  • 11. Data: 2021-10-09 19:37:48
    Temat: Re: Oprawa porcelanowa kanałowa OPKZ-60 POLAM Mysłakowice i zatrzaski do klosza
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    najpóźniej i najszybciej wysycha.

    > Czego to się człowiek nie dowie w offtopie na usenecie...
    > W tzw. "normalnym życiu" powiedziałbyś tak i może echo by się tym zainteresowało -
    a tutaj odpowiedź...
    > Przypomina mi to rozmowy na spotkaniu warszawskiej mensy - niestety jedynym, na
    jakie poszedłem, bo odbywały się w pizzy hut na pl. Bankowym - klatwa DC, w takim
    Krakowie chodzili do winiarni :(
    > A na lustrze wciąż widać, że naklejka miała zaokrąglone rogi i była przyklejona pod
    kątem.
    > Ciekawe jak długo była przyklejona, że wystąpił efekt.
    > Szkoda że nie obklejają całej powierzchni lustra.
    >
    > Co do stężonego wodorotlenku sodu używanego do czyszczenia luster, to bym dopisał
    "don't do it - YHBW", choćby jako disclaimer, bo p.m.e. czytają raczej świadomi, ale
    w internecie nic nie ginie, a gógiel potrafi być złośliwy ;>

    Prawda :-(

    > Zaś co do tego hydrofobizowania - nie wpływa to negatywnie na przejrzystość szkła?

    Zależy od techniki. Ja to robiłem heksametylodisilazanem (nie róbcie
    tego w domu!), warstwa hydrofobowa jest monomolekularna, nie widać jej
    zupełnie. A woda spływa jak po szybie wysmarowanej smarem silikonowym.
    Można też dimetylodichlorosilanem, i to dopiero jest hardcore :-)

    P.P.

  • 12. Data: 2021-10-09 23:01:10
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sat, 9 Oct 2021 19:37:48 +0200, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    > tego w domu!), warstwa hydrofobowa jest monomolekularna, nie widać jej
    > zupełnie. A woda spływa jak po szybie wysmarowanej smarem silikonowym.

    A jak ogólnie wygląda kwestia trwałości takiej warstwy? Domyślam się, że
    zależy to od zastosowania, ale zostańmy przy tych ,,okołołazienkowych".
    Np. niektórzy producenci kabin prysznicowych zalecają ,,impregnację"
    właśnie dedykowanym preparatem hydrofobizującym. Drogie, śmierdzi
    strasznie, a zbyt trwałe nie jest. Może dałoby się użyć czegoś lepszego?

    > Można też dimetylodichlorosilanem, i to dopiero jest hardcore :-)

    Ze względu na oddziaływanie na układ oddechowy? To jakieś wyjątkowo
    wredne jest?

    k.

    PS Rzeczywiście, wątek fajny. Dobrze mieć fachowca na grupie. :)

  • 13. Data: 2021-10-10 12:14:12
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 09.10.2021 o 23:01, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > A jak ogólnie wygląda kwestia trwałości takiej warstwy? Domyślam się, że
    > zależy to od zastosowania, ale zostańmy przy tych ,,okołołazienkowych".

    Nie mam bladego pojęcia. Stosowałem tą technikę do wypełnień
    chromatograficznych, bardzo dobrze wytrzymuje temperaturę, nawet 350C
    przez wiele godzin. Ale mechaniczne narażenia tam są zerowe.

> [...]
    > strasznie, a zbyt trwałe nie jest. Może dałoby się użyć czegoś lepszego?

    > Ze względu na oddziaływanie na układ oddechowy? To jakieś wyjątkowo

    Wyjątkowo to nie. Chemik spotyka się w swojej pracy z dużo bardziej
    wrednymi substancjami. Jest to po prostu bardzo reaktywny związek.
    Reaguje z wszystkim, z czym może, a jego możliwości są spore. To trochę
    tak, jakby wpuścić komandosa na lotnisko opanowane przez terrorystów,
    ale zawiązać mu oczy. Będzie napieprzał po wszystkim.

    Paweł