  • 11. Data: 2014-02-14 11:57:18
    Temat: Re: PCB - prototypy
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Próby już były ( laserówką po laminacie ) ;

    http://www.youtube.com/watch?v=WQ0QPcXfuPo

    LPKF ma urządzenie do laserowego "wypalania";
    http://www.youtube.com/watch?v=mzmjGz0_joM

    o cenę nie pytaj :)

    A dla użytkownika "domowego" chyba nie ma lepszej opcji niż frezowanie
    CNC. Chociaż, osobiście nie widzę powodu - naświetlanie nie może się
    "nie udać", tyle że kłopotliwa jest konieczność czekania kilka godzin na
    kliszę (niby można wydrukiem z laserówki, ale to jednak nie to samo...)

  • 12. Data: 2014-02-14 12:22:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Paweł Kasztelan" <P...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ldkkgo$f48$1@node1.news.atman.pl...

    > Tego z tym kątem nie rozumiem.
    > P.G.

    Promień lasera padający pionowa z góry (90stopni) będzie okręgiem ale
    jak będzie padał pod kątem (>45stopni) będzie owalem. Czo spowoduje
    zniekształcenia.

    ------------
    To jest oczywiste.
    Nie rozumiem czemu ma padać pod kątem.
    Głowica nie może dojechać do brzegu płytki i trzeba ją przechylać ?
    P.G.

  • 13. Data: 2014-02-14 13:31:28
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 14 lutego 2014 08:34:45 UTC+1 użytkownik Paweł Kasztelan napisał:

    > Właściwie studenci kierunków elektronicznych powinni sobie coś takiego
    >
    > machnąć i zostawić w szkole jako wyposażenie :)

    Jak najbardziej!! Jeżeli grupę odwiedzają Baby i/lub Chłopy robiące na Uczelniach
    Politechnicznych, to zamiast pracy inżynierskiej pod tytułem "stoper z wykorzystaniem
    uC PIC" powinni właśnie podchwycić ten wątek!! W 100% zgadzam się z Tobą. Może to być
    nawet praca zespołowa. Elektronika/Informatyka/Mechanika/Chemia.

  • 14. Data: 2014-02-14 14:54:51
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    Uczelniach Politechnicznych, to zamiast pracy
    > inżynierskiej pod tytułem "stoper z wykorzystaniem uC PIC" powinni właśnie
    Niestety, nie mogę się z tym zgodzić.
    Celem nauki w wyższej uczelni ma być budowanie urządzeń do manufaktury PCB?

    Toż przecież "stoper z wykorzystaniem uC PIC" może być dużo bardziej
    rozwijającym umiejętności
    niż budowanie już zbudowanej maszyny. Złaszcza, jeśli ten stoper mierzyłby
    czasy np. 10us
    między kolejnymi szybkotrwającymi pulsami z dokładnością do 5ns.

    Z naszych 23% podatków VAT. płaconych każdego dnia, wszystkie Politechniki i
    Technika
    powinny zakupić linię do profesjonalnej produkcji PCB.
    Linia ta powinna znajdować się w sali numer 015 na parterze i być dostępna
    dla każdego studenta/ucznia po cenie materiałów eksploatacyjnych.
    Kto chciałby wykonać prototyp płytki w Poznaniu, Krakowie, Warszawie,
    Gdańsku czy Wrocławiu, za standardową opłatą - również. (Niewymienione
    inne - przepraszam)
    Poza tymi miastami - wysyłka priorytetem, niepoleconym 1dzień - również.
    Przecież plik Gerbera w tamtą stronę pójdzie w minutę e-mailem.

    Wtedy ludzie mogliby budować rzeczywiste układy, a nie się cofać 30 lat do
    tyłu i od nowa budować
    fotoploter i fabrykę PCB w Teletrze/Poznań.
    Tamta fabryka zostałą niedawno właśnie zburzona.

    Dopóki nie będzie to możliwe - stwórzmy listę chętnych, którzy zrobią taką
    płytkę za niewielką opłatą (np. 30 zł ze znaczkiem?) dla innych i wyślą - w
    ramach p.m.e.
    Przecież i tak w ostatnim tygodniu, kilku z was taką zrobiło dla siebie,
    ale nie chwalicie sie tym.
    Często (niepotrzebnie) z jakimś lekkim wstydem, że ścieżka 8 milsów - się
    oderwała,
    bo trzeba było zaprojektować 12mils.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 15. Data: 2014-02-14 20:53:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 14.02.2014 19:41, AlexY pisze:
    > Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > [..]
    >
    > Istniejące drukarki mają wirujące zwierciadło. To samo co w kasach
    > sklepowych.

