  • 21. Data: 2014-02-09 15:59:13
    Temat: Re: Odzysk ciepła z retorty (było o obliczeniu temp. w wymmienniku)
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 14:22:33 UTC użytkownik Marek napisał:

    > zbiornika=

    > Dziękuję za sugestie, zaskoczyło mnie, że wlot wody goręcej nie może
    >
    > mieszać wody, wydawalo mi się że właśnie im bardziej zmieszam tym
    >
    > prędzej się ogrzeje...

    Proces wymiany ciepła ma się odbywać w wężownicy w studzience, a nie w zbiorniku
    buforowym. Jeśli zimna woda w zbiorniku odbierze ciepło od tej która wlatuje, to
    mniej odbierze w wężownicy. Im wyższa różnica temperatury w wymienniku, tym wyższa
    moc. Idealnie by było gdyby Twój zbiornik buforowy był jak największy, żeby ogrzewał
    się do niewysokiej temperatury, a do domu ciepło byś z niego pobierał pompą ciepła.
    Konrad

  • 22. Data: 2014-02-09 16:04:46
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 15:22:33 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >

    > Dziękuję za sugestie, zaskoczyło mnie, że wlot wody goręcej nie może
    >
    > mieszać wody, wydawalo mi się że właśnie im bardziej zmieszam tym

    Zasobniki ciepła oparte na cieczy wszyscy starają się robić żeby były wyższe niż
    grubsze i żeby źródło ciepła było zawsze na dole. Dopływ zimnej cieczy też na dole a
    odbiór ciepłej na górze. Dopływ zimnej powinien być tak zrobiony żeby ciesz się nie
    mieszała. Żeby żadne wiry się nie robiły. W takim zasobniku nie potrzeba ugrzać
    całego wsadu żeby na gorze mieć wysoką temperaturę.

  • 23. Data: 2014-02-09 16:45:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Feb 2014 12:29:55 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > obwodach: odbieranie ciepla z retorty i ogrzewanie domu przez
    > wymiennik. Pierwszy obwod ma regulowaną ręcznie predkosc przeplywu by
    > niedoprowadzac do zagotowania wody w wężownicy gorącą na początku
    > retortą. Drugi obwód na razie ma stały przepływ.
    > Pierwsze wyniki są takie, że bardzo trudno podnieść temperaturę w
    > zbiorniku, np. początkowo zbiornik ma 50°C przez godzinę obwód
    > retorty "zasila" zbiornik wodą o temp. ok 70°C z średnią prędkością
    > przepływu ok 5m3/h. Przez ten czas temp. w zbiorniku podnosi się
    > tylko o 1°. Obwód domu dużo ciepła nie pobiera, jest tylko 1° różnicy

    Cos tu nie tak. do zbiornika 2m3 wlewasz 5m3 wody o temp 70C i
    twierdzisz ze utrzymuje sie tam 51C ?
    Albo ta cysterna jest kiepsko izolowana, albo cos zle mierzysz
    temperatury.

    > Wg wzoru na ilość energii wymaganej
    > na podgrzanie określonej liczby litrów wody o 1° w godzinę wychodzi
    > efektywna moc grzania zbiornika ok 22kW, to trochę słabo.

    22kW na ogrzewanie domu powinno wystarczyc.
    Z drugiej strony 1.5kg/s wody podgrzanej o 20C to jest 126kW.

    Z trzeciej - przeplywem steruje komputer, moze nie ma 1.5l/s ?

    Z czwartej - stal ma ok 0.5kJ/kgK, 8 razy mniej od wody.
    2t stali wychlodzone o 400C powinna podgrzac 2t wody o 50C.

    > Tutaj pojawia się pierwsze pytanie, ktos mi zasugerował, że nie
    > powinno się ogrzewać wodę w zbiorniku nienapełnionym "do końca".

    Pierwsza sprawa to gdzies musisz miec rezerwe objetosci, bo jak wode
    grzejesz, to sie rozszerza.

    J.

  • 24. Data: 2014-02-09 18:07:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 9 Feb 2014 16:45:39 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Cos tu nie tak. do zbiornika 2m3 wlewasz 5m3 wody o temp 70C i
    > twierdzisz ze utrzymuje sie tam 51C ?

    zbiornik jest 4kl, wody jest połowa.

    > Z trzeciej - przeplywem steruje komputer, moze nie ma 1.5l/s ?

    Nie, przeplywem steruje ręka + 3 biegi pompy.
    Też mnie zdziwiła ta dysproporcja 100kW a 22.
    Ale jest kilka problemów do eliminacji o których pisał Konrad:
    poziomy zbiornik, za mocne mieszanie. Jeszcze sprawa wymiennika w
    domu ale o tym później napiszę.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2014-02-09 21:38:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 9 Feb 2014 06:59:13 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > dyby Twój zbiornik buforowy był jak największy, żeby ogrzewał si=
    > ę do niewysokiej temperatury, a do domu ciepło byś z niego pobierał=
    > pompą ciepła.

