    From: Trefniś <t...@m...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Thu, 28 Jul 2016 09:17:39 +0200

    W dniu .07.2016 o 08:00 XX YY <f...@g...com> pisze:

    > wsrod vinage obiektywow - a znam sporo - helios 44 to jeden z
    > najmarniejszych ( i pewnie dlatego najtanszy, przez co popularny u nas).
    >
    > typ biotar czyli uklad podwojnego gaussa zostal wyliczony przez zeissa
    > juz w 1927 roku
    > biotar 2/58 w 1936r. W postaci heliosa jest zdobycza wojenna rosjan. Na
    > owe czasy byl to obiektyw obarczony mniejszymi wadami optycznymi , niz
    > krolujace wowczas tryplety w postaci trioplanow i tessarow.
    >
    > przymkniety do przyslony ok 5,6 - 8 osiaga maksimum rozdzielczosci na
    > poziomie porownywalnym z obiektywami dzisiejszymi. Ale otwarty
> [...]

    Rozumiem "jaranie się" rewelacyjną jakością współczesnych kitów, choć
    dziwne, że absolutnie wszystkich. Bo nie masz żadnych wątpliwości -
    _każdy_ kit z dowolną soczewką nasadkową będzie lepszy od każdego M42 w
    mocowaniu retro, czy mieszkiem.
    To przypomina zachwyt nad płytami CD w opozycji do muzyki analogowej. Niby
    prawda...

    Stara optyka być może jest gorzej skorygowana. Ale nie zauważasz, że
    podpinając kawał soczewki do dowolnego kita dostajesz nowy układ optyczny
    _całkowicie_ pozbawiony _jakiejkolwiek_ korekcji.
    Twoje przekonanie, że w każdej sytuacji ten nowy układ będzie lepszy, jest
    nieuprawnione.

    --
    Trefniś