  • 1. Data: 2010-09-08 08:25:10
    Temat: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: pikny zenon <z...@g...pl>

    Witam.
    W W7 w opcjach zasilania jest opcja Wyłączania HDD po jakimś czasie
    bezczynności. No i pytanie: Kiedy dysk się prędzej zepsuje?
    Jak będzie nonstop włączony (bo tak jest z tym kompem), czy jak będzie
    kilka razy dziennie włączany i wyłączany? Bo nie wiem co ustawić.

  • 2. Data: 2010-09-08 09:34:23
    Temat: Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    W dniu 2010-09-08 10:25, pikny zenon pisze:
> [...]
    > Jak będzie nonstop włączony (bo tak jest z tym kompem), czy jak będzie
    > kilka razy dziennie włączany i wyłączany? Bo nie wiem co ustawić.

    Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka
    mówi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym
    dla sporej grupu sprzętów)

  • 3. Data: 2010-09-08 09:40:16
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    W dniu 2010-09-08 11:34, boxfish pisze:

    > Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka
    > mówi ze zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej niebezpiecznym
    > dla sporej grupu sprzętów)

    Praktyka swoje, życie swoje.
    Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na parę
    dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam tego w W7, i
    jestem zadowolony z działania.

  • 4. Data: 2010-09-08 11:09:53
    Od: MAR <M...@s...org>

    On Wed, 08 Sep 2010 11:40:16 +0200, Dawid wrote:

    > Praktyka swoje, życie swoje.

    Czyżby ?

    > Komputer chodzi cały czas, ale danego dysku używam tylko raz na parę
    > dni.Po jakiego czorta ma być cały czas włączony? Używam tego w W7, i
    > jestem zadowolony z działania.

    To chyba znasz odpowiedź na swoje pytanie.

    --
    Mar.

  • 5. Data: 2010-09-08 11:16:54
    Od: Dawid <m...@n...pl>

    W dniu 2010-09-08 13:09, MAR pisze:

    > Czyżby ?

    > To chyba znasz odpowiedź na swoje pytanie.

    Znam i nie potrzebuję do tego twoich głupich postów.
    Jako fachowiec, napisz co widzisz nie tak?
    *Czyżby to wszystko na co cię stać trolu?

  • 6. Data: 2010-09-08 11:18:18
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "MAR" <M...@s...org> wrote in message

    > Czyżby ?

    > To chyba znasz odpowiedź na swoje pytanie.
    >
    > --
    > Mar.

    Odpowiedź wcale nie jest taka oczywista. Nawet "nie używany" dysk będzie się
    włączał i wyłączał cyklicznie (Windows od czasu do czasu sprawdza swoje
    zasoby).

  • 7. Data: 2010-09-08 12:21:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "pikny zenon" i67h76$dc0$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > Jak będzie nonstop włączony (bo tak jest z tym kompem), czy jak będzie kilka razy
    dziennie włączany i wyłączany? Bo nie wiem co

    Jeśli dysk ma żywotność rzędu pół miliona godzin i pół
    setki tysiąca włączeń, to jedna chwała, jak go będziesz
    używał. Ważne, abyś go:

    -- nie przegrzewał (ja na przykład dochodzę do 59 stopni
    Celsjusza, a to jest szkodliwe)
    -- przykręcił solidnie do obudowy komputera
    -- nie tłukł zbyt mocno i zbyt często

    Żarówce szkodzą włączenia, gdyż zimny wolfram ma mniejszą
    rezystancję niż gorący. :) Dyskowi moim zdaniem najmocniej
    szkodzi studzenie, gdyż dysk zasysa wówczas powietrze do
    swego wnętrza -- do obudowy. :)

    Z uwagi na straty energii elektrycznej nie warto kręcić dyskiem,
    który jest używany dwa razy w tygodniu. :) No i przeciętny dysk
    nie jest przeznaczony do pracy ciągłej, dlatego warto co jakiś
    czas wyłączyć go, ale normalnie eksploatując, nie uszkodzisz
    dysku w sensownym czasie -- zanim uszkodzisz, dysk stanie się
    mały względem potrzeb... :)

