  • 1. Data: 2014-06-29 09:52:39
    Temat: Odczyt danych z karty SD
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Znajomy poprosił mnie o podjęcie próby odzyskania danych z zepsutej
    karty SD. Karta 1GB, wyprodukowana przez jakąś "dziwną" firmę Kingdisk.
    Aparat jej nie widzi, po włożeniu do komputerowego czytnika zwykle nic
    się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.

    Nie podjąłem jeszcze próby odczytu danych przez SPI.

    Otworzyłem obudowę karty. W środku znajdują się dwa układy scalone:

    1) Kość pamięci o następujących oznaczeniach

    SAMSUNG 622
    K9L8G08U0M
    PCB0

    2) Sterownik/interfejs

    SM264CF
    AH6RG
    0620 17D

    Zakładając, że próba dostania się do danych po SPI nie przyniesie
    rezultatu, jakie kroki mógłbym jeszcze podjąć? Myślałem o zakupie
    identycznej karty i przelutowaniu układu pamięci, ale trudno będzie taką
    zdobyć, ponieważ jest to już dość leciwy (prawie) no-name.
    Jeśli uda mi się zdobyć inną kartę na takiej samej pamięci, mogę liczyć
    na to, że podmiana przyniesie pozytywny efekt? Wszystkie dane związane z
    systemem plików są przechowywane w układzie pamięci? Ten mniejszy
    sterownik nie trzyma niczego o kluczowym znaczeniu?

  • 2. Data: 2014-06-29 09:58:04
    Temat: Re: Odczyt danych z karty SD
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Jun 2014 09:52:39 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Nie podjąłem jeszcze próby odczytu danych przez SPI.

    Kilka tyg. temu miałem podobny problem (pisałem o tym tutaj, poszukaj
    w arch.), karta nie była widoczna po sdio, odczytanie jej po spi
    magicznie.ją odblkowało.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-06-29 10:44:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Jun 2014 09:52:39 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.
    > Nie podjąłem jeszcze próby odczytu danych przez SPI.

    Zacznij od programu HxD lub podobnego, ktory odczytuje sektory
    bezposrednio. Moze wystarczy boot sector poprawic.

    Albo przelutowac, skoro pojawia sie i znika ...

    >Ten mniejszy
    > sterownik nie trzyma niczego o kluczowym znaczeniu?

    Gdzies powinna byc mapa trzymana, ale gdzie ...

    To chyba ich produkt, ale sie pdf nie chwala
    http://www.siliconmotion.com/A6.1.Detail_News.php?sn
    =30
    Sadzac po rysunkach nowszych produktow, to chyba jednak wszystko w
    pamieci.

    J.

  • 4. Data: 2014-06-29 12:32:34
    Od: ToMasz <t...@p...fm>

    W dniu 29.06.2014 09:52, Atlantis pisze:
> [...]
    > Aparat jej nie widzi, po włożeniu do komputerowego czytnika zwykle nic
    > się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.

    ściągnij jakiegokolwiek linuksa bootowalnego z CD, żeby nie trzeba było
    instalować. uruchom, otwórz terminal (czarne okno dosu) napisz małymi
    literami dmesg, podłącz kartę do komputera i wciśnij enter. (ewentualnie
    jeszcze raz dmesg enter). Dmesg powie Ci wiele informacji na temat
    czytnika/karty.
    ToMasz

  • 5. Data: 2014-06-29 14:49:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    ToMasz <t...@p...fm> napisał(a):
> [...]
    > literami dmesg, podłącz kartę do komputera i wciśnij enter. (ewentualnie
    > jeszcze raz dmesg enter). Dmesg powie Ci wiele informacji na temat

    W dmesg będzie jedna linijka informująca o załadowaniu sterownika.
    Ewentualnie po włożeniu karty może wyświetlić informację o błędzie systemu
    plików. Dużo więcej o czytniku da się odczytać spod Windows, korzystając z
    Menedżera urządzeń, zakładka Szczegóły.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2014-06-29 16:29:50
    Od: ToMasz <t...@p...fm>

