  • Data: 2011-12-28 12:17:49
    Temat: Re: Ograniczenie prądowe 1.25-30V 0-10A
    Od: Grzegorz WaReZ <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dziekuje za szybkie i bardzo konkretne odpowiedzi. Najbardziej
    spodobal mi sie zasilacz z Praktycznego Elektronika, jest dosc
    profesjonalny i jest opisana opcja rowniez napiecia ujemnego. Tylko
    teraz pytanie, jak to przerobic na 10A? Co do zwarcia - fakt, ze
    napiecie spadnie, ale cel jest taki zeby natezenie nie przekroczylo
    zadanej wartosci, czyli wszystko odpowiada. Duzy radiator i 2 czy 3
    wiatraczki powinny wystarczyc zeby ochlodzic elementy przy duzych
    stratach, z tym sobie jakos poradze. Poza tym rzadko bedzie tak, ze
    napiecie malutkie, a prad bardzo duzy, to sporadyczne przypadki, na
    ktore zrobie sobie zabezpieczenie termiczne. Ogolnie moj projekt ma
    wygladac nastepujaco:
    Ma to byc zasilacz labolatoryjny i ladowarka akumulatorow
    samochodowych. Planuje zrobic to w taki sposob, ze zasilacz bedzie
    mial dwa kanaly, pierwszy do 5A lub nawet mniejszy, aby mozna bylo
    ustawiac male prady do urzadzen elektronicznych, drugi do 10A -
    ladowanie akumulatorow i zasilanie jakichs konkretniejszych urzadzen
    (nie wiem jeszcze jakich, po prostu chcialbym miec taka opcje). Do
    tego chcialbym miec na obu kanalach napiecia symetryczne. Choc nie
    wiem czy na tym mocniejszym tez moze sie przydac? Jaki do tego wybrac
    transformator? Myslalem o 2x24V i pradzie 12,5A, aby byl jakis zapas
    mocy. I kilka pytan teoretycznych:
    Jak to jest z tym symetrycznym zasilaniem? Jest to potrzebne do
    wzmacniaczy, ale do czego jeszcze? I czy mozna normalnie podlaczac
    inne urzadzenia do + i - a nie do + i GND (np. akumulator)? Jak wtedy
    rozkladaja sie prady? Bo napiecia sie jakby sumuja z tego co mi
    wiadomo. Chyba ze sie myle? Np. Ustawie sobie na dodatnim 5V i 2A, na
    ujemnym -3V i 3A to na zaciskach + i - bede mial 8V i ile A? Kolejna
    sprawa - czy do ladowania akumulatorow dobrze bedzie miec
    transformator 2x24V i ustawiac tam 12V? czy lepiej miec np. 2x14,4 czy
    2x12, aby nie bylo duzych strat i w razie potrzeby laczyc uzwojenia
    dla wiekszych napiec? Wtedy odpada oczywiscie zasilanie symetryczne.
    Prosze o wyrozumialosc, gdyz jestem poczatkujacym, uczacym sie
    hobbysta, projekt jest dla mnie, niekomercyjnie, prywatnie.