eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOszczędzanie nie jest łatweRe: Oszczędzanie nie jest łatwe
  • Data: 2025-01-15 12:24:32
    Temat: Re: Oszczędzanie nie jest łatwe
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Wed, 15 Jan 2025 00:09:46 +0100, Pixel®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 13.01.2025 o 12:31, J.F pisze:
    > [...]
    >
    >> W idealnych warunkach energia jest zachowana, więc nie ma znaczenia,
    >> kiedy dodasz.
    >> Ale nie są idealne, i energia jest tracona.
    >> Im wolniej jedziesz, tym mniej tracone :-(
    >
    > Nie rozumiesz "przepału" to właśnie ten punk decyduje o spalaniu,
    > szczegĂłlnie w benzynie :)

    Nie rozumiem.
    Co to za "przepał" i "niedopał", czy jak to tam nazwałes.

    >>> Pod warunkiem sprawdzania z tym samym obciążeniem, co nie jest tam
    >>> jednak uwzględnione :P
    >>
    >> To jest mapa na różne obciążenia.
    >
    > Tak, w warunkach laboratoryjnych, bez uwzględnienia debila, który wciska
    > gaz do oporu :)

    Gaz do oporu to jest gorna linia na tym wykresie :-)

    Mam głupie wrażenie, że benzynie akurat gaz do oporu słuzy - patrz
    jakie masz spalania przy nizszym obciążeniu.

    Straty na przepływie powietrza przez przepustnice ?

    > ...
    >>> "Powinno dla każdego być jasne, że jazda na wysokich obrotach zwiększa
    >>> zuĹźycie paliwa."
    >>
    >> W praktyce ... owszem.
    >> W teorii ... patrz diagram, ale też trzeba wiedzieć ile Ci potrzeba
    >> tej mocy.
    >
    > Ty nie wiesz, sam to x razy przyznałeś, wciskasz i oczekujesz. To tak

    No niestety nie wiem - chciałem to zobaczyc dzięki kompowi, ale
    chwilowe tak skacze, Ĺźe nie wiem :-)
    No i to jest diesel, wiec wyniki sie na benzynę nie przekładają.

    > nie działa :) Trzeba wciskać umiejętnie.

    Chcesz miec zuzycie takie jak w papierach, to odszukujesz program
    jazdy testowej i tak jedziesz :-)

    przepisy są, a programu nie widzę
    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiatowa_zharmoni
    zowana_procedura_badania_pojazd%C3%B3w_lekkich

    A moĹźe juz nie ma programu?
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/
    ?uri=CELEX:32016R0427&from=EN

    > Ja osobiście "czuję auto" to
    > znaczy WIEM, co ono ma osiągnąć tanim kosztem i to robię. Ty robisz to
    > agresywnie, czyli nie czujesz a oczekujesz :) Stąd różnica w spalaniu :)

    Bo ja oczekuje, ze auto dowiezie mnie szybko z pkt A do pkt B.

    Ono moich oczekiwan zazwyczaj nie spełnia, ale to nie jest jego wina
    :-)

    Jakoś nigdy mi nie zaświtało na autostradzie, że jakbym pojechał 90,
    to bym zaoszczędził litr paliwa ... na 100km :-P

    >> A w praktyce ... Twoje panewki, rĂłb jak uwaĹźasz :-)
    > Jesteś jebnięty w tych panewkach.

    Poczekamy, porĂłwnamy :-)

    >>> "Jak określić, kiedy obroty silnika są za niskie i szkodliwe dla
    >>> samochodu? Najprościej po drganiach: jeśli pojawiają się "niezdrowe"
    >>> wibracje spowodowane jazdą na niskich obrotach, należy natychmiast
    >>> zmienić bieg na niższy."
    >>
    >> U mnie gdzies 1300 rpm.
    >>
    >> To 1400 bedzie zdrowe? 1500 ?
    >
    > Redukuj poprawnie :)

    Czyli jak?
    Bo owszem, ostatni test sugeruje, ze 90km/h na 5-tym biegu,
    to 5.0 l/100, a na 6-tym to 4.5, i obroty są wtedy 1700 ... po płaskim
    w miarę znośnie.

