  • 1. Data: 2016-11-15 09:17:40
    Temat: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Nie miałem do tej pory żadnych doświadczeń z obsługą wyświetlaczy
    graficznych na Raspberry Pi, dlatego chciałbym zapytać od której strony
    to ugryźć.

    Wyświetlacz to prosty LCD 320x240 na ILI9341. Jest już podłączony do
    RasPi przez SPI, system widzi go jako /dev/fb1. Testowo udało mi się na
    nim wyświetlić konsolę. Moim celem jest jednak generowanie na nim
    prostego interfejsu graficznego: trochę tekstu, jakieś paski postępu,
    może jakieś proste grafiki z plików. Nie chcę na tym odpalać pełnego
    interfejsu okienkowego.

    Główne pytanie brzmi tak: czy wśród standardowych bibliotek dostępnych
    na Linuxa (Raspbian Jessie) znajduje się coś, co pozwalałoby w prosty
    sposób rysować na wyświetlaczu, wykorzystując pisząc bezpośrednio do
    framebuffera, z pominięciem całego systemu okienkowego?

  • 2. Data: 2016-11-15 09:22:00
    Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 15/11/2016 08:17, Atlantis wrote:
> [...]
    > sposób rysować na wyświetlaczu, wykorzystując pisząc bezpośrednio do
    > framebuffera, z pominięciem całego systemu okienkowego?

    pod pythonem uzywam Adafruit_ILI9341

    https://github.com/adafruit/Adafruit_Python_ILI9341

  • 3. Data: 2016-11-15 09:47:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-15 o 09:22, cezar pisze:

    > pod pythonem uzywam Adafruit_ILI9341
    >
    > https://github.com/adafruit/Adafruit_Python_ILI9341

    1) Jeśli nie muszę, nie używam Pythona. Preferuję standardowe C,
    ewentualnie C++.
    2) Z tego co widzę, to ta biblioteka dostarcza swój własny sterownik i
    nie korzysta z framebuffera. Skoro już udało mi się skomunikować
    wyświetlacz z jądrem Linuksa, to wolałbym iść tą drogą. Szukam
    biblioteki, która dostarczy mi przynajmniej najbardziej podstawowe
    funkcje graficzne, ale sama będzie pisała do framebuffera.

  • 4. Data: 2016-11-15 15:28:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Nov 2016 09:47:19 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > wyświetlacz z jądrem Linuksa, to wolałbym iść tą drogą. Szukam
    > biblioteki, która dostarczy mi przynajmniej najbardziej podstawowe
    > funkcje graficzne, ale sama będzie pisała do framebuffera.

    Ciekawe czy coś znajdziesz, po co ktoś miałby coś takiego tworzyć
    skoro jest x11?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-11-15 16:12:36
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 15.11.2016 Marek <f...@f...com> napisał/a:

    > Ciekawe czy coś znajdziesz, po co ktoś miałby coś takiego tworzyć
    > skoro jest x11?

    Tworzono. Najbardziej rozbudowaną był DirectFB. Cairo bodajże do dziś
    wspiera ten backend. Był port GTK2.
    https://www.cairographics.org/backends/

    Działał pod tym Gimp, Firefox (gdzieś tak do 3.6), webkit. Sam używałem
    klienta VNC, mplayera, prostych przeglądarek graficznych, pdf (mupdf
    fbdev), przeglądarki internetowej netsurf, links.
    Dziś Linux Frame-Buffer jest w kompletnym zamrożeniu. Nie dodaje się już
    nowych driverów. Zachęca się do przejścia na DRM/KMS, który oferuje
    pewną formę emulacji fbdev.

    Firmy które to wykorzystywały w swoich projektach często tworzyły swoje
    własne rozwiązania.

  • 6. Data: 2016-11-15 18:12:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 15 Nov 2016 15:12:36 -0000 (UTC), grapeli23
    <g...@g...com> wrote:
    > Tworzono. Najbardziej rozbudowaną był DirectFB. Cairo bodajże do
    dziś
    > wspiera ten backend. Był port GTK2.
    > https://www.cairographics.org/backends/

    Ale to na pewno system.okienkowy z menadzerem? Bo to, że można
    interfejs jednej aplikacji wyświetlić na fbdev to jasne, sdl też.
    chyba umiał korzystać z fb. Atlatisowi chyba chodziło o środowisko a
    nie pojedynczy interfejs

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-11-15 18:20:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-15 09:17, Atlantis wrote:
    > sposób rysować na wyświetlaczu, wykorzystując pisząc bezpośrednio do
    > framebuffera, z pominięciem całego systemu okienkowego?

