-
11. Data: 2016-11-15 21:41:42
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: grapeli23 <g...@g...com>
Dnia 15.11.2016 Atlantis <m...@w...pl> napisał/a:
> W dniu 2016-11-15 o 18:20, Sebastian Biały pisze:
>
>> Jesli widzisz to jako framebuffer to możesz zainstalować sam serwer X-ów
>
> A jak będzie wyglądała kwestia zużycia zasobów? Bo zastanawiam się, czy
> to przypadkiem nie będzie strzelanie z armaty do komara. Tak naprawdę
> potrzebuje czegoś bardzo prostego, przypominającego rozwiązania z
> Arduino. To ma być typowe urządzenie embedded, a wyświetlacz ma
> zapewniać dostęp do paru podstawowych informacji i ustawień.
>
> Na dobrą sprawę mógłbym sobie napisać funkcję put_pixel() operującą na
> /dev/fb1 i potem podpiąć do niej jakieś biblioteki z Arduino. Sądziłem
> po prostu, że może coś takiego już istnieje, biorąc popularność Linuksa
> w zastosowaniach wbudowanych...
No i właśnie do takich prostych rzeczy był wykorzystywany Linux Frame
Buffer.
http://raspberrycompote.blogspot.com/2013/01/low-lev
el-graphics-on-raspberry-pi-part.html
Jak chcesz możesz użyć wspomnianego SDL, który na nim również może
działać.
https://github.com/aduros/SDL/blob/master/README.Dir
ectFB
Może nawet i SKIA.
https://groups.google.com/d/topic/skia-discuss/K46AR
6CeuAc
-
12. Data: 2016-11-15 22:19:34
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: grapeli23 <g...@g...com>
Dnia 15.11.2016 Atlantis <m...@w...pl> napisał/a:
> W dniu 2016-11-15 o 18:20, Sebastian Biały pisze:
>
>> Jesli widzisz to jako framebuffer to możesz zainstalować sam serwer X-ów
>
> A jak będzie wyglądała kwestia zużycia zasobów? Bo zastanawiam się, czy
> to przypadkiem nie będzie strzelanie z armaty do komara. Tak naprawdę
> potrzebuje czegoś bardzo prostego, przypominającego rozwiązania z
> Arduino. To ma być typowe urządzenie embedded, a wyświetlacz ma
> zapewniać dostęp do paru podstawowych informacji i ustawień.
>
> Na dobrą sprawę mógłbym sobie napisać funkcję put_pixel() operującą na
> /dev/fb1 i potem podpiąć do niej jakieś biblioteki z Arduino. Sądziłem
> po prostu, że może coś takiego już istnieje, biorąc popularność Linuksa
> w zastosowaniach wbudowanych...
Banalny przykład jak bezpośrednio rysować na framebuferze.
https://gist.github.com/FredEckert/3425429
-
13. Data: 2016-11-16 00:04:20
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Marek <f...@f...com>
On Tue, 15 Nov 2016 21:33:50 +0100, Sebastian
Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> Server X do FB jest lightweight. Używałem go na tym cudzie:
> http://www.goodluckbuy.com/images/detailed_images/sk
u_89640_1.jpg
> To jest komputer nieporównywalnie słabszy od Pi.
Eh przypomniałeś mi, że mam w szufladzie psiona 5mx pro (wersja 32MB
ram!).X był o ile pamietam też na fb. Miałem na tym debiana z
apache+mysql+php i fvwm95 (a jak). Pięknie to chodziło. Także obawa,
że raspi jest za słabe na X to gruba przesada. Ten Psion to 30Mhz
arm z 32 MB ram i z fvwm wraz aplikacjami np. z GTK śmigały.
--
Marek
-
14. Data: 2016-11-16 01:38:38
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: s...@g...com
W dniu wtorek, 15 listopada 2016 09:17:20 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
> Nie miałem do tej pory żadnych doświadczeń z obsługą wyświetlaczy
> graficznych na Raspberry Pi, dlatego chciałbym zapytać od której strony
> to ugryźć.
>
> Wyświetlacz to prosty LCD 320x240 na ILI9341. Jest już podłączony do
> RasPi przez SPI, system widzi go jako /dev/fb1. Testowo udało mi się na
> nim wyświetlić konsolę. Moim celem jest jednak generowanie na nim
> prostego interfejsu graficznego: trochę tekstu, jakieś paski postępu,
> może jakieś proste grafiki z plików. Nie chcę na tym odpalać pełnego
> interfejsu okienkowego.
