  • Data: 2010-09-10 00:12:44
    Temat: Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" i685it$ojc$...@i...gazeta.pl

    > Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja maleje
    > wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
    > inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

    Oczywiście powinienem był napisać inaczej.

    + Przewodniki mają to do siebie, że ich rezystancja rośnie
    > wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
    > inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

    Błąd bierze się stąd, że myślałem o prądzie a pisałem o rezystancji:

    + Przewodniki mają to do siebie, że ich prąd maleje
    > wraz ze wzrostem ich temperatury. Półprzewodniki mają
    > inaczej -- na przykład dokładne odwrotnie. :)

    Na przykład odwrotnie, bo mogą mieć tak samo.

    Schłodzenie przewodnika dać może efekt nadprzewodzenia, czyli zerowego oporu.

    > Jeśli masz swoje (mogą być i cudze) lata wiesz, że lampowe telewizory
    > rozgrzewały się powoli -- około jednej minuty, niemal tak, jak dzisiaj
    > słabe świetlówki kompaktowe. Dlaczego? Ano miały termistory zabezpieczające
    > włókna lamp. Termistor taki ma duży opór (dużą rezystancję) gdy jest zimny,
    > dlatego ma duży spadek napięcia i dużo odkłada się na nim mocy, co czyni
    > go ciepłym... Wraz z ogrzewaniem się, traci na swej rezystancji i przez
    > żarniki lamp płynie coraz większy prąd...

    Termistor taki był jeden dla wszystkich żarników łączonych szeregowo z nim i ze sobą.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'