-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!.POSTED!not-for-mail
From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
Date: Wed, 17 Aug 2016 21:43:18 +0200
Organization: NASK - www.nask.pl
Lines: 76
Message-ID: <m...@p...waw.pl>
References: <nmj87n$39d$1@node2.news.atman.pl>
<a...@g...com>
<3...@g...com>
<8...@g...com>
<1...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<d...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<0...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<1...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<1...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<4...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<7...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<6...@g...com>
<m...@p...waw.pl>
<2...@g...com>
NNTP-Posting-Host: nat.piap.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: pippin.nask.net.pl 1471463001 32084 195.187.100.13 (17 Aug 2016 19:43:21
GMT)
X-Complaints-To: abuse ATSIGN nask.pl
NNTP-Posting-Date: Wed, 17 Aug 2016 19:43:21 +0000 (UTC)
Cancel-Lock: sha1:cA3VSUQBn5eOPvFIFHzj2IBJQxw=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:908838
[ ukryj nagłówki ]Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:
> Jeszcze raz : wyliczenia dowodzące że zjawisko odległości
> hiperfokalnej występuje dla nierealnych fizycznie nastaw odległości
> (podczas gdy zachodzi ono jak najbardziej dla jak najbardziej
> wykonalnych nastaw) zwyczajnie opierają się na jakichś
> nierealistycznych założeniach.
Nie wątpię, ale nikt tu takich nie pokazywał.
> Obiektywu nie da się ustawić na odległość większą niż wynosi dla niego
> granica nieskończoności - nieskończoności w sensie fotograficznym.
Tzn. czasem da się ustawić, ale to nieistotne.
Ustawienie hiperfokalne to nie jest ustawienie na nieskończoność, ani
dalej. To jest, w pewnym sensie, stosunkowo bliskie ustawienie.
Np. we free focusach to jest np. 1 metr albo 120 cm.
Odległość hiperfokalna nie ma nic wspólnego z ustawianiem ostrości
w pobliżu nieskończoności, ani poza nią.
> W kamerkach czy telefonach nie ma paralaksy, w aparatach free focus jest.
> Za to w telefonach na pewno, a w kamerkach jak sądzę mamy stosunkowo
> jasne obiektywy bez możliwości ich przymkniecia.
Tak, w aparatach free focus z lunetką jest paralaksa, podobnie zresztą
jak i w nie-free focusach.
W dzisiejszych czasach w aparatach free focus (np. takich w komórkach,
bo nie wiem, czy jeszcze istnieją takie w formie kompaktów, ale pewnie
także są) nie ma lunetki, nie ma więc paralaksy.
Nie wiem ile można bić tego nieżywego konia - minimalną odległość
w aparatach free focus wyznacza głębia ostrości, a nie paralaksa
(istniejąca lub nie), i jeśli masz wątpliwości, to ja ich już nie
rozwieję.
> Każdy czujnik mierzy natężenie światła dla jednej składowej barwnej !
> Każdy czujnik matrycy jest albowiem zaopatrzony w filtr, tą jedną
> składową wycinający z reszty widma !
Tak, każdy piksel mierzy poziom luminancji, oraz jedną ze składowych
chrominancji.
No chyba że aparat B&W, wtedy jest tylko luminancja, ale oczywiście nie
ma mozaiki. Są też inne rozwiązania, mniej popularne.
Czujnik (ang. "sensor") to jest jeden lub dwa w całym aparacie, lub coś
w tym stylu.
>> W mojej rzeczywistości istnieją jednak aparaty X-(M)pikselowe :-)
>
> Owszem. Co odnosi się jednak do ilości punktów wygenerowanego obrazu.
Nie, odnosi się do liczby punktów matrycy. Obraz w trybie surowym ma
oczywiście tyle samo punktów, ale już np. JPEG może mieć ich inną
liczbę.
> Raczej wręcz przeciwnie. Usunięcie filtra IR spowoduje rozmydlenie obrazu.
> Poniżej ktoś już ci napisał że zapewne mylisz filtr IR z filtrem AA
> którego usunięcie faktycznie może nieco podnieść ostrość obrazu.
Tyle że to jest jeden filtr, nie da się zdjąć filtra AA bez zdjęcia
filtra IR (a przynajmniej nic o tym nie wiem). Przyznaję że osobiście
tego nie robiłem, jednakże nie mam powodu, by w to nie wierzyć.
> Zaraz. Jeżeli obiekt leży płasko, a jego przestrzenność wynika
> wyłącznie z wysokości zamontowanych elementów, to nie jest to jakiś
> wielki problem.
> Ogniskowa nieco dłuższa niż standard z odwzorowaniem 2:1, przysłona 8,
> góra 11 i collage z kilku zdjęć załatwią sprawę. Jeden warunek : do
> każdego składowego zdjęcia aparat i motyw muszą się w stosunku do
> siebie przesuwać po równoległych płaszczyznach.
Jasne. Kwestia szczegółów, np. dokładności, oświetlenia, cieni, czasu
wykonania itd.
--
Krzysztof Hałasa
Następne wpisy z tego wątku
- 17.08.16 21:50 Krzysztof Halasa
- 17.08.16 23:46 Starzec z Gór
- 18.08.16 11:07 XX YY
- 18.08.16 12:57 Paweł Pawłowicz
- 18.08.16 13:27 astro
- 18.08.16 21:19 Krzysztof Halasa
- 18.08.16 21:22 Krzysztof Halasa
- 18.08.16 21:42 Krzysztof Halasa
- 19.08.16 00:34 Starzec z Gór
- 19.08.16 18:10 astro
- 19.08.16 23:58 Starzec z Gór
Najnowsze wątki z tej grupy
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
- Sklejanie bracketowanych JPGów
Najnowsze wątki
- 2024-12-14 światła znów wlączyli
- 2024-12-14 nie lekceważ termostatu
- 2024-12-14 numer 112
- 2024-12-14 Pendrive, ale dysk
- 2024-12-12 Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- 2024-12-13 termostat do lodowki
- 2024-12-13 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-13 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-13 Poznań => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-12-13 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-13 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-12-13 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A