  • 11. Data: 2015-07-22 02:02:55
    Temat: Re: Olek Stylus XZ-2
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "wiencek" <w...@p...tu> wrote in message
    news:XnsA4DEE7D54D30DX23W8GAA@nemesis.news.neostrada
    .pl...
    > Pszemol <P...@P...com> w wiadomości

    > Raczej żadnej, po za dekoracyjną ;-)

    > Olej dokupowanie oryginalnej zaślepki. Szkoda kasy.
    >
    > Jeśli chodzi o stopkę lampy błyskowej, to nie jest ona zasłaniana w
    > aparatach nawet profesjonalnych, bo niby po co?
    >
    > Zaklej taśmą izolacujną to gniazdo akcesoriów olympusowych i ...
    > święto lasu :-D
    > http://zapodaj.net/21cc5f87cba35.jpg.html

    ha ha ha :-)

  • 12. Data: 2015-07-24 00:15:10
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-21 o 22:47, wiencek pisze:

    > http://zapodaj.net/21cc5f87cba35.jpg.html

    Przykleję tę zaślepkę prewencyjnie zanim się zgubi...
    W moim XZ-2 odkleiła się gumowa "podpórka" pod palec
    - ta mała płytka pod czerwonym przyciskiem. Była przyklejona
    chyba dwustronną taśmą klejącą. Przykleiłem nową taśmą,
    ale nie trzyma się.

    Przy okazji mam pytanie do użytkowników XZ-2:

    - Czy tylko ja mam problem z wyjątkowo niedokładnym zegarem XZ-2?
    W ciągu dnia spóźnia się 3 minuty. Bardzo utrudnia to
    jakąkolwiek synchronizację z innymi aparatami (ułożenie
    chronologiczne zdjęć wykonywanych przez kilka osób)
    i "geotagowanie". Właściwie nie tylko utrudnia, ale uniemożliwia.
    Wymagana jest płynna korekta błędu - zmienia się w ciągu
    całego dnia. Nie znalazłem programu, który coś takiego robi
    Wszystkie korygują czas w EXIF, ale o stałą wartość dla całej
    grupy zdjęć. Mam kilka tysięcy zdjęć z wycieczek i trasy
    z GPSa - chyba muszę sam napisać coś do korekty czasów.
    Możliwe jest jednak, że to opóźnienie (3 minuty / dzień)
    nie jest stałe i wtedy korekta nie będzie możliwa.

    - Dlaczego tak dziwnie ustawia się ostrość w trybie MF?
    Nieskończoność wcale nie jest na końcu skali. Przy ciemnych
    scenach, np. zdjęciach nocnego krajobrazu z długimi czasami
    naświetlania, praktycznie nie da się poprawnie ustawić
    ostrości. A chcę po prostu ustawić ostrość na "nieskończoność".
    AF nie działa, bo jest za ciemno. MF jest trudny w użyciu,
    bo na ekraniku nie da się ocenić ostrości ciemnej sceny.
    Jest jeszcze coś takiego jak "asystent MF", który ma dwie
    funkcje: wyświetla powiększenie obrazu podczas ustawiania
    ostrości (co ma sens) oraz próbuje co chwilę sam ustawić
    ostrość, co nie ma żadnego sensu - bo się nie udaje i psuje
    ręcznie ustawianą ostrość.

    P.

  • 13. Data: 2015-07-24 02:50:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote in message
    > Przykleję tę zaślepkę prewencyjnie zanim się zgubi...

    Przykre że producent nie przewidział jakiegoś zatrzasku, itp.

    > W moim XZ-2 odkleiła się gumowa "podpórka" pod palec
    > - ta mała płytka pod czerwonym przyciskiem. Była przyklejona
    > chyba dwustronną taśmą klejącą. Przykleiłem nową taśmą,
    > ale nie trzyma się.

    Bardzo niedobrze - moja się trzyma bardzo ładnie.
    Ale aparat praktycznie nieużywany... więc ciężko powiedzieć.

> [...]
    > Możliwe jest jednak, że to opóźnienie (3 minuty / dzień)
    > nie jest stałe i wtedy korekta nie będzie możliwa.

    Mój trzyma czas bardzo dobrze. Ustawiony wiele tygodni
    temu do zegara z odbiornikiem czasu z wzorca atomowego
    pokazuje właśnie 19:42 a zegar wzorcowy 19:43. Jest OK.
    Jakie masz numer firmware? U mnie 1.1 :-)

> [...]
    > ostrości (co ma sens) oraz próbuje co chwilę sam ustawić
    > ostrość, co nie ma żadnego sensu - bo się nie udaje i psuje

    Nie bardzo rozumiem - u mnie nieskończoność jest na końcu.
    Są dwie strefy, bliska do 30cm i daleka do nieskończoności.

