  • Data: 2012-01-17 21:36:30
    Temat: Olej motocyklowy vs samochodowy
    Od: "Hinek" <h...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tylko krowa nie zmienia poglądów.
    Tu jest ciekawy tekst:
    http://www.bikenomads.com/wiki/index.php/Do_not_use_
    car_oil_in_bikes
    Po angielsku, ale jak ktoś ma problem to tłumacz google pomoże :)
    Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
    własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się
    do mokrego sprzęgła: MA-tak MB-nie
    Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)

    Generalnie wnioski są takie:

    Oleje w/g klas.API -do SG mogą być używane w moto, są to jednak raczej
    oleje mineralne. Nie mają dodatków zmniejszających tarcie.

    Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogą być używane jeśli w/g
    japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
    że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
    sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.

    W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
    ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
    oczywiście sposobu jazdy :)
    W moim wypadku sprzęgło nie ślizgało się w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
    chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeździłem) lecz
    uogólniać moich doświadczeń nie będę.
    Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)

    --
    Hinek