    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PLC
    Date: Sat, 17 Feb 2018 20:30:10 +0100

    > Arduino nie jest postrzegane jako sprzęt profesjonalny. I nie tylko tak
    > jest z arduino. poprosutu świat działa tak, że łatwiej, prościej jest
    > użyć coś co ma atest, jest znane, niż zrobć dobrze.

    Zaraz, czyli jak ktoś nie robi tego tanio na arduimo czy podobnym
    systemie, to robi to źle? Cholera jasna, od dwudziestu lat produkuję
    maszyny ze złym sterowaniem :(

    taki lekki ot. w
    > 2017 szalały wirusy na w miarę dobrze zabezpieczonych windowsach. jakaś
    > tam firma transporotow morsko portowa straciła na wirusach tyle kasy, że
    > mogli by sobie zatrudnić tabun informatyków, napisać swój wewnętrzny
    > sytem operacyjny/komputerowy w którym by nie istniały wirusy. ale dalej
    > klepią na windowsie.

    A jest to powiązane z arduino...jak? Znaczy, gdyby pracowali na systemie
    ala arduino, to nie mieli by strat finansowych?

    Wiem co chciałeś napisać, więc dalej nie będę "rżnął głupa". Problemem
    tej i innych firm jest to, że udostępniają światu praktycznie wszystko.
    Ile firm ma porządnie zrobioną zaporę? Ja nie znam żadnej. Ja też
    zresztą nie mam, gdyż nie potrafię jej zrobić, a firmy które poprosiłem
    o pomoc też się poddały. Ostatnie podejście to FortiGate, też okazuje
    się że nie spełnia moich założeń.
    Zobacz jak beztrosko ludzie zgadzają się na licencje (nawet nie
    czytając) dla programów które instalują. Przykład który mnie rozbawił to
    latarka na androida (jakieś 3 lata temu), która otwierała telefon na
    świat. Po co latarce dostęp do sieci i kontaktów? Było to napisane, więc
    nie zainstalowałem, rok później przeczytałem że "latarka jest dziurawa".
    Inny aspekt - aktualizacje automatyczne. Przyznajcie się, ile osób ma
    włączone? Teraz wyobraźcie sobie, że w firmie pracuje 6 kompów z
    systemem cadowskim/camowskim i obsługują frezarki CNC. Jedna
    aktualizacja i nagle te 6 komputerów pada gdyż system staje się
    niekompatybilny z zainstalowanemy oprogramowaniem (nie mówię że od razu
    windows leży), frezarki nie pracują, firma ma straty.
    Szacuję, że gdyby małomiękki się wkurzył, to 95% komputerów w ciągu
    kilku godzin (uwzględnijmy strefy czasowe) pada na ryjek.
    Ale mi się zeszło ze ścieżki...Sorki za to.

    > Porównujesz urządzenie za 4 dolary, do urządzenia za 4 tysiące dolarów.

    Powiedzmy, e prosty sterownik to jakieś 150E plus 43E za 8 wyjść i 37E
    za 8 wejść. Najprościej tak to może wyglądać, choć pewnie nie najtaniej,
    za to skalowalnie do tysięcy wejść/wyjść różnej maści i różnych protokołów.

    > co by było gdyby te 3996 dolarów różnicy wydać na niezawodność?

    Nic by nie było. Czy do tych Twoich 4 dolców można podłączyć cokolwiek?
    Bardzo wątpię. Ma toto jakąś obudowę, sensowne zasilanie, złącza?

    > Nie musisz odpowiadać. da sie to zrobić za 1000usd, drugi tysiąc zarabia
    > firma, reszta to podatki i koszty sprzedaży. Tylko że gotowiec już jest,
    > na arduino trzeba robić.

    Tomasz, piszesz jak typowy elektronik, który nigdy w przemyśle nie
    działał. Wiem, bo sam tak miałem i wyrosłem z tego. Pierwsze maszyny (w
    zasadzie nawet bym tego maszynami nie nazwał) istotnie były robione jak
    piszesz, "po swojemu". Ale na dłuższą metę to się po prostu nie
    opłacało. Prościej było wydać trochę kasy i mieć po pierwsze święty
    spokój, a po drugie czas zaoszczędzony w ten sposób przełożyć na pracę
    która da więcej niż wydałeś na kupiony sterownik.

    Miłego.
    Irek.N.