  • 171. Data: 2017-08-17 14:59:17
    Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-08-17 o 13:05, T. pisze:

    > Gepard
    > Leopard
    > Arrinera
    > Jelcz
    > Solaris
    > Honker
    > Syrena
    > Ursus
    > Autosan
    > I to chyba wszystko...

    Gepard - 7 sztuk dwadzieścia kilka lat temu.
    Leopard to Szwedzka firma, splajtowała chyba w 2014, ale do tego czasu
    składała ręcznie luksusowe roadstery w Mielcu.
    Arrinery nikt nie produkuje.
    Jelcz pochodzi z poprzedniej listy. Ale jest w produkcji.
    Tyle ze nie w wolnej sprzedaży.
    Solarisa nie pamiętałem.
    Honkera sprzedaliśmy a i tak od iluś lat nikt go nie produkuje.
    Syreny nikt nie produkuje.
    Ursus - to nie mam pojęcia.
    Autosan coś produkuje?
    Splajtowali w 2013 a rok temu rząd ich reaktywował za pieniądze
    PGZu.

    Pozdrawiam

  • 172. Data: 2017-08-17 17:27:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-17 o 10:29, J.F. pisze:

    >Na eksport to trzeba było mieć towar sporo lepszy niż na rynek
    >krajowy.
    >Nie każdy zakład miał takie możliwości techniczne.

    Skoro eksportowal caly czas, to mial.
    Tyle ze po 10 latach klient czesto chce lepszego towaru.

    >Coś im to skupienie nie bardzo wyszło.

    Anie nie bardzo, ale przeciez nie dlatego, ze pilota nie mialy.
    No chyba, ze dyrekcja robila wlasnie te, co nie mialy.

    >Nie wiem jak ze scalakami ale mam orientację jak jest z mechaniką.
    >Kupujesz tłocznie i robisz jakiś element, co ileś tysięcy wymieniasz
    >matryce bo jest rozklepana i elementy nie trzymają wymiaru.

    >Ale jakiś domorosły racjonalizator proponuje robić dwa razy więcej
    >między wymiana matrycy. Ewidentne oszczędności i ewidentny spadek
    >reputacji bo klient widzi że kupiona część nie trzyma wymiaru.
    >Stawiał bym że w elektronicy działało to podobnie.

    Maski sie raczej tak szybko nie zuzywaly ... a moze ?
    A dla takich malo skomplikowanych scalakow chyba nie byly zbyt drogie.
    Ale moze na innym etapie produkcji tak bylo.

    >Nie była ceniona, powstała i zniknęła w latach sześćdziesiątych.

    Znaczy PRL nie cenil.

    >A cwaniaki jadą na nostalgii.

    Na tym marka polega. Widac przez rodakow ceniona.

    Choc tak prawde mowiac ... Junaki teraz to chyba glownie stare dziadki
    wspominaja, a oni nowych nie kupuja :-)

    >Żeby było śmieszniej to te nowe "Junaki" najpierw były Koreańskie
    >a teraz są Chińskie.

    Oj tam, Volvo kiedys bylo szwedzkie, Jaguar byl angielski :-)

    J.

  • 173. Data: 2017-08-17 19:24:38
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 17.08.2017 o 12:34, T. pisze:

    > Jak to mówią - na bezrybiu i rak ryba. Ile to razy nasi artyści coś
    > zawalczyli za granicą? Przypomnij... To Twój odbiór rzeczywistości.

    "Wisława Szymborska, właśc. Maria Wisława Anna Szymborska[1][2][3] (ur.
    2 lipca 1923 na Prowencie, obecnie część Kórnika[4], zm. 1 lutego 2012 w
    Krakowie) - polska poetka, eseistka, krytyczka literacka, tłumaczka,
    felietonistka; laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury (1996),
    członkini oraz założycielka Stowarzyszenia Pisarzy Polskich (1989),
    członkini Polskiej Akademii Umiejętności (1995), odznaczona Orderem Orła
    Białego (2011)."

    > Tu się zgodzę - oświata stała na wyższym poziomie, bo komercja zabiła
    > nauczanie. Teraz nauczyciel nie może nic, żeby się nie narazić.

    > W tamtych czasach projektant obrabiarki dostawał kasę nie od wartości
    > projektu, ale od jej wagi :-)

    Bzdura.

    Mieliśmy wiele inwestycji, bo próbowaliśmy
    > doganiać Zachód. Zbudowaliśmy Bełchatów... A teraz popatrz, ile na
    > Zachodzie się wybudowało elektrowni w ciągu ostatnich 25 lat? Chyba
    > jakieś pojedyncze przypadki, bo nie ma takiej potrzeby. Podobnie jest z
    > drogami - jak się je pobuduje, nie ma potrzeby budowania na siłę nowych.

    Czyli wszystko wybudowano w PRL-u?
    No no, nie doceniałem tamtego ustroju:)

    > A co z wydajnością pracy? porównaj PKB wytworzone nasze z każdym innym i
    > zobaczysz, gdzie jest pies pogrzebany. Problem w tym, że nasze PKB
    > wytworzone bardzo daleko odbiega od tego podzielonego - bo kasa idzie za
    > granicę, bo nie ma polskich przedsiębiorstw. Wszystko sprzedali i
    > zostało Ch... dupa i kamieni kupa.

