  • Data: 2012-04-02 22:08:55
    Temat: Re: PS
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-04-02 21:15, maroo123321 pisze:
    > Transformator ma natężenie wyjściowe czy daje tylko napięcie ( tak jak z
    > baterii ? )

    Co to znaczy dać tylko napięcie? Bateria nie da prądu? To chyba jest
    mało użyteczna :)
    A tak naprawdę to baterię możesz uznać za pewne idealne źródło
    napięciowe które wewnątrz jest połączone szeregowo z tzw rezystancją
    wewnętrzną, która da o sobie znać gdy zewrzesz końcówki tej baterii.
    Popłynie prąd równy U/Rs na przykład 30 A. Ale popłynie krótko bo
    bateria się rozgrzeje i eksploduje albo przynajmniej uszkodzi
    wewnętrznie. Ale nikt cię nie zmusza do zwierania tej baterii tylko
    podłączasz do niej odbiornik taki żeby nie przekroczyć dopuszczalnego
    prądu np 1 A.
    Transformator (oczywiście zasilony z napięcia przemiennego) też w sumie
    jest źródłem napięciowym (tylko napięcia przemiennego) z wewnętrzną
    rezystancją. Rezystancja zależy od rezystancji od rezystancji uzwojenia
    wtórnego (i w pośredni sposób od rezystancji uzwojenia pierwotnego i
    rezystancji linii zasilającej). Od tej rezystancji zależy prąd zwarciowy
    czyli możliwy do uzyskania przy zwarciu wyjścia tego trafa. Ale nikt cię
    nie zmusza do zwierania trafa ani zwierania wyjścia mostka zasilonego z
    tego trafa.
    Jeśli mostek jest na 5 A to znaczy, że możesz podłączyć odbiornik który
    ma rezystancję 24/5 = 4,8 Ohma, lub inaczej, możesz podłączyć odbiornik
    który przy zasilaniu 24 V pobiera 120 W.
    Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 10 Ohm (moc odbiornika 48 W
    przy zasilaniu 24V) to popłynie 2,4 A.
    Jeśli podłączysz odbiornik o rezystancji 2,4 Ohma to popłynie 10 Ohm i
    spali się mostek. Taki prąd popłynie gdy podłączysz odbiornik o
    znamionowej mocy 240W przy zasilaniu 24V . Moce podawałem żeby było
    łatwiej skojarzyć o co chodzi. Odbiornikiem może być na przykład żarówka
    na napięcie 24V (do ciężarówek). Na przykład żarówka 50 W czy 110 W. W
    tych przykładach pomijałem istnienie rezystancji szeregowej bo jest ona
    na tyle mała, że nie wpłynęła by istotnie na wynik przy tych prądach.
    Tak więc to odbiornik swoją rezystancją decyduje o tym jaki będzie prąd
    a w zasilaczu można dać co najwyżej bezpiecznik żeby ten prąd nie był
    większy niż dopuszczalny dla mostka czy dla transformatora.

    Jeśli wywody moje i innych nie trafiają ci do przekonania to wróć/skocz
    do materiału z fizyki z liceum. W ramach nauki o elektryczności
    przerabiane są prawa Kirchhoffa. Potrzebna ci znajomość drugiego prawa
    Kirchhoffa a oprócz tego prawa Ohma i znajomość pojęcia źródła napięciowego.

    --
    pozdrawiam
    MD