    W dniu 29.06.2014 14:49, Grzegorz Niemirowski pisze:

> [...]
    > systemu plików. Dużo więcej o czytniku da się odczytać spod Windows,
    > korzystając z Menedżera urządzeń, zakładka Szczegóły.

    to jest dmesg z aparatu:

    [14904.969621] sd 8:0:0:0: >Attached scsi generic sg2 type 0
    [14904.975556] sd 8:0:0:0: >[sdb] 7831152 512-byte logical blocks: (4.00
    GB/3.73 GiB)
    [14904.976179] sd 8:0:0:0: >[sdb] Write Protect is off
    [14904.976190] sd 8:0:0:0: >[sdb] Mode Sense: 02 00 00 00
    [14904.976802] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present
    [14904.976811] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through
    [14905.018230] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present
    [14905.018241] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through
    [14905.917463] sdb: sdb1
    [14906.106322] sd 8:0:0:0: >[sdb] No Caching mode page present
    [14906.106333] sd 8:0:0:0: >[sdb] Assuming drive cache: write through
    [14906.106340] sd 8:0:0:0: >[sdb] Attached SCSI removable disk
    nie mam żadnego uszkodzonego urządzenia, ale gdybym podłączył, powyższe
    linie wypełnione byłyby informacjami, co zostało podłączone, jak
    komputer próbował się dogadać z urządzeniem i jaki był z tego rezultat.
    W windowsie zobaczysz co? Znak zapytania? Bo tu będzie próba odczytania
    tablicy partycji i rezultat, próba odczytania systemu plików i rezultat..
    ToMasz

  • 7. Data: 2014-06-29 21:07:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Atlantis" <m...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > Aparat jej nie widzi, po włożeniu do komputerowego czytnika zwykle nic
    > się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.

    Próbowałeś może użyć specjalnego software na PC do takich celów?
    Polecam program Restorer 2000.

  • 8. Data: 2014-06-29 22:41:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-06-29 21:07, Pszemol pisze:

    > Próbowałeś może użyć specjalnego software na PC do takich celów?
    > Polecam program Restorer 2000.

    A na czym miałby ten soft operować, skoro karta jest widoczna w
    najlepszym wypadku przez kilka sekund od włożenia do czytnika?

  • 9. Data: 2014-06-29 23:23:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > A na czym miałby ten soft operować, skoro karta jest widoczna w
    > najlepszym wypadku przez kilka sekund od włożenia do czytnika?

    Aby karta SD była widoczna jako ikona nośnika wymiennego musi
    być spełnionych wiele warunków, nie tylko warunków sprzętowych
    ale i softwareowych. W szczególności, gdy MS Windows nie rozpozna
    z jakichś powodów typu partycji, coś się nie zgadza z typem systemu
    plików, to taki dysk się nie pojawi na liście dostępnych dysków albo
    pojawi się na krótko i system np. zaproponuje formatowanie nośnika
    czy inne cuda...

    Co nie znaczy że na niskim poziomie, dla sterowników, sprzęt jest
    odczytywalny i uszkodzony system plików może być naprawiony.

    Przykład: pendrive sformatowany pod Mac OS X appla - nie będzie
    widoczny w Windows mimo że wszystko będzie z nim tak jak należy!

  • 10. Data: 2014-06-30 23:56:43
    Od: l...@g...com

    W dniu niedziela, 29 czerwca 2014 09:52:39 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > Aparat jej nie widzi, po włożeniu do komputerowego czytnika zwykle nic
    >
    > się nie dzieje. Czasem ikonka nośnika pojawia się na parę sekund i znika.

    Ostatni formatowany dysk odzyskalem tym:
    http://www.mediafire.com/download/ihmv1qbvh1lhw33/Ea
    seUSDataRecoveryWizardPro-7.5.rar

    Windows nie widzial dysku, pod tym softem byl widoczny.