    Przegrzany dysk nie padnie natychmiast -- najpierw padną zapisane na nim dane.
    Taki dysk można eksploatować nadal, choć nie jest on już tak pewny, jak nowy. :)

    -=-

    Myśl raczej o wygodzie (brak hałasu) i pieniądzach (energia elektryczna)
    nie zaś o żywotności czegoś, co jest trudne do uszkodzenia. :)

    -=-

    Któregoś razu miałem smutny błąd,którego efektem było włączanie i wyłączanie
    komputera wraz z dyskiem. W ciągu kilku godzin dysk zaliczył prawie trzy
    tysiące włączeń. :) Od tamtej pory pracuje już niemal dwa tysiące godzin
    i nie ma z nim problemów. :) I to jest ten dysk, którego temperatura
    sięgnęła 59 stopni Celsjusza. Niby graniczną dla tego dysku jest
    60 stopni Celsjusza, ale ta granica nie jest twarda i być może
    w tamtych warunkach granica bezpieczeństwa została przekroczona. :)
    (ta graniczna temperatura zależy od wielu czynników -- choćby od
    wilgotności i od ciśnienia atmosferycznego; no i nie dla każdego
    dysku jest taka sama w tych samych warunkach)

    Drobne ;) uderzenia też nie są dla dysku straszne. :)
    Natomiast ciągłe drgania , nawet delikatne -- mogą być zabójcze. :)

    Ja (na Twoim miejscu) bym wyłączał, jeśli bym miał używać tylko dwa razy w tygodniu.
    Ale jeśli przez najbliższe dwa dni prawie na pewno nie będę używał, to niekoniecznie
    wyłączę. :) I często tak mam, że dysk używam przez kilka godzin, a kręcę nim cały
    tydzień. :)

    Moja rada? Skup się na czymś ciekawszym. :)
    Bez tłuczenia, moczenia, pieczenia itp. dziwnego zachowania/traktowania
    przeciętny dzisiejszy dysk popracuje Ci prawidłowo ze sto lat. :)
    Do tego czasu będzie zabytkiem klasy zero. ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2010-09-08 12:26:03
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Wed, 08 Sep 2010 11:40:16 +0200, Dawid <m...@n...pl> wrote:

    >Praktyka swoje, życie swoje.

    ROTFL

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 9. Data: 2010-09-08 12:56:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "boxfish" i67lb1$r5q$...@i...gazeta.pl

    > Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka mówi ze
    zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej
    > niebezpiecznym dla sporej grupu sprzętów)

    Dla dysków? :) Czy dla silników? :) Tam jest cała masa elektroniki i raczej
    nie jest to koszmarny moment. Owszem -- gdy dysk stoi, jego opór praktyczny
    (że tak to nazwę -- rezystancje plus impedancje) jest najmniejszy i powinno
    dochodzić wówczas do dużych prądów, ale w efekcie te piki początkowe nie są
    duże dla dysków, co można wyczytać w dokumentacji i co można zobaczyć -- bo
    gdyby były duże, nie można by było uruchomić dysku zasilanego poprzez USB.

    Mój notebookowy dysk (nówka -- bo w serwisie z nieznanego mi powodu wymieniono
    sprawny dysk na nowy) zaliczył w kilka godzin niemal trzy tysiące włączeń oraz
    wyłączeń -- i nie padł. :)

    Natomiast chłopi ;) w kombajnach elektrycznych istotnie najpierw włączali
    zasilanie silnika trójfazowego w gwiazdę (zera do faz) a dopiero później
    w trójkąt (fazy do faz) aby oszczędzić silniki, instalację i bezpieczniki...

    Stojący silnik ciągnie rzecz jasna dużo więcej niż kręcący się (a obciążany
    więcej niż nieobciążany) ale praktyka zaprzecza szybkiej destrukcji dysków
    wywoływanej włączeniami. Raczej wyłączanie jest bolesne. :) Są silniki
    pracujące stale w tę i nazad, ;) dla których takie szoki byłyby zabójcze
    po kwadransie -- a jednak te silniki żyją latami. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2010-09-08 13:13:57
    Od: Ingarden <e...@o...pl>

    > Żarówce szkodzą włączenia, gdyż zimny wolfram ma mniejszą
    > rezystancję niż gorący. :)

    Jak to?

    --
    le