-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.aabj188.neoplu
s.adsl.tpnet.pl!not-for-mail
From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
Date: Wed, 15 Jan 2025 12:24:32 +0100
Organization: news.chmurka.net
Message-ID: <l3xt5xyefp94$.1ji20sx711d5l.dlg@40tude.net>
References: <vlk84q$1e6h5$1@paganini.bofh.team> <vlmrtm$tpr$1@news.chmurka.net>
<vlp2f7$v0o$5@news.chmurka.net> <vlphf9$9604$1@news.icm.edu.pl>
<9g5iqkzdiua2.tr976ejh4wdh$.dlg@40tude.net>
<vlqup4$be4c$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
<vlrfa4$c8sl$1@news.icm.edu.pl>
<1...@4...net>
<vm1fpd$ltr5$1@news.icm.edu.pl>
<s98cljspom1x$.n35f7qgexv15$.dlg@40tude.net>
<vm6qt1$uhm8$1@news.icm.edu.pl>
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
posting-host="aabj188.neoplus.adsl.tpnet.pl:83.4.35.188";
logging-data="30075";
mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
Cancel-Lock: sha1:ZZ/lqrlHjVSzR/BT7oV370Ul67w=
sha256:fW5X/k3uQ/q6jsVJ983sqlS/oaPuaMV83fdwhIAPIms=
sha1:z+7BqAwLxnnKIzcEx31Ay/mHcuk=
sha256:Pklhc9DCqWZQijnWkk9KLAf+TPcZ7w/if5n2tK4quHM=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2728031
[ ukryj nagłówki ]On Wed, 15 Jan 2025 00:09:46 +0100, PixelÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 13.01.2025 o 12:31, J.F pisze:
> [...]
>
>> W idealnych warunkach energia jest zachowana, wiÄc nie ma znaczenia,
>> kiedy dodasz.
>> Ale nie sÄ idealne, i energia jest tracona.
>> Im wolniej jedziesz, tym mniej tracone :-(
>
> Nie rozumiesz "przepaĹu" to wĹaĹnie ten punk decyduje o spalaniu,
> szczegĂłlnie w benzynie :)
Nie rozumiem.
Co to za "przepaĹ" i "niedopaĹ", czy jak to tam nazwaĹes.
>>> Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciÄ Ĺźeniem, co nie jest tam
>>> jednak uwzglÄdnione :P
>>
>> To jest mapa na róşne obciÄ Ĺźenia.
>
> Tak, w warunkach laboratoryjnych, bez uwzglÄdnienia debila, ktĂłry wciska
> gaz do oporu :)
Gaz do oporu to jest gorna linia na tym wykresie :-)
Mam gĹupie wraĹźenie, Ĺźe benzynie akurat gaz do oporu sĹuzy - patrz
jakie masz spalania przy nizszym obciÄ Ĺźeniu.
Straty na przepĹywie powietrza przez przepustnice ?
> ...
>>> "Powinno dla kaĹźdego byÄ jasne, Ĺźe jazda na wysokich obrotach zwiÄksza
>>> zuĹźycie paliwa."
>>
>> W praktyce ... owszem.
>> W teorii ... patrz diagram, ale teĹź trzeba wiedzieÄ ile Ci potrzeba
>> tej mocy.
>
> Ty nie wiesz, sam to x razy przyznaĹeĹ, wciskasz i oczekujesz. To tak
No niestety nie wiem - chciaĹem to zobaczyc dziÄki kompowi, ale
chwilowe tak skacze, Ĺźe nie wiem :-)
No i to jest diesel, wiec wyniki sie na benzynÄ nie przekĹadajÄ .
> nie dziaĹa :) Trzeba wciskaÄ umiejÄtnie.
Chcesz miec zuzycie takie jak w papierach, to odszukujesz program
jazdy testowej i tak jedziesz :-)
przepisy sÄ , a programu nie widzÄ
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowa_zharmoni
zowana_procedura_badania_pojazd%C3%B3w_lekkich
A moĹźe juz nie ma programu?