>
> Główne pytanie brzmi tak: czy wśród standardowych bibliotek dostępnych
> na Linuxa (Raspbian Jessie) znajduje się coś, co pozwalałoby w prosty
> sposób rysować na wyświetlaczu, wykorzystując pisząc bezpośrednio do
> framebuffera, z pominięciem całego systemu okienkowego?
=================
Jasne, że jest banalne rozwiązanie. Lazarus. Komponenty wrzucasz na formę na zasadzie
"drag and drop". Programujesz w Pascalu. Składnia podobna, tyle że bardziej czytelna.
Np. w C masz coś takiego jak a||b, w Pascalu (a or b), w C a&&b, w Pascalu (a and b).
Co jest bardziej czytelne? W zasadzie cała filozofia języka C i jego klonów, to tylko
marketingowe pieprzenie zapoczątkowane w latach 80'tych, że jest to język wysokiego
poziomu o wydajności assemblera. Sranie w banie !! To zależy nie od sposobu zapisu
(a:=a+1 vs. a++) lecz od jakości kompilatora. Pascal jest językiem mocno typowanym. I
bardzo dobrze!! I zmienna musi być zadeklarowana/zdefiniowana w odpowiednim miejscu.
I bardzo dobrze!! Dzięki temu nie ma burdelu i nie da się byle gdzie zdefiniować byle
czego i przypisać byle czego do jeszcze bardziej byle czego (np.int a=char b). W
Pascalu da się to jasne też zrobić, ale tak, żeby potem nie szukać "gdzie coś
spie...liłem". Jak znasz C, to Pascala zrozumiesz w 5 minut. Gorzej w drugą stronę.
-
15. Data: 2016-11-16 09:17:46
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Marek <f...@f...com>
On Tue, 15 Nov 2016 16:38:38 -0800 (PST), s...@g...com wrote:
> "gdzie coś spie...liłem". Jak znasz C, to Pascala zrozumiesz w 5
> minut. Gorzej w drugą stronę.
Jak się zna C absolutnie nie ma żadnego powodu by używać Pascala do
czegokolwiek.
Pascal jest wyłącznie językiem dydaktycznym (podobnie jak logo),
powstał tylko w tym celu a wykorzystywanie go w argumentach
"wyższości stusowania" poza polami dydaktycznymi to nieporozumienie.
--
Marek
-
16. Data: 2016-11-16 09:37:34
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Atlantis <m...@w...pl>
W dniu 2016-11-15 o 21:33, Sebastian Biały pisze:
> To jest komputer nieporównywalnie słabszy od Pi. Nie dośc że uciągnął Xy
> to jeszcze Javę a w środku javy JavaScript (Rhino) w którym była
> wlaściwa algorytmika sterowania maszyną. GUI na Swing wyszło za darmo bo
> *był* serwer X i wyglądało profesjonalnie, cokolwiek to znaczy.
> Zadziałało od razu, bez marudzenia.
Pytałem o zużycie zasobów, bo RaspberryPi posiada GPU. Jak rozumiem
układ ten nie jest wykorzystywany podczas prostych operacji na
framebufferze wyświetlacza podłączonego przez SPI. A jak wygląda
sytuacja podczas korzystania z serwera X? System będzie się wspomagał
procesorem graficznym, odciążając CPU?
Co mógłbym poczytać, żeby trochę zorientować się w sytuacji? Nigdy nie
pisałem niczego pod X-y pod Linuksem. Od czego zacząć? Co zainstalować
przez apt-get, żeby nie ściągnął mi się cały system okienkowy? Jak
przeprowadzić konfigurację i co najważniejsze - jak napisać i odpalić
program rysujący coś na ekranie? Są dostępne jakieś tutoriale?
BTW gdzieś natknąłem się na informację, że OpenGL ES można skonfigurować
do pracy bezpośrednio na framebufferze. Czy to też jest sensownym,
alternatywnym podejściem?
-
17. Data: 2016-11-16 10:56:31
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Marek <f...@f...com>
On Wed, 16 Nov 2016 09:37:34 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
wrote:
> Co mógłbym poczytać, żeby trochę zorientować się w sytuacji? Nigdy
nie
> pisałem niczego pod X-y pod Linuksem. Od czego zacząć? Co
zainstalować
> przez apt-get, żeby nie ściągnął mi się cały system okienkowy? Jak
> przeprowadzić konfigurację i co najważniejsze - jak napisać i
odpalić
> program rysujący coś na ekranie? Są dostępne jakieś tutoriale?
Oczywiście, że są. Pytanie czy chcesz oprócz rysowania prymitywów
(pixel, linia, itp) robić jakiś interfejs aplikacyjny (menu itp).