  • 14. Data: 2015-07-24 09:29:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jul 2015, Piotrne wrote:

    > - Dlaczego tak dziwnie ustawia się ostrość w trybie MF?
    > Nieskończoność wcale nie jest na końcu skali.

    Ostrzenie "poza nieskończoność" wcale nie jest taka rzadka,
    a z rzadka ma swoje zalety (przez soczewkę wklęsła da się
    zrobić ostre zdjęcie :>)
    Współcześnie jest to głównie zaleta dla producenta - pozwala
    nie przejmować się umiarkowanym błędem kalibracji.
    Przecież to jest sprzęt "masowy", wiesz jakbyś klął, jakby
    wyszło że nie da się WCALE naostrzyć na nieskończoność? ;)

    A tak to po prostu na dwie tolerancje dajesz "zapasu"
    i takich przypadków masz jeden na parę tysięcy.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2015-07-24 09:32:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jul 2015, Pszemol wrote:

    > "Piotrne" <p...@p...onet.pl> wrote
    [...]
    > Nie bardzo rozumiem - u mnie nieskończoność jest na końcu.

    DOKŁADNIE na końcu?
    Może Piotr ma faktycznie jakiś większy rozjazd (niż zazwyczaj
    bywa), ale jak masz granicę ostrzenia dokładnie "na styk",
    to też jesteś rzadkim przypadkiem :)
    Podejrzewam że Piotrowi nie chodzi o ostrość "na odbitce
    10x13 i tak nie widać", tylko piksele ogląda po sztuce ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2015-07-24 11:58:09
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-24 o 09:32, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Może Piotr ma faktycznie jakiś większy rozjazd (niż zazwyczaj
    > bywa), ale jak masz granicę ostrzenia dokładnie "na styk",

    Pisząc o końcu skali miałem na myśli skalę odległości wyświetlaną
    w prawej części ekranu podczas ustawiania ostrości. Pierścień
    do ustawiania różnych rzeczy nie ma blokady "na końcu", kręci się
    dookoła. Właśnie na skali ostrości jest oznaczona nieskończoność,
    wskaźnik dochodzi do tego miejsca i dalsze kręcenie pierścieniem
    nie zmienia położenia wskaźnika. Można spodziewać się, że to właśnie
    jest ustawienie ostrości na nieskończoność - a tak nie jest.
    Nieskończoność jest trochę wcześniej.

    Tak to wygląda:
    Zdjęcie z automatycznie ustawioną ostrością:
    https://flic.kr/p/wqJmyZ
    Zdjęcie z MF, ostrość ustawiona "na końcu skali" ("nieskończoność"):
    https://flic.kr/p/w8DTCG

    Wydaje mi się, że poprawna kalibracja nie jest aż taka trudna,
    a jest bardzo potrzebna. W starej kamerze SONY mam jeden przycisk,
    który ustawia ostrość na nieskończoność - działa przy każdym
    powiększeniu.

    P.

  • 17. Data: 2015-07-24 13:03:19
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > Podejrzewam że Piotrowi nie chodzi o ostrość "na odbitce
    > 10x13 i tak nie widać", tylko piksele ogląda po sztuce ;)

    Myślałem błędnie, że Piotr pisze o pozycji wskaźnika :-)
    Zrobię sobie zdjęcia i popatrzę, bo unikam na codzień MF.

  • 18. Data: 2015-07-24 16:20:16
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > - Czy tylko ja mam problem z wyjątkowo niedokładnym zegarem XZ-2?

    U mnie zegar chodzi dokładnie.

> [...]
    > ostrości (co ma sens) oraz próbuje co chwilę sam ustawić
    > ostrość, co nie ma żadnego sensu - bo się nie udaje i psuje

    Czyli to nie bug, tylko feature... Chciałem reklamować, póki gwarancja
    się nie skończyła. Chociaż i tak mogę spróbować. Nieskończoność raz jest
    na końcu skali, raz na ok. 3 metrach. Ale inaczej tłumaczę uciekanie
    ostrości przy obracaniu pierścienia - powoduje go (czasami, nie zawsze)
    zbyt gwałtowny obrót. Jeżeli obracać pierścień bardzo powili, tego
    efektu prawie nigdy nie ma. Co ciekawe - w Olympusie Stylus 1 (który w
    pewnym stopniu jest przeróbką XZ-2) tego problemu w ogóle nie ma,
    pierścień zachowuje się bardzo "analogowo".

