-
41. Data: 2010-04-26 18:36:04
Temat: Re: Odg�os jazdy na wstecznym
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
kogutek pisze:
> Zęby skośne mają większa wytrzymałość przy takiej samej szerokości
> koła zębatego niż zęby proste.
Musisz koniecznie oświecić w tej dziedzinie wszystkich producentów
skrzyń biegów o prostych zębach.
Zacząć możesz tutaj:
http://www.quaife.co.uk/
-
42. Data: 2010-04-26 18:50:04
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
kogutek pisze:
> W życiu nie widziałeś skrzyni biegów do samochodu z zębami
> prostymi.
Proste zęby znajdziesz praktycznie w każdej produkowanej skrzyni biegów
- chociażby w biegu wstecznym o którym była mowa.
Całe skrzynie na zębach prostych również są i mają się dobrze.
Stosowane w sporcie ze względu na większą wytrzymałość.
W seryjnych skrzyniach biegów też się zdarza że pierwszy bieg jest na
prostych zębach, a reszta na skośnych.
-
43. Data: 2010-04-26 20:36:02
Temat: Re: Odg�os jazdy na wstecznym
Od: BartekK <s...@N...org>
W dniu 2010-04-26 18:36, Tomasz Pyra pisze:
> kogutek pisze:
>> Zęby skośne mają większa wytrzymałość przy takiej samej szerokości
>> koła zębatego niż zęby proste.
>
> Musisz koniecznie oświecić w tej dziedzinie wszystkich producentów
> skrzyń biegów o prostych zębach.
Bo to chyba małe nieporozumienie w kwestii określenia wytrzymałości.
Co innego większa wytrzymałość długoterminowa, utrzymanie parametrów
cichej pracy i mniejsze zużycie naturalne, przenoszenie większych
momentów (mniejsza siła działająca na 1mm styku materiału zębów,
bardziej płynne stykanie kolejnych zębów i ich rozdzielanie itd) - czyli
wszystko co w produkcie masowym jest najważniejsze, a co innego większa
wytrzymałość na udary i brutalne traktowanie, cena i łatwość produkcji
małoseryjnej dowolnego przełożenia/zębatek itp.
Nikt mi nie powie że łatwo sobie zmajstrować w niewielkiej liczbie
zestaw kółeczek z skośnym zębem o odpowiednim kształcie i dowolnie
wyliczonej ilości zębów i średnicy, to się opłaca tylko w bardzo
wielkoseryjnej produkcji takich samych elementów, dlatego wręcz wiele
firm składa/składało skrzynie/przełożenia "z tego co w szufladzie" a nie
wg optymalnych przełożeń (np fiat.. potem jakieś dziury między biegami i
dziwnie krótkie przełożenia)- tylko po to by ograniczyć ilość=koszt
produkowanych różnych rozmiarów zębatek.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
44. Data: 2010-04-26 23:56:53
Temat: Re: Odg�os jazdy na wstecznym
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
BartekK pisze:
> W dniu 2010-04-26 18:36, Tomasz Pyra pisze:
>> kogutek pisze:
>>> Zęby skośne mają większa wytrzymałość przy takiej samej szerokości
>>> koła zębatego niż zęby proste.
>>
>> Musisz koniecznie oświecić w tej dziedzinie wszystkich producentów
>> skrzyń biegów o prostych zębach.
> Bo to chyba małe nieporozumienie w kwestii określenia wytrzymałości.
>
> Co innego większa wytrzymałość długoterminowa, utrzymanie parametrów
> cichej pracy i mniejsze zużycie naturalne, przenoszenie większych
> momentów
Owszem - co innego przenoszenie większych obciążeń, a co innego trwałość.
Tak na chłopski rozum taka przekładnia która wyje raczej bardzo trwała
nie będzie, bo sam dźwięk zdradza że coś tam współpracuje dość gwałtownie.
Niemniej w sporcie mimo wszystko wymienia się zęby skośne na proste,
nawet niekoniecznie zmieniając same przełożenia (homologacja FIA
dopuszcza tylko pewne zestawy przełożeń, często te spotykane w seryjnym
samochodzie).
Gdyby proste zęby nie były tu lepsze, to używane byłyby łatwiej
dostępne, skośne z seryjnej skrzyni.
> (mniejsza siła działająca na 1mm styku materiału zębów,
> bardziej płynne stykanie kolejnych zębów i ich rozdzielanie itd) - czyli
> wszystko co w produkcie masowym jest najważniejsze, a co innego większa
> wytrzymałość na udary i brutalne traktowanie, cena i łatwość produkcji
> małoseryjnej dowolnego przełożenia/zębatek itp.
Cena produkcji małoseryjnej nie będzie aż tak wielka żeby co bogatszy
motorsport miał się przerazić.
Chociaż w F1 chyba są (były?) używane zęby skośne, ale AFAIK z powodów
mających źródło w regulaminie
> Nikt mi nie powie że łatwo sobie zmajstrować w niewielkiej liczbie
> zestaw kółeczek z skośnym zębem o odpowiednim kształcie i dowolnie
> wyliczonej ilości zębów i średnicy,
Zmajstrować pewnie nie, ale producenci kół zębatych jacyś są i nie sądzę
żeby im to sprawiało jakąś wielką trudność.
-
45. Data: 2010-04-27 10:01:22
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: "[Cichy]" <c...@i...pl>
Dlaczego nie ??
Czy to jest jakaś "UFOludzka" technologia ??
To, że koszt takiego czegoś bedzie potężny chyba nie uniemozliwia stworzenia
tego ?
Pozdrawiam.
-
46. Data: 2010-04-27 11:24:38
Temat: Re: Odgłos jazdy na wstecznym
Od: MarcinJM <m...@i...pl>
[Cichy] pisze:
> Dlaczego nie ??
> Czy to jest jakaś "UFOludzka" technologia ??
>
> To, że koszt takiego czegoś bedzie potężny chyba nie uniemozliwia
> stworzenia tego ?
Czy potezny?
Dorobienie jednego kola zebatego to koszt ok 500-1000zl, tzw "choinka"
to ok 2-3 tys. Tyle to kosztuje i nie jest to jakis dramat. Firm
robiacych tego typu rzeczy jest od cholery.
Dostarczasz rysunki, specyfikacje, placisz i odbierasz gotowy towar.
Zadnej filozofi w tym nie ma.
Chyba, ze kogutek sadzil, ze pod pojeciem "zrobie" kryje sie sleczenie
nocami z pilnikiem nad kawalkiem zelaza.... ;)
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl