    From: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: P?atno?? iPhone
    Date: Wed, 5 Nov 2014 11:00:12 +0100
    <m35mi1$516$1@dont-email.me> <c...@4...com>
    <dc7ucjaxwt4f$.1p0uqpx73zb1y.dlg@40tude.net>
    <j...@4...com>
    <54575b02$0$8946$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@4...com>
    <5458923d$0$12634$65785112@news.neostrada.pl>
    <r...@4...com>
    <5459103d$0$12641$65785112@news.neostrada.pl>
    <54591a06$0$11149$65785112@news.neostrada.pl>
    <54592684$0$7901$65785112@news.neostrada.pl>
    <54592b8a$0$18096$65785112@news.neostrada.pl>
    <54593bba$0$11138$65785112@news.neostrada.pl>
    <1i52iyoxaapi8.4urnchdvpogj$.dlg@40tude.net>
    <5459e991$0$18074$65785112@news.neostrada.pl>
    <5459ed2f$0$11152$65785112@news.neostrada.pl>

    Dnia 2014-11-05, o godz. 10:26:05
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A przypominam ze telekomunikacja byla taka, ze jak lokalna telewizja
    > puscila interaktywny program Piraci, to trzeba jej bylo telefon
    > odciac.

    Poważniejsza struktura telekomunikacyjna powstawała dopiero około
    połowy lat 90-tych - nawet w przypadku Warszawy. Na przełomie 1996/1997
    roku robiłem przy jednym z pierwszych call center w Warszawie. Kwestia
    przeciągnięcia światłowodu od centrali do biurowca gdzie to się
    mieściła zajęła prawie rok. Normą połowy lat 90-tych były miedziane
    linie dzierżawione a nie światłowody. To nawet nie tyle że banki nie
    chciały mieć swojej sieci co po prostu nie było infrastruktury
    szkieletowej na której to można było wykonać. Infrastruktura kablówek
    nie za bardzo się nadawała - poza tym tam światłowodów było stosunkowo
    mało (bo drogie i one i osprzęt) - bo głównie był to koncentryk i
    sygnał analogowy.

    Wcześniej jedyny w miarę pewny sposób to były łącza modemowe po liniach
    komutowanych. W miarę - bo infrastruktura piszczała. W 1994 roku
    realizowaliśmy sieć na potrzeby księgowości dla szkół. Na około 1200
    placówek tylko mniej więcej 1/3 nie sprawiał problemów. A to była
    ręczna centralka, a to jedyny numer w szkole i korzystał z niej
    seretaroiat/dyrektor/cieć a jak nie to fax stał na tym numerze. Albo
    inna strefa numerowa i brak automatycznej centrali po drodze. Ech - jak
    nam się to udało zrobić tak że testy przeszło to do dziś się dziwię. ;-)

    Mało kto zdaje sobie sprawę że nawet ilość dostępnych numerów w sieci
    był ograniczona. Przejście z numeracji 6- na 7-cyfrową skończyło się
    już w XXI wieku. Ostatnie centrale mechaniczne też wtedy wycofano.

    > raczej nie az takie. Wiem ... tylko ze chodzi o to ze na polozeniu
    > tych swiatlowodow sie skonczylo.
    > TP przez pare lat nie mialo pomyslu co z nimi zrobic :-)

    No ale z tego co widzę tam był szkielet na światłowodach a abonencie
    już na miedzi. W TP SA ciężko było załatwić cokolwiek. Np. w firmie o
    której pisałem wyżej na światłowodzie były tylko linie telefoniczne.
    Internet od TP SA w lokalizacji do 2001 - Brak Możliwości Technicznych.
    W efekcie skończyło się na kablu z jednego z warszawskich oddziałów
    Optimusa rzuconym po elewacji bo TP SA nie wyraziła zgody na
    skorzystanie z ich traktu.

    Zdrówko