  • 71. Data: 2005-07-26 10:31:28
    Temat: Re: Oficjalne oĹ?wiadczenie czyli problemy pewnego TANIEGO hostingowca
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Tue, 26 Jul 2005 00:43:20 +0200, w <dc4j78$8f6$1@news.onet.pl>, "Robert"
    <r...@p...onet.pl> napisał(-a):

    > Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    com...

    > Tak z ciekawości: od kiedy to UTF-8 jest poprawnym kodowaniem ?

    W świecie od zawsze, w Polsce od dłuższego czasu.

  • 72. Data: 2005-07-26 12:38:33
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > Tak z ciekawości: od kiedy to UTF-8 jest poprawnym kodowaniem ?

    W świecie od zawsze, w Polsce od dłuższego czasu.

    Od zawsze ? Windows 3.1 to chyba miało CP-1250 ?
    Ten dłuższy czas to od kiedy, bo jeszcze kilka miesięcy temu to w hierarchii
    PL obowiązywało jeszcze ISO. Jak ten czas cholera leci... wydawało mi się,
    że UTF powstało całkiem niedawno.
    Może masz jakieś RFC na podorędziu i podrzucisz.

    pozdr.

  • 73. Data: 2005-07-26 13:03:06
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Mon, 25 Jul 2005 20:15:06 +0200, użyszkodnik "Zbigniew Sikora"
    <z...@h...net.pl> napisał:

    > Takie myślenie jest wylewaniem dziecka z kąpielą. Jak myślisz, kto wcześniej
    > zdechnie z głodu: urzędas czy przedsiębiorca niemogący sprzedać swoich
    > wyrobów ?

    nie mam zielonego pojęcia

    > A i kwestia: na co stawia się w Chinach Ludowych, jest dyskusyjna. Ta
    > gospodarka jest w ciągle odgórnie sterowana i większość wskaźników
    > ekonomicznych jest ustalanych w KC KPCh, więc spore zdziwienie może
    > niektórych spotkać za jakiś czas.

    nie zdziwienie tylko pole do popisu dla zachodnich inwestorów czyli
    dla nas, a ze kraj jest duży to miejsca starczy dla każdego

    > Przypomnę, że w latach siedemdziesiatych
    > Polska również była "potęgą" w niektórych dziedzinach, w rezultacie czego w
    > roku 1980 w sklepach na sprzedaż były głównie puste półki i dwadzieścia parę
    > miliardów $ kredytów do spłacenia.

    świat jakoś się nie zawalił z tego powodu, wiec jak chińska gospodarka
    zbankrutuje to też sie nie zawali tylko jak zawsze pojawi się pole do
    popisu dla tych co potrafią skorzystać z sytuacji na świecie do
    zarabiania pieniędzy

    --
    futszaK
    "Od samego początku celem hakera było zniszczenie danych znajdujących

  • 74. Data: 2005-07-26 14:02:23
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    r...@a...net.pl <r...@a...net.pl> wrote:
    > W świecie od zawsze, w Polsce od dłuższego czasu.

    W Polsce jeszcze nie jest oficjalnie dopuszczone. Na razie eksperymentalnie,
    a i to wcale nie nie od dłuższego czasu. Może w tym roku zostanie dopuszczone
    na równych prawach z ISO.

    p.

  • 75. Data: 2005-07-26 17:11:40
    Od: Bronek Kozicki <b...@r...pl>

    Piotr KUCHARSKI wrote:
    > W Polsce jeszcze nie jest oficjalnie dopuszczone. Na razie eksperymentalnie,
    > a i to wcale nie nie od dłuższego czasu. Może w tym roku zostanie dopuszczone
    > na równych prawach z ISO.

    "Unikod jest niezastąpiony dla kodowania tekstów wielojęzycznych, ale
    warto by go stosować także dla tekstów polskich." ... "Już pomału można
    go w zasadzie zacząć używać - szczegóły tutaj." , cytat z
    http://www.ogonki.agh.edu.pl/wstep.html - wydaje mi się że oznacza to iż
    można i już, chyba że zależy nam na dyskusji z kimś kto nie ma
    oprogramowania rozumiejącego Unicode i nie ma szansy go sobie
    zainstalować. Zresztą bez Unicode trochę trudno rozmawiać np. o cenach w
    euro, funach szterlingach czy jenach, fizyce, matematyce, tłumaczeniach
    i paru innych sprawach.

