nowego w elektryce, czyli jak nowoczesnie podłączać gniazdka....
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 16:12, Waldemar pisze:

    > Cyna zaczyna "chodzić" od ok 100°C. No i jest to pozytywne sprzężenie
    > zwrotne. Zwiększa się opór połączenia, przez co się ono więcej nagrzewa,

    A trzydziestoletnie połączenia lutowane przeze mnie są jak nowe,
    przewody w puszkach wyglądają jakby były montowane przed chwilą.
    I to mimo czasem dużych prądów, o czym świadczyły wielokrotne wymiany
    poprzypalanych gniazdek.

    --
    Akarm
    http://bykom-stop.cba.pl/

  • 22. Data: 2018-08-13 19:43:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 13.08.2018 o 09:18, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Prawdziwe WAGO, nie podróbki i OK.
    > Jak myslisz, czym zrobiono większość połaczeń w tym:
    > https://www.youtube.com/watch?v=QITHwdBg1Cc&ab_chann
    el=Poci%C4%85giSzymusia

    Nie należy jednak zapominać, że WAGO do pojazdów kolejowych, a WAGO do
    budynków to są dwie różne rzeczy - i mówię to dlatego, że miałem okazję
    pracować przy jednym i drugim (nawet dokładnie przy takim jak na tym
    filmie). Pierwsza podstawowa różnica to taka, że w budynkach instalacje
    robi się na drutach, a w pociągach wszystko na linkach, i to bez
    zaciskania żadnych końcówek.

    I chociaż faktycznie złączki WAGO są solidne, a ewentualne wyciągnięcie
    przewodu wymaga niezłej gimnastyki nawet "specjalnym" narzędziem, to
    połowa sukcesu to nie złączka tylko umiejętności złączającego. Widziałem
    wiele pięknie zrobionych szaf, w których przewody ledwo się trzymały, bo
    albo były złapane za sam koniec żyły, albo ktoś postanowił skręcić linkę
    przez włożeniem w gniazdo, żeby "było porządniej".

    Jakub Rakus

  • 23. Data: 2018-08-13 20:19:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 13 Aug 2018 13:57:43 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > Plastyczność miedzi to jedno, ale wibracje 50hz też nie pomagają.

    Nie śmiej się. Kilka razy widziałem drżące przewody nn na słupie.

    --
    Marek

  • 24. Data: 2018-08-13 20:23:38
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    >przewody rozchodzące się do gniazd. Teraz jest modna instalacja
    >bezpuszkowa, np. zasilanie jednego obwodu kilku gniazd (na jednym
    >bezpieczniku) leci z rozdzielnicy od razu do puszki pierwszego gniazda a
    >stamtąd przewod do drugiego gniazda, trzeciego itd. Najczęściej wymagane
    >połączenie przewodow zasilających kolejne gniazdo łączone są na zaciskach
    >samego gniazda. Słyszałem też. że niektórzy stosują szybkozłączki lub
    >zwykle kostki połączeniowe. Są teraz dostępne tzw. głębokie puszki więc
    >sporo w nich miejsca na ewentualne połączenia.

    Tak jak piszesz. Oświetlenie na szybkozłączki wago, a gniazda na zaciskach
    gniazd.
    W skręcania itp to możesz się bawić w swoim domku. W budownictwie
    mieszkaniowym
    nikt się w to nie bawi.

    Paweł

  • 25. Data: 2018-08-13 20:24:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Nie śmiej się. Kilka razy widziałem drżące przewody nn na słupie.

    Słup był z drewna osiki?

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2018-08-13 20:45:16
    Temat: Re: PS. niezawodowo
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-08-13 o 11:22, sirapacz pisze:
> [...]
    Robiłem kiedyś test złączek Wago 3x2,5mm2 2273-203.
    Po wsadzeniu 2 przewodów 2,5mm2 w skrajne pola i puszczeniu ok 30A po 10
    minutach złączka była już wyczuwalnie ciepła chociaż prąd znamionowy to 24A.
    Do łączenia oświetlenia czy sprzętu RTV idealnie się nadaje ale
    do zasilania indukcji czy bojlera nie polecam stosować...
    Nie tak dawno popularne były oprawy oświetleniowe, włączniki
    a nawet i gniazdka sieciowe z zaciskami na sprężynkę a ostatnio
    jakoś widzę tylko oświetlenie, gniazdka zaciski na śrubki mają.

    --
    pzdr, j.r.

  • 27. Data: 2018-08-13 21:10:01
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > Łączenia lutowane nie będą się grzały.

    Ale przeciążony przewód może.

  • 28. Data: 2018-08-13 21:12:12
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > Zanim sie cyna rozplynie (olowiowa 180 C), to izolacja sie zwegli.

    Co nie zapobiegnie stopieniu cyny.

  • 29. Data: 2018-08-13 21:35:32
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2018-08-13 09:18, Włodzimierz Wojtiuk wrote:
> [...]
    > (ciap)
    >
    > Prawdziwe WAGO, nie podróbki i OK.
    > Jak myslisz, czym zrobiono większość połaczeń w tym:

    Tu nie ma koniecznosci zapewnienia skutecznej ochrony
    przeciwporazeniowej, poprzez "samoczynne wylaczenie zasilania", czyli,
    przepuszczenie przez to to, pradu rzedu 300-400 [A].

    http://images.okazje.info.pl/p/dom-i-ogrod/2933/pawb
    ol-listwa-zaciskowa-kolorowa-5-x-4-mm2-e-4003.jpg
    Tu przewod jest dociskany, lekko splaszczany i pojawia sie ten wymagany
    querschnitt.

  • 30. Data: 2018-08-13 21:59:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 13.08.2018 17:27, Akarm wrote:
    > W dniu 2018-08-13 o 16:12, Waldemar pisze:

    > I to mimo czasem dużych prądów, o czym świadczyły wielokrotne wymiany
    > poprzypalanych gniazdek.

    A gniazdko się jara najczęściej od poluzowanej śrubki w zacisku.
    Trzeba było przylutować ;)

    --
    Mirek.