-
Data: 2017-08-11 19:48:26
Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2017-08-11 o 18:41, Wiesiaczek pisze:
>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>
>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>
>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare rowne
>>>>> ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a ON nie ?
>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a panstwowych
>>>>> duzo.
>>>>>
>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>
>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne, ale
>>>>> czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>
>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie chciały.
>>>
>>> Zupełnie z innego powodu.
>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja benzyniaków
>>> dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze, tak samo
>>> zresztą, jak i dzisiaj.
>>
>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>
> Mało pamiętasz :)
> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej cześci
> wątku), oraz Starami 28 (inne również).
> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
> transportu w Polsce.
W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>>> Nie siej propagandy.
>>
>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>> Miały też od Starów większą ładowność.
>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>> takich udogodnień nie miał.
>
> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i system
> napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach jako
> samochodu liniowego.
> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako samochód
> zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
>> Inna sprawa ze na wypadek wojny to te wszystkie Jelcze i
>> tak miały przydział mobilizacyjny do armii. :-)
>
> Tak zresztą jak i obecnie, łącznie z samochodami osobowymi.
Nie do końca tak jak obecnie.
Dzisiaj przydział mobilizacyjny ma (lub miał do niedawna)
jakiś promil osobówek i motocykli. Kiedyś taki miały wszystkie
państwowe ciężarówki. Cały PKS towarowy o czym mało kto wie
był taką zamaskowana filią wojska.
Cała dyrekcja była oficerami rezerwy i jeszcze do lat osiemdziesiątych
panował tam zwyczaj że pisząc pisma do innego oddziału poza
stanowiskiem, nazwiskiem i imieniem dopisywano stopień wojskowy.
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 11.08.17 20:33 J.F.
- 11.08.17 21:22 Wiesiaczek
- 11.08.17 21:41 RadoslawF
- 11.08.17 21:53 RadoslawF
- 11.08.17 21:58 Wiesiaczek
- 11.08.17 22:13 RadoslawF
- 12.08.17 08:20 J.F.
- 12.08.17 08:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 08:37 Wiesiaczek
- 12.08.17 10:45 RadoslawF
- 12.08.17 10:55 RadoslawF
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
Najnowsze wątki z tej grupy
- Akumulator Hyundai
- zbrojone wężyki hamulcowe
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- Polskie sądy są bardzo wyrozumiałe...
- Spalinki trujom
- Prątkowcowcy, morda w kubeł :]
- Baterie litowe takie bezpieczne
- nie leci płyn hamulcowy ze stalowego przewodu
- SAMOCHODY BĘDĄ CORAZ DROŻSZE. PRZEMYSŁ MA PROBLEM. POTRZEBUJEMY ZMIANY I GOSPODARCZE ZERO #40
- piszę list do św Mikołaja
- czyste powietrze
- Planeta płonie
- zginął podczas zmiany kól
Najnowsze wątki
- 2024-11-08 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Szczecin => Key Account Manager (ERP) <=
- 2024-11-08 Białystok => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <
- 2024-11-08 Wrocław => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Engineer <=
- 2024-11-08 Warszawa => QA Inżynier <=
- 2024-11-08 Warszawa => Key Account Manager <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-08 Akumulator Hyundai
- 2024-11-08 Warszawa => Manager/Specialist e-commerce (B2C) <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-08 Gdańsk => Kierownik Działu Spedycji Międzynarodowej <=
- 2024-11-08 znaj podstawe
- 2024-11-08 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=