  • 1. Data: 2013-04-05 19:13:24
    Temat: OpenWRT w projektach elektronicznych
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zagadnienie co prawda znajduje się na granicy tematyki grupy, jednak
    chyba jeszcze się kwalifikuje, zważywszy na fakt, że niektórzy ludzie
    wykorzystują routery z alternatywnym oprogramowaniem do realizacji
    rozmaitych projektów elektronicznych (chyba najbardziej popularna
    "przeróbka" to sprzętowe radio internetowe).

    Jeśli ktoś miał do czynienia z tą platformą, byłbym wdzięczny za kilka
    informacji.

    Przede wszystkim jaki zapas mocy drzemie w takim "typowym" routerze?
    Specyfikacje podają zwykle parametry mniej imponujące niż w przypadku
    takiego Raspberry Pi - procesory ARM o taktowaniu rzędu 200-400 MHz i
    16-64 MB pamięci RAM. Do czego to w praktyce można wykorzystać?

    MPD najwyraźniej da się używać. Pewnie też dałoby się odpalić jakiś
    webserwer i udostępniać dane zbierane przez jakąś Atmegę.
    Mnie natomiast interesuje ile rzeczy dałoby się zrobić jednocześnie. Czy
    dałoby się zachować normalną pracę routera (albo ustawić go w trybie
    repeatera), udostępniać dane z czujników (zbierane przez AVR-a i
    przesyłane USART-em) w formie strony www (rzecz jasna do prywatnego
    wglądu wewnątrz sieci lokalnej) i jeszcze do tego odpalić MPD?

    Wystarczy zasobów, czy raczej nie ma co o tym marzyć?

  • 2. Data: 2013-04-05 20:07:59
    Temat: Re: OpenWRT w projektach elektronicznych
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-04-05 19:13, Atlantis pisze:
> [...]

    > takiego Raspberry Pi - procesory ARM o taktowaniu rzędu 200-400 MHz i
    > 16-64 MB pamięci RAM. Do czego to w praktyce można wykorzystać?
    Pamiętaj, że w Pi i innych maszynkach "androidowych" bardzo dużo zasobów
    (nawet jeśli są jakieś akceleracje sprzętowe) zjada interfejs graficzny.
    Jeśli nie ma "Xservera" to zostaje znacznie więcej czasu i ramu na inne
    procesy.

> [...]
    > przesyłane USART-em) w formie strony www (rzecz jasna do prywatnego
    > wglądu wewnątrz sieci lokalnej) i jeszcze do tego odpalić MPD?
    A czemu nie? Jeśli uart/usart sprzętowy, to przerwanie od każdego
    odebranego bajtu będzie raz na kilka tysięcy wykonanych instrukcji
    procesora, więc nic to nie zmienia. Obsługa serwowania www - to też
    zasadniczo zerowy problem, pod warunkiem że nie przekombinujesz ze
    skomplikowaniem (jakiś tinyhttp, a nie apache+mysql+php ;) )

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-04-05 20:22:32
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-05 20:07, BartekK pisze:

    > Jeśli nie ma "Xservera" to zostaje znacznie więcej czasu i ramu na inne
    > procesy.

    Ale to chyba dotyczy dopiero sytuacji po wydaniu polecenia "startx"? Co
    jeśli RasPi pracuje bez monitora i klawiatury, udostępniając konsolę
    przez SSH (tak jak to ma miejsce u mnie w tej chwili)?

    > zasadniczo zerowy problem, pod warunkiem że nie przekombinujesz ze
    > skomplikowaniem (jakiś tinyhttp, a nie apache+mysql+php ;) )

    Mnie najbardziej interesuje jakie obciążenie może znieść taki router.
    Załóżmy taką ekstremalną sytuację:
    1. Robi za repeater, a właśnie zostało włączonych kilkanaścieu rządzeń
    (parę laptopów, smartfony znajomych itp.)
    2. Cały czas lecą piosenki przez MPD odpalony na routerze.
    3. Parę osób sprawdza co chwilę stan czujników przez www.

    Wyrobi się czy złapie zadyszkę? :)

  • 4. Data: 2013-04-05 20:38:06
    Od: Bo t manager <b...@W...poczta.wp.pl>

    Atlantis wrote:

    [ciach]
> [...]
    > takiego Raspberry Pi - procesory ARM o taktowaniu rzędu 200-400 MHz i
    > 16-64 MB pamięci RAM. Do czego to w praktyce można wykorzystać?
    TL-WR 1043 - mocy styka, ramu(32MB) nie. Mając włąconego torrenta, DLNA, i
    coś tam jeszcze robił restarty, pomogło zrobienie swapa na karcie SD.
    Wersja bez interfejsu WWW. A i jescze jedna rzecz ma mało flasha(chyba 8MB)
    więc system odpala z w/w karty.