    Ale tam po drodze jest taka fikuśna soczewka/pryzmat i światło
    wychodzące z modułu laserowego jest cały czas prostopadłe do powierzchni
    bębna światłoczułego.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 16. Data: 2014-02-14 22:05:06
    Od: s...@g...com

    użytkownik Grzegorz Kurczyk napisał:

    > Ale tam po drodze jest taka fikuśna soczewka/pryzmat i światło
    >
    > wychodzące z modułu laserowego jest cały czas prostopadłe do powierzchni
    >
    > bębna światłoczułego.
    >

    > Pozdrawiam

    Jest prostopadle tylko w jednym punkcie, przynajmniej w tanim sprzecie z 4
    soczewkami. Kąt wiazki wychodzacy z diody laserowej jest rozbiezny w plaszczyznie x
    o 9 stopni, a x 20 (tak pi razy drzwi), pierwsza soczewka tworzy wiazke rownolegla
    jak w bazarkowych wskaznikach, druga soczewka z punktu robi linie ktora pada na
    wirujace lustro. Dwie ostatnie - fikusne, z linii robia punkt na bebnie i odchylaja
    wiazke o okreslony kat, im dalej od srodka obrazu tym zalamanie jest wieksze. Efekt
    jest taki ze np. 3 stopnie obrotu lustra odpowiadaja przesunieciu wiazki o np. 1cm
    czyli zwykla liniowosc.

    > Celem nauki w wyższej uczelni ma być budowanie urządzeń do manufaktury PCB?

    Smiem stwierdzic ze poziom zaawansowania budowy takiego sprzetu jest nieadekwatny do
    wykladanej wiedzy. Najtanszy nowy fotoploter to cos ok. 25000 pln, koszt jego
    wykonania to max. 3000, male manufakturki i uczelnie to kupuja. Wiecaj tam zabawy z
    oprogramowaniem na PC niz dlubania w elektronice. Jedyne co jest robione w polsce dla
    TEJ manufaktury to sterowanie liniami galwanicznymi, no i mechatronika robi automaty,
    ale to trzeba byc fascynatem i miec olej w glowie. Gosc pierwsza mechatronike rzezbil
    na trzech czy czterech z80 z OSD na monitorze w czasach kiedy nie bylo literatury i
    kompilatorow, wiec sie da. Z drugiej jednak strony polacy ktorzy TU "nie potrafia",
    na zachodzie jakos "potrafia", wiec moze problem jest gdzie indziej. A jak Karol
    zawraca dupe o temperature pracy potencjometru to sorry, ale od tego sa pdfy.
    Maritex - elementy bierne - potencjometry tadaaaaa pdf z chinskimi krzakami:)

  • 17. Data: 2014-02-14 22:23:20
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]

    potencjometru to sorry, ale od tego sa pdfy. Maritex - elementy bierne -
    potencjometry tadaaaaa pdf z chinskimi krzakami:)

    To prawda, co piszesz. Jednak Ten Gość zrobił to TUTAJ, więc widać, że się
    da.
    Może TAM dałoby się łatwiej.
    Karol ma jakieś cele, ale chodzi też o innych, którzy czytają.
    Problem polega jednak na pracy, a nie czytaniu.

    S.

  • 18. Data: 2014-02-15 01:16:38
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-02-14 19:41, AlexY pisze:
    > Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > [..]
    >
    > Istniejące drukarki mają wirujące zwierciadło. To samo co w kasach
    > sklepowych.

    Np LaserJet II :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 19. Data: 2014-02-15 10:37:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > [..]
    >
    > Istniejące drukarki mają wirujące zwierciadło. To samo co w kasach
    > sklepowych.

    Zaproponowałem, żeby zamiast pluć plujką na pokrytą światłoczułą emulsją
    płytkę (aby ją potem naświetlać) od razu ją naświetlać - czyli podmienić
    jakoś głowicę plującą na naświetlającą.
    Jak pojawiły się hasła o świeceniu pod kątem to zacząłem podejrzewać, że
    może plujki plują na prawo i lewo tylko ja o tym nie wiem :).
    P.G.

  • 20. Data: 2014-02-15 15:35:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-02-14 11:57, sundayman pisze:
> [...]
    > "nie udać", tyle że kłopotliwa jest konieczność czekania kilka godzin na
    > kliszę (niby można wydrukiem z laserówki, ale to jednak nie to samo...)
    No ale po co klisza, po co jej drukowanie, skoro można naświetlać wprost
    laminat z naniesionym lakierem?

    Btw to wszystko fajne, ale od pewnego poziomu komplikacji - nie
    wyobrażam sobie pcb bez metalizowanych otworów, co powoduje
    bezsensowność dalszej walki z problemami, których nie znają "zwykłe
    płytkarnie", gdzie za odpowiednią kasę zrobią ci pcb na zaraz.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173