eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOptymalna prędkość w trasie › Re: Optymalna prędkość w trasie
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Date: Fri, 01 Mar 2019 23:05:48 +0100
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 113
    Message-ID: <q5cabp$8iv$1@node1.news.atman.pl>
    References: <q40sas$1n0$1@node2.news.atman.pl> <q41uh6$4dj$2@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <q426mb$cql$1@node1.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <q44msf$puu$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <q4745t$69p$1@node1.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 77-253-172-130.adsl.inetia.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1551477945 8799 77.253.172.130 (1 Mar 2019 22:05:45 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 1 Mar 2019 22:05:45 +0000 (UTC)
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (Windows/20100228)
    In-Reply-To: <b...@g...com>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2651357
    [ ukryj nagłówki ]

    Zrobiłem test. Nie do końca taki jak bym chciał, ale zawsze to coś i
    można jakieś dane z niego wyciągnąć.

    1. Kalibrujemy kompa - 90% miasto.
    a. Zatankowałem 80,15 litra, przejechane 788,9km, spalanie z kompa 10,0,
    błąd -1.6%
    b. Zatankowane 79,11 litra, przejechane 799,5km, spalanie z kompa 9,8,
    błąd -1%
    c. Zatankowane 38,75 litra, przejechane 404,6km, spalanie z kompa 9,6,
    błąd +0,2%

    2. Kalibrujemy kompa - 87% trasa.
    d. Zatankowane 46,35 litra, przejechane 530,2km, spalanie z kompa 8,63*,
    błąd -1,3%

    Dla mnie oznacza to, że komputer jest wiarygodny w wystarczający sposób.
    Nie zrobiłem testu, czy 100km/h to faktycznie 100km/h, nie miałem jak go
    zrobić, a jedyny pomysł jaki przyszedł mi do głowy kosztuje kilka stówek
    i parę punktów - odpuściłem.
    Za to sprawdziłem na 4 odcinkach czy 100km to faktycznie 100km i okazuje
    się, że nie! Po przejechaniu około 70-80km licznik wskazuje o 1km
    więcej, niż faktycznie samochód przejechał. Sprawdzone na słupkach
    drogowych na A2 i A1, wynik powtarzalny. Mamy więc błąd powiedzmy +1.3%
    patrząc z punktu widzenia wskaźników/liczników. Opony kupione na ten
    sezon zimowy, zgodne z zaleceniami producenta.

    To co spisałem z testu wygląda tak:
    1. Start, tankowanie do pełna, przejechane 230km w warunkach dużego
    natężenia ruchu i chwilowego wiatru w lewy słupek - nie na całej trasie
    na szczęście - trzeba było uważać na podmuchy. Spalanie z komputera 8,8,
    średnia prędkość 128km/h i nie dało się więcej, a nie chciałem
    przekraczać 160. Może momentami było 170 jak droga była akurat pusta.
    Generalnie nerwowa i męcząca jazda. Gdyby nie to, że chciałem sprawdzić
    teorię - odpuścił bym takie gonienie wozu.

    2. Spokojny przejazd przez duże miasto, pobliskie wioski, dojazd ze 2x
    blisko po jedzenie... zeszło tego 73km w sumie i nie zmieniło średniego
    spalania z dojazdu.

    3. Powrót tą samą trasą (227km), bezwietrznie, ruch momentami duży, ale
    w miarę płynny. Spalanie z kompa 8.4. Średnia prędkość 103,8km/h.
    Tankowanie do pełna dla sprawdzenia.

    Wykres dla silnika macie tutaj:
    https://images89.fotosik.pl/133/258989ec2b25fce1.jpg
    Wózek to X5 E70, 2.2tony, aerodynamika cegły budowlanej.

    Po tym przejeździe mam pewną zagwozdkę. Spalanie wyszło podejrzanie
    małe. Powinno być tak 0.5 litra więcej, z tego co pamiętam podobne
    wyjazdy. Widzę tylko 2 możliwości. Jedna to paliwo - ale tankuję na tej
    trasie od lat w tych samych miejscach (BP Ultimate). Druga, to przed
    wyjazdem komp zgłosił mi spadek ciśnienia w oponie - było 1.5 bara, a
    zazwyczaj trzymam 2 do 2.2. Teraz z racji dużego załadowania wozu
    nabiłem 2.6 wszędzie. Może to jest te brakujące 0.5 litra? Wózek zrobił
    się za twardy, więc zejdę do 2.2 zapewne.

    Tyle wiem/pamiętam/zapisałem/obfotografowałem/nakłamałem i tak dalej ;)

    Acha, przy 170km/h na 8 biegu jest 2500rpm. Nie wiem czy to ma
    znaczenie, ale jak popatrzeć na wykres mocy, to jesteśmy troszkę po
    maksymalnym momencie, a w okolicy dosyć płasko na wykresie, więc można
    przyjąć że to max. Idąc tym tropem, przy 140-150 powinno być maksymalnie
    ekonomicznie. Opory mniejsze niż przy 160, a sprawność silnika już
    bliska max. Dobrze myślę?

    No i najważniejsze - niestety nie wyszło to o czym pisałem, że przy 160
    jest mniejsze spalanie niż przy 120 (szacunkowo). Może dlatego, że w
    jedną stronę był duży ruch i paskudnie wietrznie (nie centralnie od
    przodu, ale jednak), a w drugą stronę było spokojnie na drodze (było już
    późno). Jak na takie warunki - i tak podejrzanie mała różnica moim zdaniem.

    Irek.
    * 230km z średnim 8.8, dalej 73km z średnią nadal 8.8 (nie zmieniła
    się), dalej 227km z średnią 8.4, łączny wynik 8.63 na odcinku 530km.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: