  • 51. Data: 2017-03-21 16:55:35
    Temat: Re: Ogniwa lampek ogrodowych (i inne takie) - jak szybko mogą migać?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:58d10b8f$0$15203$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    >
    > Ten korytarz to ze zbrojonego betonu ?

    Tak!

    > Cos mi chodzi po glowie, ze jest jakis minimalny rozmiar falowodu ... ale
    > tam raczej wszedzie jest ponad 2m.

    Są węższe korytarze. W każdym razie, jeden boczny udało mi się zmierzyć
    wyłacznie używając radia na 225 kHz, obserwując siłę odbioru. Pomyliłem się
    o niecałe 10% chyba.

    > A moze zbrojenie jakos wrednie rozlozone, ze np co metr jest pierscien w
    > tunelu.

    Cholera wie... ale raczej nie będzie to mieć znaczenia. Powiedziałbym, że to
    megaskutek propagacji wielodrożnej, tak, że nie ma siły, że sygnały po 100
    metrach po prostu są już tak poznoszone, że pozostaje komunikacja światłem.
    Krzyszeć można, usłyszy się, ale pogłos jest taki, że czytelność tego jest
    niska.

    > PMR i CB warto sprawdzic ...

    Zrobi się, jak tylko będę mieć możliwość.

    > Wiele z konstrukcji traktuje fotodiode jako zrodlo sygnalu radiowego.
    > Normalna modulacja AM czy FM po stronie nadawczej, a po stronie odbiorczej
    > mozna uzyc typowych konstrukcji radiowych.

    Tylko, że takie coś po stronie odbiorczej, może mieć kłopot przy słabym
    sygnale, ale w sumie czemu nie, jak się da zamigać tak ok., 465 kHz, to się
    weźmie detektor FM z jakiegoś starego radiotelefonu... I kto wie, może
    włączę to jako jeden z rodzajów odbioru?

    > To nie takie proste, jest ma dzialac w szerokim zakresie oswietlen.
    > Ale jesli radiowo - mozna maly transformatorek powietrzny ...

    Na zbytnią prostotę nie liczę, raczej może na skuteczność, a prostota o
    tyle, żeby nie wymagało to stosowania układów "skomputeryzowanych", lub co
    najwyżej tam, gdzie to okaże się naprawdę niezbędne.
    Myślę sobie też, żeby spróbować sygnał przy nadawaniu formować tak, żeby
    jednocześnie szło kilka emisji, a po stronie odbiorczej układ podejmowałby
    prostą decyzję, z której emisji odebrany sygnał jest najlepszy, podobnie,
    jeśli chodzi o sposób wykrywania i formowania sygnalu użytecznego. Tu
    przyznam, że nie chcę być zbyt oszczędny, no, tak trochę to tak, żeby w
    miarę, było skuteczne, a nie pracowało na granicy możliwości. Dywersyfikacja
    rodzajów emisji wchodzi jak najbardziej w grę. Pomyslałem sobie, czy nie
    miało by szansy udać się, gdybym fotoogniwo spolaryzował zaporowo i wykrywał
    nie wiem... zmiany oporności, pojemności, składowej stałej... no, abym przy
    miganiu miał ogarnialny ślad, że była reakcja czujnika na szczątek światła.
    Jeśli trzeba by do tego DSP to ja to przeboleję, jeśli nie da się tego
    uniknąć. Cały czas o tym myślę i próbuję rozkminiać niuanse, np. "A jakby
    zastosować..." i jedne przechodza, inne już na starcie przepadają przez
    sprzeczność.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 52. Data: 2017-03-21 17:04:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Tak robią to piloty, tylko OIDP nie ma tam modulacji PWM, tylko inna (np.
    > kod RC5).

    Też się wypróbuje. Myślałem również o zastosowaniu PCM, co umożliwiło by też
    adresowanie konkretnego odbiornika, jeśli by więcej było w zasięgu.

    > Diody nadawcze nie dość, że mają pewną konkretną długość fali (która jest
    > przepuszczana przez filtr w odbiorniku), to jeszcze mają konkretną
    > częstotliwość, bodajże 36 kHz, która jest filtrowana już elektronicznie.
    > Są gotowe 3-nóżkowe odbiorniki - podajesz zasilanie i dostajesz na wyjściu
    > cyfrową informację, czy nośna 36 kHz jest, czy jej nie ma.

    Jeśli to nie będzie zbyt leniwe, to kto wie? Układy DStar, to chyba jadą z
    przepływnością 0.95 kbps (na wiki znalazłem, że coś koło 1200bps), nie
    kusiło by takiego wypróbować? To teoretycznie mogło by się nawet z
    fotorezystorami udać, gdzieś mi się o gały obiło, że one do kilku kHz.?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 53. Data: 2017-03-21 17:37:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Powiedziałbym, że to megaskutek propagacji wielodrożnej, tak, że nie
    >ma siły, że sygnały po 100 metrach po prostu są już tak poznoszone,

    Kiedy przy tych wymiarach to w zasasadzie powinien byc falowod
    jednomodowy :-)

    >Zrobi się, jak tylko będę mieć możliwość.

    Nie pamietam juz - czy CB tam uzywalem czy jeszcze nie ...

    >Tylko, że takie coś po stronie odbiorczej, może mieć kłopot przy
    >słabym sygnale,

    Odwrotnie - uklady radiowe sa dostosowane do obioru slabych sygnalow.
    I teraz trzeba by tylko policzyc, czy sygnal z fotodiody bedzie
    silniejszy czy slabszy niz anteny ...

    >ale w sumie czemu nie, jak się da zamigać tak ok., 465 kHz, to się
    >weźmie detektor FM z jakiegoś starego radiotelefonu... I kto wie,
    >może włączę to jako jeden z rodzajów odbioru?

