    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Oszczednosci zarowkowe
    Date: Thu, 15 Dec 2011 15:55:11 +0100

    W dniu 2011-12-15 12:29, Wojciech Wrodarczyk pisze:

    > O ile będzie tańszy prąd, jeśli wszyscy będą zużywać tylko 50 % obecnego zużycia?

    Kiedyś oglądałem reportaż w niemieckiej TV na temat oszczędzania wody.
    W jakimś miasteczku bardzo starali się tę wodę oszczędzać i namówili
    wszystkich mieszkańców do wymiany urządzeń na "wodooszczędne"
    - jakieś spieniacze do kranów, zawory otwierane tylko na chwilę,
    oszczędne spłukiwanie itp. Kosztowało to dosyć dużo, ale rzeczywiście
    udało się znacznie ograniczyć zużycie wody. Po niedługim czasie
    firma zarządzająca wodociągami podniosła dwukrotnie ceny wody.
    Efekt: płacą za wodę tyle samo, a mają jej dwa razy mniej. I jeszcze
    stracili pieniądze na wymianie instalacji...

    Jest to zresztą logiczne: duża część kosztów przesyłu wody to koszty
    stałe, niezależne od zużycia. Jeśli zużycie maleje, jednostkowy koszt
    rośnie.

    P.