    Pozdrawiam
    Bo(o)t manager

  • 5. Data: 2013-04-05 20:41:30
    Od: Honza <H...@p...com>

    http://www.engadget.com/2012/09/13/supercomputer-bui
    lt-from-raspberry-pi-and-lego/

  • 6. Data: 2013-04-05 21:57:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-05 20:38, Bo t manager pisze:

> [...]
    > coś tam jeszcze robił restarty, pomogło zrobienie swapa na karcie SD.
    > Wersja bez interfejsu WWW. A i jescze jedna rzecz ma mało flasha(chyba 8MB)

    Czyli w takim razie chyba poprzestanę na planach zrobienia radia
    Internetowego w oparciu o OpenWRT. Wykorzystywanie do tego RasPi to
    jednak lekki overkill. :)

  • 7. Data: 2013-04-05 22:35:42
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > coś tam jeszcze robił restarty, pomogło zrobienie swapa na karcie SD.
    > Wersja bez interfejsu WWW. A i jescze jedna rzecz ma mało flasha(chyba 8MB)
    prawie każdy klient torrenta bardzo dużo ramu zjada, zwłaszcza im dłużej
    pracuje... A routery z 128-256MB ramu to też nie problem

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2013-04-05 22:36:29
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 05.04.2013 21:57, Atlantis wrote:

    > Czyli w takim razie chyba poprzestanę na planach zrobienia radia
    > Internetowego w oparciu o OpenWRT. Wykorzystywanie do tego RasPi to
    > jednak lekki overkill. :)

    Na RasPi to się robi telewizję internetową ;) ale cena jest porównywalna
    do dobrego routera to czemu nie. Do zrobienia radia i tak będzie
    potrzebny routerek z USB.
    U mnie na jednym routerku (Ubiquiti Nano z uszkodzonym radiem) chodzi
    Asterisk, na drugim (Edimax BR-6104) działa skrypt odpytujący urządzenia
    w sieci i wysyłający raporty oraz zestawionych jest kilka tuneli
    zwrotnych ssh z hostów, które nie mają stałego IP albo nie można ich
    wystawić za nata.

    Mirek.

  • 9. Data: 2013-04-05 22:38:38
    Od: Honza <H...@p...com>

    W dniu 2013-04-05 21:57, Atlantis pisze:

    > Czyli w takim razie chyba poprzestanę na planach zrobienia radia
    > Internetowego w oparciu o OpenWRT. Wykorzystywanie do tego RasPi to
    > jednak lekki overkill. :)

    Mozesz zrobic to na OpenWRT bo to tylko dystrybucja linuxa ale zrob to
    na wydajnym firmowym sprzecie nie na sprzecie dla idiotow z najnizszej
    polki.

  • 10. Data: 2013-04-05 23:23:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-04-05 22:36, Mirek pisze:

    > Na RasPi to się robi telewizję internetową ;) ale cena jest porównywalna
    > do dobrego routera to czemu nie. Do zrobienia radia i tak będzie
    > potrzebny routerek z USB.

    No właśnie, do _dobrego_ routera. Jeśli natomiast sprzęt ma pełnić
    funkcję tylko i wyłącznie radia/sieciowego odtwarzacza multimediów (nie
    mam tu na myśli DLNA, ale zwykłe odtwarzanie MP3 z dysku sieciowego w
    MPD) to i jakiś bardziej budżetowy router powinien sobie dać radę.
    Oczywiście różnica w cenie nie będzie bardzo duża, ale chodzi też o to,
    żeby nie zaprzęgać konia wyścigowego do pługa. ;)
    A co do USB, to w przypadku RasPi i tak wskazany jest zakup karty WiFi
    (co co to za "radio" na kablu), więc na jedno wychodzi (a wręcz kartę
    dźwiękową można kupić taniej).

    BTW brakuje mi płytki, która byłaby mocno okrojonym Raspberry, ale
    okrojonym nie o Ethernet i jeden z portów USB (jak w modelu A) ale o
    HDMI i wyjście kompozytowe. Do tego micro SD zamiast SD i GPIO w stylu
    podobnym do Arduino. ;)