  • 1. Data: 2012-01-15 00:49:55
    Temat: Obwody wejściowe w analizatorach stanów
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Ostatnio wygrzebałem w necie fajny projekt "otwartego" analizatora
    stanów:
    http://www.sump.org/projects/analyzer/
    A że akurat posiadam stosowną płytkę z FPGA, to beż żadnych modyfikacji
    mogłem sobie takie coś uruchomić. Soft możliwościami nie powala, no ale
    jest darmowy, poza tym otwarty, zawsze można coś samemu zmienić, jeśli
    się potrafi (ja akurat nie potrafię ;)).
    Pomijając szczegóły czemu i w ogóle - chciałbym zrobić do niej jakiś w
    miarę fajny interfejs wejściowy (co by nie upalić FPGA). Dotarłem do
    stron, które opowiadają pewnych profesjonalnych analizatorach z serii
    LAP-C. A konkretniej o ich wnętrznościach, także o obwodach wejściowych.
    Tajwańczycy zrobili to tak... Sygnał wejściowy wchodzi na obwód RC
    następującej kontrukcji

    IN BUF
    | |
    (DAC)--R-+--R--+-R--(GND)
    | |
    \-R-C-/

    Rezystory R ułożone w jednej linii to 1M. W obwodzie RC jest 510ohm i 10pF.

    IN to oczywiście wejście z zewnątrz, BUF idzie dalej na bufor
    SN74LVT16245B , zaś DAC to sygnał z DAC i wzmacniacza operacyjnego. Ten
    DAC służy do ustalania progu przełączania i umożliwa pracę z różnymi
    poziomami logicznymi.
    I teraz tak, producent deklaruje, że układ wytrzymuje napięcia od -30 do
    +30, zaś próg przełączania można regulować w zakresie -6 do +6V.

    Mnie zastanawiają dwie rzeczy:
    1. czy taki układ na prawdę wytrzymuje do +/- 30V?? W sumie w
    dokumentacji do tego 74LVT16245 nie znalazłem żadnych śladów obecności
    diody "do plusa".... piszą o prądzie diody zabezpieczającej, ale przy
    Vin<0V... A układ jest 5V tolerant...
    http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/7915/Fairchild/7
    4LVT16245
    Czy zastosowanie czegoś w stylu 74VCX162245 nie byłoby lepsze (nie jest
    5V tolerant, za to ma diodę "do plusa", która wraz z rezysotrem zapewni
    odporność na wyższe napięcia).
    http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/7717/Fairchild/7
    4VCX162245

    2. jak wygląda faktycznie możliwość współpracy z różnymi poziomami
    logicznymi? Przecież taki bufor to nie komparator... Poziom zera ma do
    0,8V, jedynkę od 2V. Pomiędzy - nie wiadomo. Czyli teoretycznie
    amplituda sygnału musi być minimum 1,2V. A ten układ RC dla napięć
    stałych tłumi sygnał 2 krotnie... czyli mamy amplitudę 2,4V na wejściu
    minimum... Czy dobrze myślę?? Czy może fakt, że na wejściu pojawia się
    "overshot" wystarczy, aby przełączyć stan i fakt, że później napięcie
    będzie gdzieś pomiędzy 0,8V a 2V nic już nie zmienia?? Chyba nie, bo tak
    by było, gdyby bufor miał "schmidta", a chyba nie ma ;)..A może właśnie
    trzeba stosować schmidta??

    Moje pytania wynikają z faktu, że chcę sobie zrobić taki bufor wejściowy
    do mojego analizatorka na tym FPGA... . Zależy mi na odporności wejścia,
    aby jakieś wyższe napięcia podane przypadkiem nie przeszły przez bufor
    na wejście FPGA... tego DACa zastąpiłbym jakimś źródłem napięcia,
    ewentualnie regulowanym na zworkach lub potencjometrem, ale w sumie nie
    jest mi to potrzebne.. . No i kminię, JAK to zrobić, żeby było dobrze.
    Zwłaszcza, żeby nie ograniczyło mi pasma np. do 1 MHz ;)... .

    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie... Jeszcze poniżej parę linków w
    kwestii LAP-C:
    Spis elementów i duże zdjęcia wnętrzności:
    http://sigrok.org/wiki/ZEROPLUS_Logic_Cube_LAP-C

    Opis wnętrzności i sposobu hackowania:
    http://openschemes.com/2010/03/23/zeroplus-logic-cub
    e-review-and-teardown/2/
    http://openschemes.com/2010/03/27/zeroplus-logic-cub
    e-the-modification/

    Konop

    PS Swoją drogą - dawno na Elenotę nie wchodziłem, a widzę, że odżyła,
    wygląda fajnie i działa :).

  • 2. Data: 2012-01-15 14:35:14
    Temat: Re: Obwody wejściowe w analizatorach stanów
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 15.01.2012 01:49, Konop wrote:

> [...]
    > SN74LVT16245B , zaś DAC to sygnał z DAC i wzmacniacza operacyjnego. Ten
    > DAC służy do ustalania progu przełączania i umożliwa pracę z różnymi

    Trochę nie podoba mi się ten schemat. Skoro źródło sygnału ma niską
    impedancję, to sygnał podany z DAC przez 1M za chiny go nie przesunie.
    Jeśli już to powinno to wyglądać tak:

    IN BUF
    | |
    +--R--+-R--(GND)
    | |
    \-R-C-+-R--(DAC)

  • 3. Data: 2012-01-15 19:16:49
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 15.01.2012 15:35, Zbych pisze:
    > Trochę nie podoba mi się ten schemat. Skoro źródło sygnału ma niską
    > impedancję, to sygnał podany z DAC przez 1M za chiny go nie przesunie.
    > Jeśli już to powinno to wyglądać tak:

    Ja tylko rysowałem jak to jest zrobione - ale fakt, pomyliłem się ;)...
    zamienić trzeba DAC i GND, albo IN i BUF ;)

    IN BUF
    | |
    (GND)--R-+--R--+-R--(DAC)
    | |
    \-R-C-/

    I teraz już przesunie ;)... Późno było, a ja wysłałem bez sprawdzenia -
    sorry. Ale schemat ten dalej budzi moje wątpliwości jak w pierwszym
    poście.. .

