    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Wed, 17 Aug 2016 21:43:18 +0200
    <1...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <1...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <4...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <7...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <6...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <2...@g...com>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Jeszcze raz : wyliczenia dowodzące że zjawisko odległości
    > hiperfokalnej występuje dla nierealnych fizycznie nastaw odległości
    > (podczas gdy zachodzi ono jak najbardziej dla jak najbardziej
    > wykonalnych nastaw) zwyczajnie opierają się na jakichś
    > nierealistycznych założeniach.

    Nie wątpię, ale nikt tu takich nie pokazywał.

    > Obiektywu nie da się ustawić na odległość większą niż wynosi dla niego
    > granica nieskończoności - nieskończoności w sensie fotograficznym.

    Tzn. czasem da się ustawić, ale to nieistotne.
    Ustawienie hiperfokalne to nie jest ustawienie na nieskończoność, ani
    dalej. To jest, w pewnym sensie, stosunkowo bliskie ustawienie.
    Np. we free focusach to jest np. 1 metr albo 120 cm.

    Odległość hiperfokalna nie ma nic wspólnego z ustawianiem ostrości
    w pobliżu nieskończoności, ani poza nią.

    > W kamerkach czy telefonach nie ma paralaksy, w aparatach free focus jest.
    > Za to w telefonach na pewno, a w kamerkach jak sądzę mamy stosunkowo
    > jasne obiektywy bez możliwości ich przymkniecia.

    Tak, w aparatach free focus z lunetką jest paralaksa, podobnie zresztą
    jak i w nie-free focusach.
    W dzisiejszych czasach w aparatach free focus (np. takich w komórkach,
    bo nie wiem, czy jeszcze istnieją takie w formie kompaktów, ale pewnie
    także są) nie ma lunetki, nie ma więc paralaksy.

    Nie wiem ile można bić tego nieżywego konia - minimalną odległość
    w aparatach free focus wyznacza głębia ostrości, a nie paralaksa
    (istniejąca lub nie), i jeśli masz wątpliwości, to ja ich już nie
    rozwieję.

    > Każdy czujnik mierzy natężenie światła dla jednej składowej barwnej !
    > Każdy czujnik matrycy jest albowiem zaopatrzony w filtr, tą jedną
    > składową wycinający z reszty widma !

    Tak, każdy piksel mierzy poziom luminancji, oraz jedną ze składowych
    chrominancji.
    No chyba że aparat B&W, wtedy jest tylko luminancja, ale oczywiście nie
    ma mozaiki. Są też inne rozwiązania, mniej popularne.

    Czujnik (ang. "sensor") to jest jeden lub dwa w całym aparacie, lub coś
    w tym stylu.

    > Owszem. Co odnosi się jednak do ilości punktów wygenerowanego obrazu.

    Nie, odnosi się do liczby punktów matrycy. Obraz w trybie surowym ma
    oczywiście tyle samo punktów, ale już np. JPEG może mieć ich inną
    liczbę.

    > Raczej wręcz przeciwnie. Usunięcie filtra IR spowoduje rozmydlenie obrazu.
    > Poniżej ktoś już ci napisał że zapewne mylisz filtr IR z filtrem AA
    > którego usunięcie faktycznie może nieco podnieść ostrość obrazu.

    Tyle że to jest jeden filtr, nie da się zdjąć filtra AA bez zdjęcia
    filtra IR (a przynajmniej nic o tym nie wiem). Przyznaję że osobiście
    tego nie robiłem, jednakże nie mam powodu, by w to nie wierzyć.

    > Zaraz. Jeżeli obiekt leży płasko, a jego przestrzenność wynika
    > wyłącznie z wysokości zamontowanych elementów, to nie jest to jakiś
    > wielki problem.
    > Ogniskowa nieco dłuższa niż standard z odwzorowaniem 2:1, przysłona 8,
    > góra 11 i collage z kilku zdjęć załatwią sprawę. Jeden warunek : do
    > każdego składowego zdjęcia aparat i motyw muszą się w stosunku do
    > siebie przesuwać po równoległych płaszczyznach.

    Jasne. Kwestia szczegółów, np. dokładności, oświetlenia, cieni, czasu
    wykonania itd.
    --
    Krzysztof Hałasa