Jeśli to drugie to polecam np. gtk. Jest też w wersji skryptowej.
Jeśli tylko to pierwsze to wystarczy użyć czystego xlib (apt-get
libx11-dev). Możesz wtedy bezpośrednio rysować prymitywy na X
serwerze. Kiedyś popełniłem symulator sterownika lcd pod X11 takiego
jak ten Twój IL-cośtam. Zamiast testować interfejs graficzny na
pic32+lcd kompilowałem sobie cały kod pod x11 podstawiając w kodzie
ten driver do x11 zamiast oryginalnej biblioteki lcd (lcd było w
okienku, jak każda aplikacja). Odezwij się na priv, to Ci podrzucę
ten driver.
--
Marek
-
18. Data: 2016-11-16 20:38:16
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Marek"
> "gdzie coś spie...liłem". Jak znasz C, to Pascala zrozumiesz w 5
> minut. Gorzej w drugą stronę.
Jak się zna C absolutnie nie ma żadnego powodu by używać Pascala do
czegokolwiek.
Pascal jest wyłącznie językiem dydaktycznym (podobnie jak logo),
powstał tylko w tym celu a wykorzystywanie go w argumentach
"wyższości stusowania" poza polami dydaktycznymi to nieporozumienie.
---
Brak Ci chyba doświadczenia w używaniu Pascala
-
19. Data: 2016-11-16 21:47:27
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2016-11-16 09:37, Atlantis wrote:
> Pytałem o zużycie zasobów, bo RaspberryPi posiada GPU. Jak rozumiem
> układ ten nie jest wykorzystywany podczas prostych operacji na
> framebufferze wyświetlacza podłączonego przez SPI. A jak wygląda
> sytuacja podczas korzystania z serwera X? System będzie się wspomagał
> procesorem graficznym, odciążając CPU?
Nie, choć GPU może pracować bez wyświetlacza. Nie wiem jakie ma
mozliwości, ale skoro akceleruje dekodowanie mpeg2/4 to powinien dać
radę móc coś policzyć ogólnie. Pytaj googla, ja się w małych GPU nie
orientuję.
> Co mógłbym poczytać, żeby trochę zorientować się w sytuacji? Nigdy nie
> pisałem niczego pod X-y pod Linuksem. Od czego zacząć?
Od nie pisania pod Xy. Weź Qt jesli znasz C/C++. Weź wxWidgets jeśli
znasz tylko C. Ostatecznie w pythone sobie zrobisz gui, a jak będziesz
chciał szybko i tanio to w swingu w javie.
> Co zainstalować
> przez apt-get, żeby nie ściągnął mi się cały system okienkowy?
Zdecyduj w czym bedzie Ci wygodniej. Nie, reczne rysowanie kresek nie
jest wygodne. Naprawdę. Ono tylko się wydaje wygodne na początku. Potem
to droga przez mękę.
> Jak
> przeprowadzić konfigurację i co najważniejsze - jak napisać i odpalić
> program rysujący coś na ekranie? Są dostępne jakieś tutoriale?
Miliardy. Z powodu szybkości developowania na PC i odpalania na Pi
sugerował bym Javę. Wtedy będa pasować książki o pisaniu GUI w Swingu,
czyli prawie każda '90<>2010.
> BTW gdzieś natknąłem się na informację, że OpenGL ES można skonfigurować
> do pracy bezpośrednio na framebufferze. Czy to też jest sensownym,
> alternatywnym podejściem?
Ale co on ma niby dawać? Chcesz jakieś efekty 3D uzyskać?
-
20. Data: 2016-11-17 00:32:52
Temat: Re: Obsługa ekranu LCD na Raspberry Pi
Od: Marek <f...@f...com>
On Wed, 16 Nov 2016 21:47:27 +0100, Sebastian
Biały<h...@p...onet.pl> wrote:
> Od nie pisania pod Xy.
Dlaczego? Atlantis chce coś lekkiego, wyczuwam, że chce wykorzysta8
jakąś grafikę napisaną pod arduino, a tam tylko rysuję się na
prymitywach. Podstawi wraper x11 i już ma lekkiego klienta.
>Weź Qt jesli znasz C/C++.
Od kiedy w Qt można pisać w C? Nie ma czegoś takiego jak
programowanie.C/C++. Albo C albo C++. "Specjalistom" od C++ piszącym
de facto w C dziękujemy.
> chciał szybko i tanio to w swingu w javie.
Rotfl, ~ 500 MB jvm w RAMie by narysować parę kresek na pewno go
ucieszy :-)).
--
Marek