  • Data: 2010-09-08 12:56:05
    Temat: Re: Opcje zasilania - wyłączanie HDD
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "boxfish" i67lb1$r5q$...@i...gazeta.pl

    > Jeśli komp pracuje cały czas to zostaw dysk włączony na stałe. (praktyka mówi ze
    zazwyczaj moment rozruchu bywa tym najbardziej
    > niebezpiecznym dla sporej grupu sprzętów)

    Dla dysków? :) Czy dla silników? :) Tam jest cała masa elektroniki i raczej
    nie jest to koszmarny moment. Owszem -- gdy dysk stoi, jego opór praktyczny
    (że tak to nazwę -- rezystancje plus impedancje) jest najmniejszy i powinno
    dochodzić wówczas do dużych prądów, ale w efekcie te piki początkowe nie są
    duże dla dysków, co można wyczytać w dokumentacji i co można zobaczyć -- bo
    gdyby były duże, nie można by było uruchomić dysku zasilanego poprzez USB.

    Mój notebookowy dysk (nówka -- bo w serwisie z nieznanego mi powodu wymieniono
    sprawny dysk na nowy) zaliczył w kilka godzin niemal trzy tysiące włączeń oraz
    wyłączeń -- i nie padł. :)

    Natomiast chłopi ;) w kombajnach elektrycznych istotnie najpierw włączali
    zasilanie silnika trójfazowego w gwiazdę (zera do faz) a dopiero później
    w trójkąt (fazy do faz) aby oszczędzić silniki, instalację i bezpieczniki...

    Stojący silnik ciągnie rzecz jasna dużo więcej niż kręcący się (a obciążany
    więcej niż nieobciążany) ale praktyka zaprzecza szybkiej destrukcji dysków
    wywoływanej włączeniami. Raczej wyłączanie jest bolesne. :) Są silniki
    pracujące stale w tę i nazad, ;) dla których takie szoki byłyby zabójcze
    po kwadransie -- a jednak te silniki żyją latami. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'