-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
Date: Fri, 11 Aug 2017 21:53:34 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 115
Message-ID: <oml205$p13$1@node2.news.atman.pl>
References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
<1glznmeciff15$.16mvs8a7h40ae.dlg@40tude.net>
<omg0e1$g8o$1@node1.news.atman.pl> <omg1bo$qfg$1@news.agh.edu.pl>
<omg33e$idu$1@node1.news.atman.pl>
<598c2fce$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
<omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
<598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
<omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
<omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
<omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl> <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: ip-46-21-210-209.nette.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1502481221 25635 46.21.210.209 (11 Aug 2017 19:53:41
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 11 Aug 2017 19:53:41 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.2.1
In-Reply-To: <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
Content-Language: pl
X-Antivirus: Avast (VPS 170811-2, 2017-08-11), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612734
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-08-11 o 21:22, Wiesiaczek pisze:
>>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>>>
>>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>>>
>>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare rowne
>>>>>>> ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a ON nie ?
>>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
>>>>>>> panstwowych duzo.
>>>>>>>
>>>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>>>
>>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne,
>>>>>>> ale czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>>>
>>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie chciały.
>>>>>
>>>>> Zupełnie z innego powodu.
>>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja benzyniaków
>>>>> dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze, tak samo
>>>>> zresztą, jak i dzisiaj.
>>>>
>>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>>>
>>> Mało pamiętasz :)
>>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
>>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej cześci
>>> wątku), oraz Starami 28 (inne również).
>>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
>>> transportu w Polsce.
>>
>> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
>> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
>> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
>> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
>> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
>
> Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był jednak
> tym filarem.
W latach siedemdziesiątych i firmie wożącej towar na miejscu
mógł być. Ile samochodów miała ta firma w tej zajezdni/bazie
gdzie pracowałeś?
> Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien, że
> w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
> równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
> Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
> (pasażera). :)
A jak przekaźnik się zepsuł to nowego nie było i kierowca robił to
co opisałem. A to były czasy że wielu rzeczy nie było w sklepach.
> Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do rozruchu?
Nie musisz.
>> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
>> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
>> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
>> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
>> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
>> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
>> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>>
>>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
>>>>
>>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>>>> Miały też od Starów większą ładowność.
>>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>>>> takich udogodnień nie miał.
>>>
>>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
>>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i system
>>> napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach jako
>>> samochodu liniowego.
>>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
>>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
>>
>> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
>> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
>> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
>> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
>> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
>> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
>> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
>> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
>
> Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał właśnie
> (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
> W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
> zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
> łączności i zasilania.
U mnie mieli dwa terenowe z warsztatami na kółkach. Ale zaopatrzenie
to trzeba było wozić benzyniakami na gaźniku z napędzaną
jedną osią. Znajdź takich co byli w artylerii i spytaj jak
wyglądało dostarczenie amunicji działom rozłożonym na poligonie
przy kiepskiej pogodzie.
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 11.08.17 21:58 Wiesiaczek
- 11.08.17 22:13 RadoslawF
- 12.08.17 08:20 J.F.
- 12.08.17 08:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 08:37 Wiesiaczek
- 12.08.17 10:45 RadoslawF
- 12.08.17 10:55 RadoslawF
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
- 13.08.17 13:21 Wiesiaczek
- 13.08.17 14:51 RadoslawF
- 13.08.17 16:37 Wiesiaczek
- 13.08.17 16:46 Robert Wańkowski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
Najnowsze wątki
- 2025-01-21 Zgromadzenie użytkowników pojazdów :-)
- 2025-01-21 bateria na żądanie
- 2025-01-21 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-01-21 Warszawa => IT Assets Manager <=
- 2025-01-21 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2025-01-20 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2025-01-20 Białystok => User Experience Designer <=
- 2025-01-20 Katowice => UX Designer <=
- 2025-01-20 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-20 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-20 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-21 e-doręczenia
- 2025-01-20 Zbieranie podpisów przed sklepem
- 2025-01-20 cenzura internetu
- 2025-01-20 ulaskawienie