  • 11. Data: 2010-09-08 14:11:38
    Temat: Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ingarden" i681r0$ko6$...@n...task.gda.pl

    > Jak to?

    Jak to fajny samolot, ale głośny. ;) (albo cichy -- nie wiem)

    Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
    wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
    inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

    Z silnikiem jest niby gorzej, bo dochodzą zjawiska
    związane z indukcyjnością. Gdy silnik zatrzymasz, przez
    jego zwoje nienerwowe popłynie większy prąd niż płynie
    wtedy, gdy silnik kręci się, co jest chyba jasne. Ale
    oczywiście silniki są pozabezpieczane i raczej dyskowi
    takie szoki nie są groźne. :)

    -=-

    Jeśli masz swoje (mogą być i cudze) lata wiesz, że lampowe telewizory
    rozgrzewały się powoli -- około jednej minuty, niemal tak, jak dzisiaj
    słabe świetlówki kompaktowe. Dlaczego? Ano miały termistory zabezpieczające
    włókna lamp. Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
    dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
    go ciepłym... Wraz z ogrzewaniem się, traci na swej rezystancji i przez
    żarniki lamp płynie coraz większy prąd...

    Dla żarówki wolframowej szok włączeniowy jest chyba najgorszy obok szoków
    mechanicznych. :)
    (z tym, że jakoś żarówki samochodowe nie padają w efekcie wstrząsów, nawet silnych)

    -=-

    Ja mam dysk zewnętrzny -- wewnątrz obudowy jest Toshiba...
    Obudowa miała fabrycznie :) kabelek z jedną wtyczką. :)
    Problem w tym, że choć dysk jest oszczędny w czasie pracy,
    rozruch kosztuje wiele i nawet na dwóch wtyczkach ten dysk
    nie chce załapywać się na tryb USB 2.0 -- pracuje wówczas
    z dużo niższą szybkością...

    Trzeba go rozkręcić, poczekać chwilę, wyłączyć wtyczkę sygnałowo-zasilającą
    bez wyciągania zasilającej (kabelek firmowy nie nadaje się do tego -- potrzebny
    jest z dwiema końcówkami) i włączyć tę wtyczkę, po czym można wyjąć zasilającą...
    (; Plus dla Toshiby. ;)

    Inne moje dyski zewnętrzne (lub wewnętrzne, ale zasilane
    przez USB) nie wykazują u mnie tej przypadłości...

    Jak zauważyłem, producenci dysków podają prąd rozruchu dysku. :)
    (obok całej plejady różnych prądów pracy dysku)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2010-09-08 17:15:54
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    W dniu 2010-09-08 14:26, Maciej Bojko pisze:

    > ROTFL

    Następny się rozpisał.
    Już Ci lepiej?

  • 13. Data: 2010-09-08 18:16:50
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Dawid" napisał:

    > Praktyka swoje, życie swoje.

    A teoria? ;->

    > Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na
    > parę dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam
    > tego w W7, i jestem zadowolony z działania.

    I tak wyłączony dysk się nie "wybudza" gdy otworzysz okno "Mój komputer"
    (czy jak się to w Windows 7 nazywa) lub gdy wpiszesz z ręki adres w
    przeglądarce? I czy "uśpienie" takiego dysku powoduje również jego
    odmontowanie?

    JoteR

  • 14. Data: 2010-09-09 07:14:51
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    napisał w wiadomości news:i685it$ojc$1@inews.gazeta.pl...

    > "Ingarden" i681r0$ko6$...@n...task.gda.pl

    > Jak to fajny samolot, ale głośny. ;) (albo cichy -- nie wiem)
    >
    > Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
    > wraz ze wzrostem ich temperatury.

    ????

    Artur(m)

  • 15. Data: 2010-09-09 07:21:34
    Od: Ingarden <e...@o...pl>

    > Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
    > wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
    > inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

    Zaraz, zaraz. Chyba odwrotnie? Rezystancja Wolframu przy 230V to ~520?.
    Przy 110V - 350?. Rozumiem, że przepalanie włókien żarówki spowodowane
    jest przede wszystkim niejednorodną strukturą włókna - co nabiera
    znaczenia, gdy jest ono jeszcze zimne (sumarycznie rezystancja ma
    wartość mniejszą od roboczej -> żarówka żre więcej prądu -> włókno
    rozgrzewa się mocniej i przepala na zwężeniach).
    Jak przeżyje te "rozruchowe" katusze, to zaczyna grzać. Przy okazji
    trochę świecić :)

    --
    le

  • 16. Data: 2010-09-09 07:33:58
    Od: Ingarden <e...@o...pl>

    > Następny się rozpisał.
    > Już Ci lepiej?

    Hej, ale to naprawdę dobre było :>
    A czy teoria też swoje?

    --
    le

  • 17. Data: 2010-09-09 13:28:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Artur(m)" i6a1hf$2mat$...@r...tu.kielce.pl

    > ????

    No tak -- na odwrót, co wynika z reszty wypowiedzi. :)
    Rezystancja rośnie, dzięki czemu maleje płynący tam prąd.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2010-09-09 13:34:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ingarden" i6a1jj$446$...@n...task.gda.pl

    > Zaraz, zaraz. Chyba odwrotnie?

    Tak. I wynika to z reszty wypowiedzi. :)
    Nie warto tego dowodzić. (że napisałem
    tam odwrotnie)

    > Rezystancja Wolframu przy 230V to ~520?. Przy 110V - 350?.

    Rezystancja zależy od napięcia? Chyba słabo. ;)

> [...]
    -> żarówka żre więcej prądu -> włókno
    > rozgrzewa się mocniej i przepala na zwężeniach).

    Tak -- na zwężeniach.

    > Jak przeżyje te "rozruchowe" katusze, to zaczyna grzać. Przy okazji trochę świecić
    :)

    Tak. (świecić białym, widzialnym, użytecznym światłem,
    bo wcześniej świeci także -- każde ciało świeci)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2010-09-09 20:00:53
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
    > wraz ze wzrostem ich temperatury.

    raczej wzrasta :P

    > Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
    > dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
    > go ciepłym...

    duzy opor to maly spadek napiecie -> malo mocy :P

    ale namieszales, hehe :P

  • 20. Data: 2010-09-09 21:49:27
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Q" napisał: