eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika[PRACA] Pomówmy o wynagrodzeniach dla elektroników- wiosna 2010 › Re: [PRACA] Pomówmy o wynagrodzeniach dla elektroników- wiosna 2010
  • Data: 2010-03-24 22:40:53
    Temat: Re: [PRACA] Pomówmy o wynagrodzeniach dla elektroników- wiosna 2010
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-03-24 17:49, Pszemol pisze:

    > Co się elektronicznego projektuje w Polsce z dziedziny high-tech?
    > Bramy wjazdowe sterowane pilotem rf? Centralki do domofonów?
    > Śmiech po pachy...
    >
    > Gdzie jest firma w Polsce w której inżynier elektronik mógłby się
    > wykazać zaprojektowaniem jakiegoś ASICa? Albo choć FPGA?

    Nie przesadzaj. FPGA w Polsce dawno weszła pod strzechy. Wiele małych
    firm w tym robi. Nawet ja muszę tym kwartale zrobić projekcik na
    Spartana (z Cortexem M3 i przetwornikiem A/C 2Msp/s). A moja firma to
    już w ogóle jednoosobowy warsztacik :)

    > A czy umiałby w ogóle zaraz po uczelni to już inna para kaloszy, nie?
    > Robi ktos w ogle w Polsce np. 6-warstwowe plytki drukowane pod uklady BGA?

    Przyjmuje się zlecenia w Polsce a robi się w ChRLD. Pytanie czy polskie
    firmy wdrażają projekty na 6 warstwowych płytkach? Pewnie tak.

    > Mój kumpel z uczelni nie ma kasy aby kupić nowe kostki Altery/Xilinxa
    > dla swoich studentów do labu... jak się mają studenci nauczyć
    > projektowania takich układów skoro nigdy przy tym rąk nie brudzili
    > bo uczelni nie stać na software i kostki do zajęć praktycznych?

    Jak komuś zależy to wyda 100 pln na moduł ze Spartanem. Soft jest
    darmowy. I nie możesz przenosić dennego poziomu technicznego naszych
    uczelni na poziom firm. Wykupiłem sobie rok temu studium podyplomowe na
    PWr w ramach programu finansowanego przez UE. Przedmioty teoretyczne
    owszem. Niektóre przydały się, żeby sobie coś odświeżyć lub wypełnić
    lukę w edukacji sprzed kilku dekad :) Ale przedmioty praktyczne to
    porażka. PLC to stare Festo sprzed chyba 20 lat i ze dwa Siemensy S7
    200. Mikrokontrolery to zestawy HC08. Robotyka to jakieś dwa
    kilkunastoletnie komercyjne roboty bez dostępu do kodów źródłowych.
    Uczestnicy kursu patrzyli na to trochę z politowaniem. Większość to
    inżynierowie z utrzymania ruchu w przemyśle i na codzień mają do
    czynienia z dużo nowszymi technologiami. Przy naszych politechnikach to
    dział automatyki w przeciętnej polskiej elektrowni jest nośnikiem HiTech.

    Ktoś gdzieś na polskiej uczelni bawi się w praktyce mikrofalami,

    Bawią się ale to sztuka dla sztuki. Kiedyś pośredniczyłem w zamawianiu
    urządzenia na 9 GHz na PWr. Klient wydał kilka kpln na coś co skleciłbym
    mu z części zamówionych za kilkaset pln w sklepach wysyłkowych. Bolączką
    polskich uczonych jest to, że siedzą za gówniane pieniądze w swoich
    instytutach, a jak im się zdarza klient z przemysłu to próbują go
    wyruchać na jakąś kwotę kosmiczną w porównaniu do prawdziwej wartości
    zlecenia.

    >albo
    > gigabitowymi układami telekomunikacyjnymi, techniką komórkową 4G,
    > czy optoelektroniką na "nieco" wyższym poziomie co transoptor czy
    > opto-triac?

    Z optyki akurat się trochę robi. Np lasertex.eu

    Co się robi w Polsce na kierunku "automatyka i robotyka"?

    To ci już opisałem. Na uczelniach robi się dyrdymały na sprzęcie sprzed
    20 lat. W przemyśle jest nieźle. Wprawdzie rodzime PLC nie są zbyt znane
    :) ale jak chcesz robota, maszynę czy automatyzację procesu to polskich
    firm jest dużo. I jakością nie ustępują Niemcom czy Francuzom.

    > Jakieś fajne rzeczy? Ktoś brał udział w jakimś światowym konkursie?
    > Obawiam się, że będzie bida z nędzą jak się popytasz...

    Jaki konkurs? Piękności? W firmach liczy się kasę ze zlecenia a nie
    medale z konkursów. W konkursach mogliby startować studenci gdyby na
    uczelniach mieli na czym robic projekty konkursowe.

    MD