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/
?uri=CELEX:32016R0427&from=EN
> Ja osobiĹcie "czujÄ auto" to
> znaczy WIEM, co ono ma osiÄ gnÄ Ä tanim kosztem i to robiÄ. Ty robisz to
> agresywnie, czyli nie czujesz a oczekujesz :) StÄ d róşnica w spalaniu :)
Bo ja oczekuje, ze auto dowiezie mnie szybko z pkt A do pkt B.
Ono moich oczekiwan zazwyczaj nie speĹnia, ale to nie jest jego wina
:-)
JakoĹ nigdy mi nie zaĹwitaĹo na autostradzie, Ĺźe jakbym pojechaĹ 90,
to bym zaoszczÄdziĹ litr paliwa ... na 100km :-P
>> A w praktyce ... Twoje panewki, rĂłb jak uwaĹźasz :-)
> JesteĹ jebniÄty w tych panewkach.
Poczekamy, porĂłwnamy :-)
>>> "Jak okreĹliÄ, kiedy obroty silnika sÄ za niskie i szkodliwe dla
>>> samochodu? NajproĹciej po drganiach: jeĹli pojawiajÄ siÄ "niezdrowe"
>>> wibracje spowodowane jazdÄ na niskich obrotach, naleĹźy natychmiast
>>> zmieniÄ bieg na niĹźszy."
>>
>> U mnie gdzies 1300 rpm.
>>
>> To 1400 bedzie zdrowe? 1500 ?
>
> Redukuj poprawnie :)
Czyli jak?
Bo owszem, ostatni test sugeruje, ze 90km/h na 5-tym biegu,
to 5.0 l/100, a na 6-tym to 4.5, i obroty sÄ wtedy 1700 ... po pĹaskim
w miarÄ znoĹnie.
Ale ... Ĺźebym to ja mĂłgl po zwyklej drodze pojechaÄ 90 ...
>>> MogÄ wjechaÄ nawet 60km/h po co mam przepalaÄ? Rozumiem, Ĺźe tego nie
>>> rozumiesz :)
>>
>> Obawiam siÄ, Ĺźe sam nie rozumiesz implikacji.
>> Zeby podjechac pod gĂłrkÄ, potrzeba energii na samo wzniesienie (e.
>> potencjalna) i na pokonanie oporĂłw. JeĹli energia nie pochodzi z
>> silnika ... to wczeĹniej musiaĹa pochodzic.
>>
>> Jedyny inny przypadek, to taka krĂłta dolinka, zjezdzasz hamujÄ c
>> silnikiem, albo co gorsza hamulcem, podjezdzasz na silniku.
>
> Nie implikujesz tutaj obrotĂłw...a to podstawa.
Obroty mogÄ byÄ róşne, ja mam 6 biegĂłw :-)
>>>> Ale za panewki Ty pĹacisz :-)
>>>
>>> Ke? Czy wiesz, Ĺźe samochĂłd z automatycznÄ skrzyniÄ , po zdjÄciu nogi z
>>> gazu ma wĹÄ czony najwyĹźszy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
>>> rozsprzÄglenie? Sam tak robiÄ w manulau, hamujÄ c silnikiem, Ĺźe wciskam
>>> sprzÄgĹo dopiero wtedy. Tak, znam "magikĂłw" ktĂłrzy redukujÄ z 6,5,4,3,2
>>> przecieĹź to absurd.
>>
>> No ale hamujesz, a nie o tym mowa.
>> PojedĹş w drugÄ stronÄ, i powiedz na ktĂłrym biegu :-)
>
> To wĹaĹnie masz wyczuÄ ale nie umiesz :]
Pod gĂłrÄ staram siÄ mieÄ co najmniej 2500.
Przy czym owszem - mogÄ depnÄ Ä z gĂłry, a pod gĂłrÄ podjechaÄ na luzie,
o ile mi jakas skoda nie bÄdzie przeszkadzaÄ.
Ile mnie to paliwa kosztuje, to siÄ nie zastanawiam - nie ma skody, to
deptam :-)
Ale tam jeszcze na dole jakis ch* postawiĹ ograniczenie do 70 :-(
>>> To jeĹşdzij na 4 biegu, nachuj ci wyĹźszy, skoro lubisz wysokie obroty? :D
>>
>> No ale przeciez chwalÄ niskie :-P
>
> Nie, nie chwalisz, zwalasz na panewki.