    Jesli widzisz to jako framebuffer to możesz zainstalować sam serwer X-ów
    do FB, bez managera okien. Wtedy napiszesz aplikację w czymkolwiek (ja
    np. w Javie mam dobre doświadczenia ale równie dobrze może być Qt,
    Python, whatever) i będzie ona dzialać fullscreen. Uzyskasz tanim
    kosztem efekt całkiem przyzwoity.

  • 8. Data: 2016-11-15 18:28:28
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    https://en.wikipedia.org/wiki/DirectFB

  • 9. Data: 2016-11-15 21:13:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > np. w Javie mam dobre doświadczenia ale równie dobrze może być Qt,
    > Python, whatever) i będzie ona dzialać fullscreen. Uzyskasz tanim

    A jak będzie wyglądała kwestia zużycia zasobów? Bo zastanawiam się, czy
    to przypadkiem nie będzie strzelanie z armaty do komara. Tak naprawdę
    potrzebuje czegoś bardzo prostego, przypominającego rozwiązania z
    Arduino. To ma być typowe urządzenie embedded, a wyświetlacz ma
    zapewniać dostęp do paru podstawowych informacji i ustawień.

    Na dobrą sprawę mógłbym sobie napisać funkcję put_pixel() operującą na
    /dev/fb1 i potem podpiąć do niej jakieś biblioteki z Arduino. Sądziłem
    po prostu, że może coś takiego już istnieje, biorąc popularność Linuksa
    w zastosowaniach wbudowanych...

  • 10. Data: 2016-11-15 21:33:50
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-15 21:13, Atlantis wrote:
    > A jak będzie wyglądała kwestia zużycia zasobów? Bo zastanawiam się, czy
    > to przypadkiem nie będzie strzelanie z armaty do komara.

    Server X na framebuffer to tylko proxy do pamięci z /dev/

> [...]
    > Arduino. To ma być typowe urządzenie embedded, a wyświetlacz ma
    > zapewniać dostęp do paru podstawowych informacji i ustawień.

    Problem w tym że jesli zrobisz to ręcznie czeka Cie rzeźba
    *niemiłosierna* z napisaniem każdej kontrolki, systemu eventów itp.
    Server X do FB jest lightweight. Używałem go na tym cudzie:

    http://www.goodluckbuy.com/images/detailed_images/sk
    u_89640_1.jpg

    To jest komputer nieporównywalnie słabszy od Pi. Nie dośc że uciągnął Xy
    to jeszcze Javę a w środku javy JavaScript (Rhino) w którym była
    wlaściwa algorytmika sterowania maszyną. GUI na Swing wyszło za darmo bo
    *był* serwer X i wyglądało profesjonalnie, cokolwiek to znaczy.
    Zadziałało od razu, bez marudzenia.

    Skoro to maleństwo uciągneło java+X to naprawde, bez obaw o zasoby Pi.
    Managera okien bym nie stawial jesli ma być embedded, ale Xy jak
    najbardziej. Jak mówie, Xy to tylko takie proxy do /dev/fb. Może dośc
    pokręcone, ale co to kogo obchodzi.

    > Na dobrą sprawę mógłbym sobie napisać funkcję put_pixel() operującą na
    > /dev/fb1 i potem podpiąć do niej jakieś biblioteki z Arduino.

    Zajedziesz się. Nie warto. Postawienie X fb to kilka chwil i nagle
    dostajesz dostep do masy softu działającego *wprost*, wliczając to nawet
    takie cuda jak wxWidgets, QTopia, Qt gdzie można zrobić gui z grubej rury.

    > Sądziłem
    > po prostu, że może coś takiego już istnieje, biorąc popularność Linuksa
    > w zastosowaniach wbudowanych...

    Xy istnieją :) To jest Pi więc używanie ręcznie wydziarganych algorytmów
    rysowania kresek wydaje się być naciągane...