    Analogowa ma tez inna zalete - szumi, charczy, ale cos tam slychac.
    A cyfrowa juz nic nie przenosi.

> [...]
    >podejmowałby prostą decyzję, z której emisji odebrany sygnał jest
    >najlepszy, podobnie, jeśli chodzi o sposób wykrywania i formowania

    Zdaje sie, ze mozna.
    Kablowki TV chyba wiele programow jednym swiatlowodem roznosza :-)

    >Pomyslałem sobie, czy nie miało by szansy udać się, gdybym fotoogniwo
    >spolaryzował zaporowo i wykrywał nie wiem... zmiany oporności,
    >pojemności, składowej stałej... no, abym przy

    ale tak sie to robi - zaporowo, a prad przepuszczany zalezy od
    oswietlenia.

    >miganiu miał ogarnialny ślad, że była reakcja czujnika na szczątek
    >światła.

    Wydaje mi sie, ze ... zapomnij. Bilans mocy zepchnie nas w jakies
    niemierzalne prady, choc dzis to trudno powiedziec co jest jeszcze
    niemierzalne.
    Jakies fA chyba mierza ... ale czy w wilgoci MRU ?

    Ale .. przeciez Ronja dziala. Wiec sie da.

    jesli sie nie pomylilem w obliczeniach, to trzeba prady rzedu 10nA
    mierzyc.
    Raczej bym na technike radiowa stawial.

> [...]
    >tego uniknąć. Cały czas o tym myślę i próbuję rozkminiać niuanse, np.
    >"A jakby zastosować..." i jedne przechodza, inne już na starcie

    Taaa - widmo rozproszone, jak w GPS. Tam jest bardzo slaby sygnal :-)

    J.

  • 54. Data: 2017-03-21 17:53:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > ale tak sie to robi - zaporowo, a prad przepuszczany zalezy
    > od oswietlenia.

    Nie, robi się to z diodą pracującą jako zamieniacz fotonów
    na elektrony.

> [...]
    >
    > Ale .. przeciez Ronja dziala. Wiec sie da.
    >
    > jesli sie nie pomylilem w obliczeniach, to trzeba prady

    Może być nawet mniej niż 10nA, nic strasznego. Poza fotodiodami
    mam w szpargałach wzmacnacze operacyjne, które z tym sobie radzą
    i gigaomowe rezystory do nich, by zapiąć sprzężenie zwrotne.
    Ja to tak bardziej teoretyk jestem, do lutowania się nie rwę.
    Ale jest tu na grupie kolega, który to własnymi rencami montował.
    Na tyle dobrze to robił, że do dzisiaj działa, również w strugach
    deszczu. A wiele lat minęło. Kolegę zatem pochwalić trzeba.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2017-03-21 18:50:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie, robi się to z diodą pracującą jako zamieniacz fotonów
    >na elektrony.

    Tak, elektronow przepuszczanych przy polaryzacji zaporowej :-)

> [...]
    >i gigaomowe rezystory do nich, by zapiąć sprzężenie zwrotne.
    >Ja to tak bardziej teoretyk jestem, do lutowania się nie rwę.

    Wiec ja tez nie lutowalem, to nie bede mowil, ze sie da :-)
    1uA to chinski miernik mierzy, a i na Lavo wychyla wskazowke.
    Ale my tu 100x mniej

    J.

  • 56. Data: 2017-03-21 23:23:05
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Wiec ja tez nie lutowalem, to nie bede mowil, ze sie da :-)
    > 1uA to chinski miernik mierzy, a i na Lavo wychyla wskazowke.
    > Ale my tu 100x mniej

    Mam chyba gdzieś galwanometr lusterkowy (nie wiem, czy nie ruski) o czułości
    100 nA. (Tak, nano). Na działkę 2 nA. To nasze 10 nA w zasadzie można by
    zgrubnie zmierzyć.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 57. Data: 2017-03-22 01:09:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Mam chyba gdzieś galwanometr lusterkowy (nie wiem, czy nie ruski)
    > o czułości 100 nA. (Tak, nano). Na działkę 2 nA. To nasze 10 nA
    > w zasadzie można by zgrubnie zmierzyć.

    Nie było problemów z uzyskaniem przetwarzania rzędu 1 nA/V.
    Więc pełny zakres może być 3 nA. Wzmacniacz operacyjny sam
    dla siebie pobiera coś koło 1,5uA, więc nie pije jak smok,
    baterii nie zeżre od razu. Z tym że przy takich warunkach
    częstotliwość graniczna to mogą być niewielkie kiloherce.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2017-03-22 11:13:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >Mam chyba gdzieś galwanometr lusterkowy (nie wiem, czy nie ruski) o
    >czułości 100 nA. (Tak, nano). Na działkę 2 nA. To nasze 10 nA w
    >zasadzie można by zgrubnie zmierzyć.

    Ale czy przezyje wyniesienie odbiornika na sloneczko :-)

    J.

  • 59. Data: 2017-03-22 11:21:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Ale czy przezyje wyniesienie odbiornika na sloneczko :-)

    Wg polskich norm, dopóki nie oświetli go powyżej 1 uA (bo to prąd stały to
    10 razy I, a o tym wbił mi na lekcji facet od elektry), to przez sekundę
    powinien... Choć ustroje oparte o włosek, który się skręca, zawieszone na
    nim, to delikatne raczej... Więc do mnie należy zadbać, żeby mu się krzywda
    nie stała.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 60. Data: 2017-03-22 11:39:48
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Chyba wiadomo, czym zajmie się uczestnik pl.misc.elektronika...?

    A co ci ten biedny koń zrobił? ;)