No ale chwalÄ, ze niskie spalanie siÄ wtedy ma :-)
>> Jaka oszczÄdnoĹÄ paliwa przy 2000rpm :-P
> Spora, znacznie wiÄksza niĹź przy 4000rpm + opory powietrza.
Spora oszczÄdnosc, jak siÄ pieprzy panewki :-)
Ale ale ... opory powietrza to od predkosci zaleĹźÄ , a nie od obrotĂłw.
Jak depniesz na zjeĹşdzie, to prÄdkoĹÄ roĹnie i opory teĹź.
>>> Panewki dostajÄ w pizdÄ, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy moĹźe
>>> zostaÄ zerwany film olejowy na skutek nieprawidĹowego obciÄ Ĺźenia waĹu
>>> korbowego. DokÄ d wszystko siÄ Ĺadnie krÄci bez przeciÄ ĹźeĹ to nic siÄ nie
>>> psuje :P
>>>
>>> Naucz siÄ :)
>>
>> Moj silnik ma juz 340 tys km. A twĂłj?
>
> 300kkm/diesel...ale nie rozmawiamy o dieslu. Benzyny moje majÄ Ĺrednio
> 170kkm wszystkie jakoĹ podobnie.
a ile kkm przejechaĹes swoim stylem ? :-)
>> Fakt - nie jeĹşdziĹem od poczÄ tku :-)
> Ja dieslem/obecnym zrobiĹem 220kkm... ale jak wspomniaĹem, w tym wÄ tku
> pomijamy diesla (w linku, ktĂłry podaĹem, jest to opisane) a Ty z uporem
> maniaka, prĂłbujesz siÄ porĂłwnaÄ, diesel vs benzyna. Niedarady :)
Co do obecnego diesla mam dane doĹÄ szczegĂłĹowe.
Tzn gĹĂłwnie takie, Ĺźe spalanie chwilowe mocno skacze :-)
Wczesniej to Ci mogÄ powiedziec o LPG, ale niewiele o spalaniu :-)
Tzn notatki mam, silnik siÄ nie zepsuĹ, co tankowanie rozrzut spalania
byĹ spory, ale korelacji z szybkosciÄ nie zauwaĹźyĹem duĹźej.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 15.01.25 12:50 J.F
- 15.01.25 13:08 Cavallino
- 15.01.25 13:14 io
- 15.01.25 14:19 J.F
- 15.01.25 14:40 Cavallino
- 15.01.25 15:20 J.F
- 15.01.25 16:52 Pixel(R)??
- 15.01.25 16:53 Pixel(R)??
- 15.01.25 17:07 J.F
- 15.01.25 17:15 Pixel(R)??
- 15.01.25 18:08 J.F
- 15.01.25 21:40 Pixel(R)??
- 15.01.25 22:07 Pixel(R)??
- 15.01.25 23:01 Pixel(R)??
- 15.01.25 23:29 Pixel(R)??
Najnowsze wątki z tej grupy
- kraje nieprzyjazne samochodom
- parking Auchan
- przegląd za mną
- Na co komu okna
- Mój elektryk
- Spalił się autobus :-)
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
Najnowsze wątki
- 2025-03-15 kraje nieprzyjazne samochodom
- 2025-03-15 parking Auchan
- 2025-03-15 Art. 19.1 ustawy o ochronie praw autorskich
- 2025-03-15 przegląd za mną
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk
- 2025-03-15 China-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-15 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL (Logistyka, WMS, Produk
- 2025-03-15 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Senior Frontend Developer (React + React Native) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+ experience) <=
- 2025-03-15 Warszawa => Java Full Stack Developer (Angular2+) <=
- 2025-03-15 KOMU w RP3 pasuje "Rumuńska łatwość gmerania w wyborach" i dlaczego nie PO-Trzaskanym?
- 2025-03-15 China-Kraków => Key Account Manager IT <=