    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Ostróda-Olsztyn
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 15 Jul 2014 12:31:56 +0200

    Dnia Tue, 15 Jul 2014 11:39:57 +0200, jerzu napisał(a):
    > Nie wiem co, ale Scania na swojej stronie pisze:
    > "ESP

    Ale tam podaja wiele wiecej trzyliterowych skrotow, co to jest ESP
    kazdy wie :-)

> [...]
    > parametry wpływające na stabilność i automatycznie uruchamiając
    > odpowiednie elementy sterujące. Układ jest dostępny we wszystkich
    > pojazdach 4x2 i 6x2 wyposażonych w elektronicznie sterowane hamulce
    > tarczowe. Jest on zaprojektowany do działania na mokrych lub śliskich
    > powierzchniach, na których często występuje podsterowność lub
    > nadsterowność, i na suchych powierzchniach, na których głównym
    > zagrożeniem jest przewrócenie się pojazdu wynikające z nadmiernej
    > prędkości lub z poprzecznego pochylenia kół na zakrętach. "
    /safety-support-systems/esp/

    No wlasnie - uklad dziala na hamulcach, a zapobiega przechyleniom.
    Cos mi tu nie gra.

    Owszem, jak pojazd wpadnie w poslizg i zacznie sunac bokiem, to
    tarcie stanowi sile boczna i latwo moze dobrowadzic do przewrocenia.
    Ale przeciez to nie jedyna mozliwosc.
    Tu same ostre skrety stanowily ryzyko, i co - ESP wyprostuje
    kierownice i tor jazdy ?

    J.