  • 1. Data: 2014-02-14 04:26:29
    Temat: PCB - prototypy
    Od: s...@g...com

    Witam,

    Od pewnego czasu łazi mi po łbie temat szybkiego wykonywania prototypowych PCB.
    Zresztą ostatnio już parę razy zawracałem gitarę tym tematem na grupie. A to
    termotransfer z laserki, a to metoda "foto" itd.,itp..

    Obie powyższe metody mają swoje plusy i minusy, wymagają trochę wprawy/doświadczenia,
    ale jednocześnie mają jeden wspólny mianownik: SĄ UPIERDLIWE i nie wybaczają błędów
    technologicznych popełnionych przez wykonawcę.

    A to żelazko coś nie dogrzało, a to za słabo coś się docisnęło przy prasowaniu, a to
    coś się nienaświetliło i takie tam..

    Cholera, AŻ PROSI SIĘ drukowanie bezpośrednio na laminacie !!

    Znalazłem w sieci coś takiego:

    http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/directi
    nkjetresist.htm

    ===============

    I tak sobie myślę, czy nie byłoby sensownym zaprojektowanie takiego drukarko-plotera
    dedykowanego właśnie pod PCB. Software do obsługi tego byłby karmiony Gerberem, posów
    X-Y na silniczkach krokowych, ustalenie współrzędnych referencyjnych to "bułka z
    masłem", więc po obróceniu płytki na drugą stronę można precyzyjnie wykonywać płytki
    dwuwarstwowe. Idea banalnie prosta, ale jak to w życiu, diabły śpią w szczegółach.
    Przy mechanice i elektronice problemu nie widzę, aczkolwiek nagłówkować i narobić się
    przy tym trochę trzeba. No i oczywiście soft, który łyknie Gerbera.

    Podstawowym problemem jest głowica drukująca i paskudztwa jakich należy użyć do
    bezpośredniego drukowania na PCB. Tak coby były odporne na paskudztwo trawiące PCB.
    Czy atrament ze zwykłego Ink-Jet'a jest na to odporny? Nie wiem..

    Co Wy na to ?

  • 2. Data: 2014-02-14 08:34:45
    Temat: Re: PCB - prototypy
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-14 04:26, s...@g...com pisze:
> [...]
    Czy atrament ze zwykłego Ink-Jet'a jest na to odporny? Nie wiem..

    Fajne. Ale żeby się w to bawić to trzeba by robić naprawdę sporo tych
    płytek (ekonomia). Dla jakiegoś klubu krótkofalarskiego albo kółka
    elektronicznego (czy gdzieś takie są??) może być to przydatne.
    Właściwie studenci kierunków elektronicznych powinni sobie coś takiego
    machnąć i zostawić w szkole jako wyposażenie :)

    Pozdr.PK.

  • 3. Data: 2014-02-14 08:57:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

[...]

    ---------------
    Profesjonalne rozwiązania tego tematu poszły chyba raczej w kierunku
    frezowania laminatu.
    P.G.

  • 4. Data: 2014-02-14 09:00:18
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-14 08:34, Paweł Kasztelan pisze:

> [...]

    A gdyby zrobić coś takiego tylko na taniej drukarce atramentowej i
    drukować na laminacie fotoczułym ? Trzeba by zrobić to w ciemni i nie
    wiem czy atrament nie rozpływał by się po emulsji ale może ktoś coś
    takiego testował ?

    Pozdr. PK.

  • 5. Data: 2014-02-14 09:04:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ldkie2$cqh$1@node1.news.atman.pl...
[...]

    -----------

    A może od razu naświetlać ten laminat jakimś laserem ?
    P.G.

  • 6. Data: 2014-02-14 09:15:46
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-14 09:04, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > takiego testował ?
    >
    > -----------
    >
    > A może od razu naświetlać ten laminat jakimś laserem ?

    Owszem czemu nie :) Też o tym pomyślałem. Ale o ile drukarkę
    zmodyfikować tak żeby weszła płytka dam radę. To sterować laserem
    raczej nie potrafię :( A i tak czym dalej od środka płytki tym kąt
    padania promienia był by większy i powodował by zniekształcenia.
    Więc przy większych płytkach i tak skończyło by się na frezarce CNC
    tylko z laserem zamiast frezu. Gdyby jeszcze ten laser miał taką moc w
    impulsie żeby odparował miedz to mogło by to fajnie działać :D

    Pozdr.PK.

  • 7. Data: 2014-02-14 09:20:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ldkjb2$dn4$1@node1.news.atman.pl...
[...]

    ----------
    Tego z tym kątem nie rozumiem.
    P.G.

  • 8. Data: 2014-02-14 09:35:53
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-02-14 09:20, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > raczej nie potrafię :( A i tak czym dalej od środka płytki tym kąt
    > padania promienia był by większy i powodował by zniekształcenia.

    Promień lasera padający pionowa z góry (90stopni) będzie okręgiem ale
    jak będzie padał pod kątem (>45stopni) będzie owalem. Czo spowoduje
    zniekształcenia.

    Pozdr. PK.

  • 9. Data: 2014-02-14 10:43:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 13 Feb 2014 19:26:29 -0800 (PST), s...@g...com wrote:
    > Co Wy na to ?

    W sieci widziałem takie przerobione drukarki atramentowe. Stosują
    specjalny atrament:

    http://www.youtube.com/watch?v=_DGUUoK_XTA&feature=y
    outube_gdata_player

    --
    Marek

  • 10. Data: 2014-02-14 10:52:18
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2014-02-14 10:43, Marek pisze:

    > W sieci widziałem takie przerobione drukarki atramentowe. Stosują
    > specjalny atrament:
    >

    > http://www.youtube.com/watch?v=_DGUUoK_XTA&feature=y
    outube_gdata_player

    i jeszcze "gruntują" laminat, żeby tusz chciał się trzymać:

    http://shackspace.de/wiki/doku.php?id=project:beta-l
    ayout:pcbprinter

    Put a thin coat of PPA5 primer onto board using a lint-free cloth.
    Alternative: CATS+ primer.

    Primer (PPA5, CATS+)
    PPA5 is 95% Ethanol with some chemicals to make the ink stick.
    Primers are made specifically for Tritron ink.
    Alternatively use a mix of Ethanol with a pinch of Glycerin.