    Ale ... żebym to ja mógl po zwyklej drodze pojechać 90 ...

    >>> Mogę wjechać nawet 60km/h po co mam przepalać? Rozumiem, że tego nie
    >>> rozumiesz :)
    >>
    >> Obawiam się, że sam nie rozumiesz implikacji.
    >> Zeby podjechac pod górkę, potrzeba energii na samo wzniesienie (e.
    >> potencjalna) i na pokonanie oporów. Jeśli energia nie pochodzi z
    >> silnika ... to wcześniej musiała pochodzic.
    >>
    >> Jedyny inny przypadek, to taka króta dolinka, zjezdzasz hamując
    >> silnikiem, albo co gorsza hamulcem, podjezdzasz na silniku.
    >
    > Nie implikujesz tutaj obrotĂłw...a to podstawa.

    Obroty mogą być różne, ja mam 6 biegów :-)

    >>>> Ale za panewki Ty płacisz :-)
    >>>
    >>> Ke? Czy wiesz, że samochód z automatyczną skrzynią, po zdjęciu nogi z
    >>> gazu ma włączony najwyższy bieg i dopiero przy obrotach 1krpm jest
    >>> rozsprzęglenie? Sam tak robię w manulau, hamując silnikiem, że wciskam
    >>> sprzęgło dopiero wtedy. Tak, znam "magików" którzy redukują z 6,5,4,3,2
    >>> przecieĹź to absurd.
    >>
    >> No ale hamujesz, a nie o tym mowa.
    >> Pojedź w drugą stronę, i powiedz na którym biegu :-)
    >
    > To właśnie masz wyczuć ale nie umiesz :]

    Pod górę staram się mieć co najmniej 2500.

    Przy czym owszem - mogę depnąć z góry, a pod górę podjechać na luzie,
    o ile mi jakas skoda nie będzie przeszkadzać.

    Ile mnie to paliwa kosztuje, to się nie zastanawiam - nie ma skody, to
    deptam :-)
    Ale tam jeszcze na dole jakis ch* postawił ograniczenie do 70 :-(

    >>> To jeĹşdzij na 4 biegu, nachuj ci wyĹźszy, skoro lubisz wysokie obroty? :D
    >>
    >> No ale przeciez chwalę niskie :-P
    >
    > Nie, nie chwalisz, zwalasz na panewki.

    No ale chwalę, ze niskie spalanie się wtedy ma :-)

    >> Jaka oszczędność paliwa przy 2000rpm :-P
    > Spora, znacznie większa niż przy 4000rpm + opory powietrza.

    Spora oszczędnosc, jak się pieprzy panewki :-)

    Ale ale ... opory powietrza to od predkosci zależą, a nie od obrotów.
    Jak depniesz na zjeździe, to prędkość rośnie i opory też.

    >>> Panewki dostają w pizdę, jak silnik "szarpie" bo dopiero wtedy może
    >>> zostać zerwany film olejowy na skutek nieprawidłowego obciążenia wału
    >>> korbowego. Dokąd wszystko się ładnie kręci bez przeciążeń to nic się nie
    >>> psuje :P
    >>>
    >>> Naucz się :)
    >>
    >> Moj silnik ma juz 340 tys km. A twĂłj?
    >
    > 300kkm/diesel...ale nie rozmawiamy o dieslu. Benzyny moje mają średnio
    > 170kkm wszystkie jakoś podobnie.

    a ile kkm przejechałes swoim stylem ? :-)

    >> Fakt - nie jeździłem od początku :-)
    > Ja dieslem/obecnym zrobiłem 220kkm... ale jak wspomniałem, w tym wątku
    > pomijamy diesla (w linku, który podałem, jest to opisane) a Ty z uporem
    > maniaka, próbujesz się porównać, diesel vs benzyna. Niedarady :)

    Co do obecnego diesla mam dane dość szczegółowe.
    Tzn głównie takie, że spalanie chwilowe mocno skacze :-)

    Wczesniej to Ci mogę powiedziec o LPG, ale niewiele o spalaniu :-)
    Tzn notatki mam, silnik się nie zepsuł, co tankowanie rozrzut spalania
    był spory, ale korelacji z szybkoscią nie zauważyłem dużej.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: