  • 1. Data: 2012-01-17 21:36:30
    Temat: Olej motocyklowy vs samochodowy
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Tylko krowa nie zmienia poglądów.
    Tu jest ciekawy tekst:
    http://www.bikenomads.com/wiki/index.php/Do_not_use_
    car_oil_in_bikes
    Po angielsku, ale jak ktoś ma problem to tłumacz google pomoże :)
    Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
    własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się
    do mokrego sprzęgła: MA-tak MB-nie
    Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)

    Generalnie wnioski są takie:

    Oleje w/g klas.API -do SG mogą być używane w moto, są to jednak raczej
    oleje mineralne. Nie mają dodatków zmniejszających tarcie.

    Oleje w/g klasyfikacji API od SH mogą być używane jeśli w/g
    japońskiej klasyfikacji JASO są oznaczone jako JASO MA - oznacza to
    że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
    sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.

    W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
    ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
    oczywiście sposobu jazdy :)
    W moim wypadku sprzęgło nie ślizgało się w Deauvilce, BMW F650, ZR7,
    chyba ZRX 1200(ale pewny nie jestem bo krótko nim jeździłem) lecz
    uogólniać moich doświadczeń nie będę.
    Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)

    --
    Hinek

  • 2. Data: 2012-01-17 22:05:19
    Temat: Re: Olej motocyklowy vs samochodowy
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-17, Hinek <h...@t...pl> wrote:
> [...]
    > Warto też poszukać o specyfikacji olejowej JASO i wyrobić sobie
    > własne zdanie. Klasyfikacja JASO m.in. podaje czy olej nadaje się

    Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
    wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.

    > Zasięgnąłem też opini mądrych ludzi (nie w internecie...)

    Fajno.

> [...]
    > że nie mają dodatków zmniejszających tarcie (czyli nie szkodzą
    > sprzęgłu) Niestety, trudno znależć taki olej.

    Juz kiedys to komus pisalem tutaj, u mnie w serwisowce stoi:
    Engine oil type: API SE, SF, SG / API SH or SJ with JASO MA.

    W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
    jakosc i parametry owych olejow. Jak mi ktos znajdzie dobry syntetyk
    samochodowy z JASO MA to moge lac tylko one wlasnie z reguly maja
    dodatki zmniejszajace tarcie zeby bardziej eco itp. itd.

    > W praktyce na samochodowym półsyntetyku sprzęgło może się ślizgać,
    > ale nie musi. Zależy to od motocykla, stanu samego sprzęgła i
    > oczywiście sposobu jazdy :)

    Ano.

> [...]
    > uogólniać moich doświadczeń nie będę.
    > Na ten sezon wleję sobie pewnie jakiegoś "motocyklowego" oleju :)

    A probowales kiedykolwiek ruszyc powiedzmy z 6-7krpm? Ja probowalem
    majac wlasnie domieszke samochodowego syntetyka i po puszczeniu
    calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
    przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 3. Data: 2012-01-17 22:07:22
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-17, AZ <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > calkowice sprzegla i odkreceniu manetki obroty poszly sobie na 10krpm a
    > przy mocnym przyspieszaniu sprzeglo lapalo uslizgi.

    Oczywiscie wracajac do domu i jadac jak bog przykazal zadnych problemow
    ze sprzeglem nie mialem.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 4. Data: 2012-01-17 22:34:37
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "AZ" <a...@g...com> napisał

    > W tamtej dyskusji nie rozbijalo sie o motocyklowy vs samochodowy ino o
    > jakosc i parametry owych olejow.

    No wiesz olej, samochodowy kontra motocyklowy to odwieczny temat :)
    Teraz przypomniało mi się, że kiedyś chciałem przypalić gumę w
    Deauvilce i nie dało się właśnie z powodu sprzęgła. Przyjąłem, że
    te typy tak mają - bo to w końcu turystyk był. W normalnej jeździe
    było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.

    --
    Hinek

  • 5. Data: 2012-01-17 22:50:43
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2012-01-17, Hinek <h...@t...pl> wrote:

> [...]
    > te typy tak mają - bo to w końcu turystyk był. W normalnej jeździe
    > było OK - ale faktycznie to mogła być kwestia oleju.

    Ano, czyli to samo co u mnie. Na Motulu wszystko jest w porzadku, mozna
    i gume spalic, ruszyc z 6-7 krpm na gumie czy przyspieszyc odkrecajac
    manetke do konca. Problemy ktore mialem nie sa wina sprzegla bo po
    ostatnim sezonie rozbieralem sprzeglo bo zmienialem lancuszek napedu
    alternatora i przy okazji pomierzylem wszystko - sprezyny jak fabryka
    je stworzyla, tarcze bodaj 2.9mm gdzie service limit jest 2.7, przekladki
    proste.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 6. Data: 2012-01-18 19:38:52
    Od: "Ivam" <f...@p...fm>

    Użytkownik "AZ" napisał w wiadomości grup
    > Sie zgadza. Od jakiegos czasu tez jest MA2 ktorej wyznacznikiem jest
    > wspolczynnik tarcia 1.7-2.5, zwykla MA to 1.15-2.5 a MA1 to 1.15-1.7.

    Wiem, ze teraz sie czepiam, ale czy te wartosci Ci sie nie pomylily? Serio
    to nie wiem jak sie sprawa ma z normami MA, ale te wartosci to jak na
    wspolczynnik tarcia do tego z uwzglednieniem oleju to troche wysokie sa.

    Przykladowe wartosci:
    http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/co_
    of_frict.htm

    A jakbys mial jakiegos linka do tych informacji dotyczacych MA1, MA2, etc.
    to daj - chetnie poczytam.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 7. Data: 2012-01-19 11:21:19
    Od: amos <g...@g...com>

    On 17 Sty, 22:36, "Hinek" <h...@t...pl> wrote:
    > Tylko krowa nie zmienia poglądów.

    Szacun, ze powiedziales to "glosno", bo swoich racji broniles niczym
    Rejtan ;)
    Nie wszystkich na to stac.

    --
    zdrowka