  • Data: 2010-09-10 08:31:58
    Temat: Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Ingarden" i6cht3$1qf$...@n...task.gda.pl

    > Jak to?
    > http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif

    Proponuję Nobla. :)

    Chyba, że mamy tu inną zależność:

    od napięcia zależy prąd i wydzielana moc oraz temperatura żarnika
    od temperatury żarnika zależy rezystancja

    > Jasne, skrót myślowy. Świeci widzialnym światłem już przy 30V.

    Proponuję definiccję choćby z Wikipedii:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystancja

    Rezystancja przewodnika o jednakowym przekroju poprzecznym
    do kierunku przepływu prądu jest proporcjonalna do długości
    przewodnika, odwrotnie proporcjonalna do przekroju i zależy
    od materiału, co wyraża wzór:

    gdzie

    l -- długość elementu,
    S -- pole przekroju poprzecznego elementu,
    ? -- rezystywność przewodnika.

    Rezystywność, zwana oporem właściwym, jest oporem elementu
    o jednostkowej długości i jednostkowym polu przekroju poprzecznego.

    W obwodach prądu przemiennego natężenie prądu zależy nie tylko
    do rezystancji lecz także od reaktancji elementu. Uogólnieniem
    i rozwinięciem pojęcia rezystancji w obwodach prądu przemiennego
    na elementy pojemnościowe (kondensator) i indukcyjne (cewka) jest
    impedancja. Rezystancja jest wówczas częścią rzeczywistą impedancji
    zespolonej.

    I ten opór właściwy zależy od temperatury, ale nie zależy od napięcia. :)

    Zależność oporu od temperatury określa związek:

    R = R0(1 + ??t)

    R - opór w danej temperaturze
    R0 - opór w temperaturze np. 0oC
    ? - współczynnik termiczny oporu
    ?t - odchylenie temperatury od podstawowej (np. od 0oC -- j/w)

    http://pl.wikibooks.org/wiki/Fizyka_dla_liceum/Pr%C4
    %85d_elektryczny

    | tym mogę zgodzić się. Ale nie z tym, że opór zależy od napięcia, chyba
    że w wyniku zależności oporu od temperatury. Jeśli nawet pokazany przez
    Ciebie wykres http://obrazki.elektroda.net/5_1236092779.gif jest jakoś
    prawdziwy, to dlatego, że wyższe napięcie spowoduje wyższą temperaturę
    w pozostałych warunkach niezmiennych (ta sama temperatura otoczenia na
    przykład) a nie dlatego, że opór przewodnika zależy od napięcia.

    Zamroź ten żarnik ciekłym azotem :) (poprzez zanurzenie w ciekłym azocie)
    i wówczas zmierz zależność jego oporu od przyłożonego napięcia. :)

    -=-

    W powietrzu opór może zależeć od przyłożonego napięcia -- bo pod dużym
    napięciem może dojść do zjonizowania powietrza. Ale powietrze nie jest
    przewodnikiem, lecz izolatorem. W półprzewodnikach także można znaleźć
    zależność oporu od napięcia.

    --
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'