    Ależ wiem i wielokrotnie tu o tym wspominałem.
    PKB liczone jest terytorialnie i nie ma znaczenia, że jest to dochód
    firm zagranicznych mających swoje fabryki na naszym terenie.

    > Wielu ludziom tęskniącym do komuny proponuję proste doświadczenie - żyj
    > jak za komuny. To naprawdę możliwe. Z wędlin kupuj tylko pasztetową i
    > salceson - lepszą wędlinę raz na jakiś czas. Jeżdzij tylko zbiorkomem, z
    > mebli wybieraj tylko meblościanki (mogą być z Ikei). Naprawdę wychodzi
    > tanie takie życie, ale kto by tak chciał?
    > T.

    Wątpię, żebyś wyżył, choć doświadczenie nieco karkołomne.
    Co z mieszkaniami, mediami, szkolnictwem... ?
    Czy będę mógł do lekarza specjalisty dostać się tego samego dnia?
    Taki eksperyment, choć ciekawy, chyba nie ma sensu.

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 174. Data: 2017-08-17 19:31:46
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 17.08.2017 o 12:46, T. pisze:

    > Teraz produkujemy ponad 1 mln aut rocznie. Za komuny było więcej? :-)

    Dawaj źródło!
    No i z tymi połowami coś zaniemówiłeś :)

    Fiat 126p kosztował 64 tysiące.
    5 lat zbierania.
    I co z tego?

  • 175. Data: 2017-08-17 19:38:00
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 17.08.2017 o 12:25, T. pisze:

    > Z jednej strony masz rację, a z drugiej - nie było prawidłowej wyceny
    > dóbr opartej na ekonomii. Więc pisanie o niskiej cenie ryb miało się tak
    > do rzeczywistości, jak i to, że wczasy były za darmo. Tylko że ludzie
    > wydawali 80% zarobków na wyżywienie.

    Na jedzenie wydawało się poniżej 50% zarobków.
    A na temat prawidłowej wyceny trudno jest rozmawiać, bo nie masz
    odnośników do "prawidłowej wyceny".
    To był INNY SYSTEM.
    Przypomina to spory miedzy zwolennikami Linuksa i Windowsa.
    Każdy z nich ma swoje zalety, ale porównać ich się nijak nie da.

    > Jeden taki "mundry inaczej" z jakiejś wielkiej komisji europejskiej
    > stwierdził, że przeciętny Niemiec na żywność wydaje 15% zarobków, a
    > Polak - 50%. Wniosek - za dużo żremy... :-)

    Dobre:)

  • 176. Data: 2017-08-17 19:45:39
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 17.08.2017 o 13:05, T. pisze:

    > Gepard
    > Leopard
    > Arrinera
    > Jelcz
    > Solaris
    > Honker
    > Syrena
    > Ursus
    > Autosan
    > I to chyba wszystko...

    Niewiele jak na trzydzieści lat "rozwoju" :)
    Jeszcze mniej z tego co wymieniłeś widzę na drogach, a niektórych to w
    ogóle nie widziałem :)

  • 177. Data: 2017-08-17 20:01:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup

    >Fiat 126p kosztował 64 tysiące.
    >5 lat zbierania.
    >I co z tego?

    No wlasnie nic, bo 64 tys + talon.

    J.

  • 178. Data: 2017-08-17 21:37:32
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-08-17 o 20:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup

    > No wlasnie nic, bo 64 tys + talon.
    >
    > J.

    Bez talonu - 132. Moi rodzice tyle zapłacili.
    T.

  • 179. Data: 2017-08-17 21:39:16
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-08-17 o 14:34, RadoslawF pisze:

> [...]
    > A cwaniaki jadą na nostalgii.
    > Żeby było śmieszniej to te nowe "Junaki" najpierw były Koreańskie

    Ja mam Zippa Quantum czyli Wang Ye czy jakoś tak... :-)
    T.

  • 180. Data: 2017-08-17 21:48:48
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2017-08-17 o 14:59, RadoslawF pisze:
> [...]
    >>> Syrena
    >>> Warszawa
    >>> Nysa

> [...]
    > Ursus - to nie mam pojęcia.
    > Autosan coś produkuje?
    > Splajtowali w 2013 a rok temu rząd ich reaktywował za pieniądze

    Podobno Arrinery zaczynają się produkować - kilka szt. się sprzedało,
    otrzymali homologację na wersję "uliczną".
    Geparda i Leoparda już chyba nie ma.
    Solaris bardzo dobrze się rozwija - sprzedaje gdzie się da, w całej Europie.
    Syreny podobno produkują się w Kutnie - były przynajmniej 2 szt. które
    się lansują w TVN Turbo (Absurdy drogowe).
    Ursus produkuje autobusy (w tym elektryczne) i zabiera się za
    elektryczne dostawczaki. Ma potencjał - może się to udać. (przy okazji -
    traktory sprzedaje nawet w Etiopii - powstała tam montownia, ambasadorem
    marki w Etiopii jest Wałęsa -
    http://glowny-mechanik.pl/2015/05/15/ruszyla-montown
    ia-ciagnikow-ursus-w-etiopii/)
    Autosan też ma się nieźle, ostatnio podpisali kolejny kontrakt. Oni
    nawet jak byli w stanie upadłości to produkowali autobusy.
    Były jeszcze jakieś próby typu Romet i e-Volt, ale chyba się skończyło.
    T.