    Konop

  • 4. Data: 2012-01-16 08:59:00
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > I teraz już przesunie ;)... Późno było, a ja wysłałem bez sprawdzenia -
    > sorry. Ale schemat ten dalej budzi moje wątpliwości jak w pierwszym

    Przy takim zastosowaniu nie kieruj się poziomami 0,8V i 2V. To są wartości
    gwarantujące konkretny stan. Gdzieś między jest napięcie, przy którym
    następuje przełączenie (może się wahać w zależności od VCC, temperatury,
    egzemplarza..).
    Podanie napięcia w jego pobliżu może doprowadzić do wzbudzenia bufora i
    prostokąta na wyjściu. Dlatego wymagana jest odpowiednia stromość sygnału
    wejściowego.
    RC dostarcza odpowiednio stromego sygnału, a rezystory 1M zapewniają potem
    stan wystarczająco powyżej lub poniżej.
    Co do diod zabezpieczających to miałbym podobne wątpliwości, ale nie
    wykluczyłbym, że zakłócenie do 30V podane przez 500+10p nic mu nie zrobi
    (może tam są jakieś nieudokumentowane Zenerki).
    A nawet jak go upali to raczej na wyjściu się nie pojawi.
    Ja bym spróbował jakiś bufor mający te diody (schmitta nie musi mieć bo
    sygnały nie są wolno zmienne).
    P.G.

  • 5. Data: 2012-01-16 19:18:36
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 16.01.2012 09:59, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > RC dostarcza odpowiednio stromego sygnału, a rezystory 1M zapewniają
    > potem stan wystarczająco powyżej lub poniżej.

    No w sumie, to racja :). Czyli to jednak wystarczy, natomiast dokładny
    próg przełączania może nieco pływać, ale nie powinno z tym być problemu.

> [...]
    > A nawet jak go upali to raczej na wyjściu się nie pojawi.
    > Ja bym spróbował jakiś bufor mający te diody (schmitta nie musi mieć bo

    OK, czyli konstrukcja wydaje się OK. Zobaczę jak z dostępnością. W końcu
    oni to sprzedają, więc powinno działać. Albo kupię te bez diodek, ale
    jeden układ przetestuję na tę okoliczność. Jak się nie zjara to go
    zamontuję, a jak strzeli - poszukam innego. A jeśli w miarę łatwo
    zdobędę układ z diodkami, to od razu go zastosuję, bez kombinowania.

    Jeszcze muszę wymyślić jakieś DIY sondy ;)... .

    Konop

  • 6. Data: 2012-01-17 10:59:45
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.spamu.poczta.fm>

    witam
    Konop wrote:

    > Witam
    >
    > Ostatnio wygrzebałem w necie fajny projekt "otwartego" analizatora
    > stanów:
    > http://www.sump.org/projects/analyzer/

    Witam

    A tak z innej beczki, Czy program (klient) na PC-ta (ten w javie) zadziałał
    bez problemu? U mnie pisał jakieś błędy i nie chciał się połączyć. Mogę
    wróżyć z fusów że jakby biblioteka odpowiedzialna za obsługę RS-a nie
    chciała współpracować z programem klienta, przynajmniej u mnie. Albo
    coś 'skopałem'. Mógłbym dostać informacje o kolejności instalacji programów
    i jak to zadziałało ?

    pozdrawiam MArek

  • 7. Data: 2012-01-17 16:17:22
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 17.01.2012 11:59, ToTylkoJa pisze:
> [...]
    > chciała współpracować z programem klienta, przynajmniej u mnie. Albo
    > coś 'skopałem'. Mógłbym dostać informacje o kolejności instalacji programów

    U mnie po rozwiązaniu wszystkich problemów zadziałało bez problemów ;)...
    Powiem tak w skrócie, napisz dokładnie jakie miałeś lub masz objawy...
    Najpierw nie miałem biblioteki RxTx i program się nie uruchamiał. Po jej
    doinstalowaniu zaczął się uruchamiać. Pod Windowsem nie było problemu z
    instalacją, wiedziałem gdzie co wrzucić, pod Ubuntu zacząłem od
    instalowania przez Synaptica i to była ślepa uliczka - trzeba było tak
    samo wrzucić odpowiednie pliki gdzie trzeba i też ruszyło.
    Drugi problem był taki, że (zwłaszcza pod Windowsem) nie wykrywał mi
    urządzenia, gdy korzystałem z przejściówek USB->RS232. Na wbudowanym
    porcie COM nie było problemów. Problemy z przejściówkami USB generalnie
    rozwiązało ustawienie niższego baudrate na płytce SW0, SW1) i w
    programie, ale co pewien czas i tak trzeba było odłączyć i podłączyć
    ponownie USB - to nie jest w 100% dopracowane. No ale dało się to
    "zestroić" tak, żeby chodziło. Jak masz jakieś pytania, to pisz :)

    Konop