    Pisałem kiedyś jeszcze o jednym problemie - przesunięciu czerwieni w
    stronę fioletu w trybie Muted.

    W ogóle jakiś ten aparat jest trochę niedopracowany, ale nadrabia
    jakością zdjęć.

    P.

  • 19. Data: 2015-07-28 14:23:22
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-24 o 02:50, Pszemol pisze:

    > Mój trzyma czas bardzo dobrze. Ustawiony wiele tygodni
    > temu do zegara z odbiornikiem czasu z wzorca atomowego
    > pokazuje właśnie 19:42 a zegar wzorcowy 19:43. Jest OK.
    > Jakie masz numer firmware? U mnie 1.1 :-)

    Też mam 1.1. To chyba jest uszkodzony zegar. Sprawdziłem błąd w różnych
    dniach i wygląda dziwnie, tzn. zegar losowo zwalnia i przyspiesza:

    Calibration file JPG date+time true date+time delta [s][s / day]
    _1) P7019268.JPG 2015:07:01 15:38:39 2015:07:01 15:43:53 -314 0.0
    _2) P7019269.JPG 2015:07:01 15:40:24 2015:07:01 15:45:39 -315 0.0
    _3) P7119477.JPG 2015:07:11 13:09:59 2015:07:11 13:16:25 -386 -7.2
    _4) P7150380.JPG 2015:07:15 23:15:20 2015:07:15 23:27:29 -729 -77.5
    _5) P7170963.JPG 2015:07:17 18:34:07 2015:07:17 18:49:54 -947 -120.6
    _6) P7211718.JPG 2015:07:21 09:57:03 2015:07:21 10:15:59 -1136 -51.9
    _7) P7211719.JPG 2015:07:21 10:21:06 2015:07:21 10:21:07 -1 318389.6
    ___ (powyżej: ręczna korekta zegara)
    _8) P7212283.JPG 2015:07:21 22:19:04 2015:07:21 22:22:28 -204 -405.2
    _9) P7222284.JPG 2015:07:22 11:06:00 2015:07:22 11:09:23 -203 1.9
    10) P7222530.JPG 2015:07:22 15:09:26 2015:07:22 15:14:02 -276 -429.7
    11) P7232598.JPG 2015:07:23 11:15:55 2015:07:23 11:20:50 -295 -22.7
    12) P7232724.JPG 2015:07:23 19:08:43 2015:07:23 19:14:15 -332 -112.5
    13) P7262893.JPG 2015:07:26 11:14:13 2015:07:26 11:20:57 -404 -27.0

    Napisałem programik do korekty czasów w EXIFach przez interpolację błędów z
    wzorcowych
    JPGów (takich, dla których znany jest dokładny czas wykonania zdjęcia). Wersję 0.1
    programu zostawiłem tutaj:

    http://s000.tinyupload.com/?file_id=0101637349929661
    6644

    Program (konsolowy) jest skompilowany dla systemów Windows i Linux. Opis jest w
    środku.

    P.

  • 20. Data: 2015-07-28 18:27:30
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-28 o 14:23, Piotrne pisze:

    > Też mam 1.1. To chyba jest uszkodzony zegar. Sprawdziłem błąd w różnych
    > dniach i wygląda dziwnie, tzn. zegar losowo zwalnia i przyspiesza:

    Sprawdziłem jeszcze raz błędy i zrobiłem eksperyment, którego wyniki
    są tutaj:

    http://s000.tinyupload.com/?file_id=6157020730133456
    7398

    Otóż zegar XZ-2 zwiększa swoje opóźnienie o jedną sekundę przy każdym
    wyłączeniu i włączeniu aparatu. Kolejne zdjęcia na "jednym włączeniu"
    nie zwiększają błędu. Czyli chodząc sobie przez jeden dzień i robiąc
    200 zdjęć przy 60 włączeniach / wyłączeniach zwiększamy opóźnienie
    zegara o jedną minutę.

    To dosyć źle, bo korekta jest uciążliwa albo niemożliwa - trzeba wiedzieć,
    czy aparat między zdjęciami został wyłączony, czy nie. Przypuszczam,
    że nie tylko mój XZ-2 tak ma - może inni użytkownicy robili mniej
    zdjęć i nie zauważyli.

    P.