    B.

  • 76. Data: 2005-07-26 17:53:12
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Bronek Kozicki <b...@r...pl> wrote:
    > wydaje mi się że oznacza to iż można i już

    To zależy, jak zdefiniujesz "w Polsce". Ja zrozumiałem "w polskiej
    części Usenetu". To jeszcze nie "można i już". Dopuszczone na razie
    eksperymentalnie. Jak będzie można, to na www.usenet.pl się pojawi
    stosowna notka.

    Jeżeli chodzi o strony WWW, maile i inne usługi, to proszę bardzo,
    używaj, gdy potrzebujesz. :)

    > Zresztą bez Unicode trochę trudno rozmawiać np. o cenach w
    > euro, funach szterlingach czy jenach

    Patrz, dobrze Ci poszło bez unikodu.

    p.

  • 77. Data: 2005-07-26 18:59:41
    Temat: Re: unikod
    Od: Bronek Kozicki <b...@r...pl>

    Piotr KUCHARSKI wrote:
    > To zależy, jak zdefiniujesz "w Polsce". Ja zrozumiałem "w polskiej
    > części Usenetu". To jeszcze nie "można i już". Dopuszczone na razie
> [...]

    jedyna notka o kodowaniu jaką znalazłem na www.usenet.pl to odsyłacz do
    witryny www.ogonki.agh.edu.pl , której fragment zacytowałem. Z którego
    to fragmentu nijak nie wynika to co twierdzisz, a wręcz odwrotnie. A
    nie, przepraszam, coś jest "Jaki standard jest uzywany jest istotne
    wylacznie dla czytnikow news. W przypadku tekstow pisanych po polsku (a
    wiec w grupach pl.*, ew. soc.culture.polish) jest to ISO-8859-2". Trochę
    to nieprzekonywujące, IMHO. Idę sprawdzić na pl.comp.ogonki ...

    > Patrz, dobrze Ci poszło bez unikodu.

    pewnie, czasem można podać pełne nazwy zamiast symboli, można psuć
    niełacińskie litery w obcojęzycznych nazwiskach, można męczyć się przy
    tłumaczeniach ... ale po co? Ja w każdym razie nie mam zamiaru się męczyć.

    B.

  • 78. Data: 2005-07-26 20:02:03
    Od: Neas <n...@n...invalid>

    Bronek Kozicki pisze:

> [...]
    > wiec w grupach pl.*, ew. soc.culture.polish) jest to ISO-8859-2". Trochę
    > to nieprzekonywujące, IMHO. Idę sprawdzić na pl.comp.ogonki ...

    Piotr ma rację, w polskiej części usenetu póki co UTF jest dopuszczony
    eksperymentalnie.

    --
    Neas, ?eas@?eas.pl, http://www.neas.pl
    Nie widzisz polskich znaków? Zajrzyj na http://strony.biz/h/utf-8

  • 79. Data: 2005-07-26 20:11:23
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Bronek Kozicki napisał(a):

    > wiec w grupach pl.*, ew. soc.culture.polish) jest to ISO-8859-2".

    Ortodoksyjne trzymanie się ISO 8859-2 miało sens 10 lat temu, kiedy to
    istniało kilkanaście "standardów" kodowania polskich znaczków, a i
    czytniki miały potężny problem z dostosowaniem się do więcej niż jednej
    metody zapisu (lub po prostu stosowały tylko wybrane). W obecnej
    sytuacji, kiedy to unicode wszedł powszechnie i jest odczytywalny przez
    wszystkie współczesne programy, restrykcyjne trzymanie się jedynego
    słusznego standardu uważam za podobnej skali masochizm, jak używanie
    tylko i wyłacznie trybu znakowego 80 x 25 ;-). Uważam, że unicode
    powinien być zaakceptowanym, a nie tylko eksperymentalnym systemem
    kodowania.

    O wiele gorszym - z punktu widzenia usenetu - jest stosowanie przez
    nowoprzybyłych html-a. A z tym prawie nikt nie walczy ;-(

    M.

  • 80. Data: 2005-07-26 23:05:49
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Neas <n...@n...invalid> wrote:
    > Piotr ma rację, w polskiej części usenetu póki co UTF jest dopuszczony
    > eksperymentalnie.

    Trudno, żebym nie miał racji, skoro byłem (i ciągle jestem) jednym
    z motywatorów... Eh.

    p.