    From: AZ <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
    Date: Tue, 17 Jan 2012 22:05:19 +0000 (UTC)

    On 2012-01-17, Hinek <h...@t...pl> wrote:
    > Po angielsku, ale jak ktoś ma problem to tłumacz google pomoże :)
    > Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
    > własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się
    > do mokrego sprzęgła: MA-tak MB-nie

    Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
    wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.

    > Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)

    Fajno.

    > Generalnie wnioski są takie:
    >
    > Oleje w/g klas.API -do SG mogą być używane w moto, są to jednak raczej
    > oleje mineralne. Nie mają dodatków zmniejszających tarcie.
    >
    > Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogą być używane jeśli w/g
    > japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
    > że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
    > sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.

    Juz kiedys to komus pisalem tutaj, u mnie w serwisowce stoi:
    Engine oil type: API SE, SF, SG / API SH or SJ with JASO MA.

    W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
    jakosc i parametry owych olejow. Jak mi ktos znajdzie dobry syntetyk
    samochodowy z JASO MA to moge lac tylko one wlasnie z reguly maja
    dodatki zmniejszajace tarcie zeby bardziej eco itp. itd.

    > W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
    > ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
    > oczywiście sposobu jazdy :)

    Ano.

    > W moim wypadku sprzęgło nie ślizgało się w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
    > chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeździłem) lecz
    > uogólniać moich doświadczeń nie będę.
    > Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)

    A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
    majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
    calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
    przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.

    --
    Artur
    ZZR 1200