    Mam jeszcze pytanie dot. wymiennika w domu, wykorzystywany jest
    wymiennik z płaszcza wodnego kominka, strona kominka została
    odłączona a podłączone zostało zasilanie ciepła ze
    zbiornika. Niestety nie można odczytać jego moc (starta tabliczka)
    ale o ile pamiętam ma moc ok 15-20kW. Mam pytanie dot. jego
    wydajności. Po stronie zbiornika zasilanie 52°C powrót 45°C, od
    strony domu zasilanie 45°C powrót 33°C. Martwi mnie trochę za niska
    temp 45°C po stronie zas. domu. Zmniejszając przepływ po tej stronie
    temp. wzrosła tylko o 1° a bardziej zmniejszyć już przepływu nie
    mogę. Czy wymieniając ten wymiennik na egz. o większej mocy (o ile
    większej?) przy tym samym przepływie uzyskam trochę większą temp. po
    stronie zas. domu? Te oddane 45° przy 52° zasilania ze zbiornika to
    trochę chyba mało....

    --
    Marek

  • 26. Data: 2014-02-09 22:30:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 20:38:50 UTC użytkownik Marek napisał:
    > Czy wymieniając ten wymiennik na egz. o większej mocy (o ile
    > większej?)

    Moc wymiennika podawana na tabliczce to jest ściema. Ten sam kawałek metalu da Ci 10
    razy większą moc albo 10 razy mniejszą moc w zależności od temperatur i przepływów.
    Ja nie zajmuję się obliczeniami cieplnymi, więc Ci tych liczb nie porachuję, być może
    jest za mały. Trzeba by mu dać wyższą temperaturę wody ze zbiornika. A jak to zrobić,
    to już Ci powiedziałem wcześniej. Możesz jeszcze kombinować ze zwiększeniem przepływu
    po stronie zbiornika, ale cudów się nie spodziewaj.
    A czemu nie pompujesz tej zbiornikowej wody prosto do kaloryferów?

  • 27. Data: 2014-02-09 23:55:08
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Marek wrote:

> [...]
    > Ale jest kilka problemów do eliminacji o których pisał Konrad:
    > poziomy zbiornik, za mocne mieszanie. Jeszcze sprawa wymiennika w

    to nalej cały zbiornik
    4m3 to nie jest dużo
    ja miałem w firmie 5m3 jako bufor to starczało na 4 h do tego podpięty
    piec 60kW grawitacyjnie na grubych rurach
    a odbiory już wymuszone na podmieszaniu
    tak jak pisałem piec na rurach d 80 grawitacyjnie, pięknie się
    zbiornik strefował bez przegród
    na obegu pompa 120 +60

    jeffrey

  • 28. Data: 2014-02-10 02:52:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Feb 2014 18:07:39 +0100, Marek napisał(a):
    > On Sun, 9 Feb 2014 16:45:39 +0100, "J.F."
    >
    > zbiornik jest 4kl, wody jest połowa.

    Czyli wody w zbiorniku 2kl.

    > Nie, przeplywem steruje ręka + 3 biegi pompy.
    > Też mnie zdziwiła ta dysproporcja 100kW a 22.
    > Ale jest kilka problemów do eliminacji o których pisał Konrad:
    > poziomy zbiornik, za mocne mieszanie.

    W tym przypadku nieistotne - bilans musi sie zgadzac, a bardzo duzo
    brakuje.

    J.

  • 29. Data: 2014-02-10 02:58:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 09 Feb 2014 21:38:50 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > wydajności. Po stronie zbiornika zasilanie 52°C powrót 45°C, od
    > strony domu zasilanie 45°C powrót 33°C. Martwi mnie trochę za niska

    A podlaczyles w przeciwpradzie ?

    Bo tu przynajmniej bilans sie zgadza ... o ile przeplywy takie same.

    > Czy wymieniając ten wymiennik na egz. o większej mocy (o ile
    > większej?) przy tym samym przepływie uzyskam trochę większą temp.

    Szansa jest, ale duzego zapasu nie masz.
    Zmniejsz przeplywy, to sie dowiesz.

    J.

  • 30. Data: 2014-02-10 08:36:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > A podlaczyles w przeciwpradzie ?
    Takie same temperatury na wylotach we współprądzie, to musiałby być zdrowy wymiennik.
    Ale przy niedużej dokładności pomiaru, to może być dobry trop, doktorze House :-)