    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] szkło
    Date: Mon, 14 Nov 2011 21:31:15 +0100

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4ec0d6d2$1@news.home.net.pl...
    > A mnie nurtuje coś takiego:
    > Jakaś hen odległa galaktyka emituje światło w naszą stronę. To światło
    > względem niej w naszą stronę porusza się z prędkością c. Dolatuje do nas i
    > też względem nas porusza się z prędkością c. No to skąd przesunięcie ku
    > podczerwieni ? Jeśli prędkość tam i tu jest taka sama to przy założeniu,
    > że

    Coś pytlowali o oddalaniu się tejże...

    > żadne drgnięcia nie są gubione liczba drgnięć obserwowana w ciągu 1s tam i
    > tu powinna być taka sama a więc i długość fali taka sama.

    Ja uważam, że w tych rozważaniach (BTW. efekt Dopplera znam, także
    praktycznie, on np. powoduje, że łączności foniczne aurora są
    problematyczne) pominięto coś istotnego.

    > No chyba, że 1s nie równa 1s. Gdyby czas biegł inaczej (na przykład z
    > powodu prędkości) to by wyjaśniało. Tylko skąd wtedy wniosek, że ta
    > galaktyka się

    Nie daje mi spokoju właśnie skojarzenie prędkość upływu czasu - prędkość
    przemieszczania się, że znów coś tutaj zgubiono.

    > oddala. No bo jeśli przesunięcie ku podczerwieni wynika z innej prędkości
    > upływu czasu, a ten z prędkości to co za różnica czy się oddala, czy
    > przybliża, chyba, że kierunek ruchu względem obserwatora ma wpływ na czas.
    > Czyżby czas w danym obiekcie mógł biec z różnymi prędkościami zależnie kto
    > i skąd go obserwuje - to byłby absurd bo dwie osoby stojące obok siebie a
    > obserwowane przez dwu różnych obserwatorów musiałby doświadczać różnic
    > czasu.

    Ja bym chciał wykonać takie doświadczenie - dwa pociągi, jadące po jednym
    torze, ale oddalajace się. Zakładam dla uproszczenia, że w każdej chwili
    mogę dokonać dowolnego pomiaru, zwłaszcza prędkości, częstotliwości światła,
    oraz czasu, itd. Zakładam, ze w każdej chwili moje oko zobaczy owo światło,
    niezależnie od długości fali. A także, jeśli wskutek dopplera częstotliwość
    zmaleje do zakresu fal radiowych, energia ta zostanie odebrana np. przez
    odbiorniki radiowe.
    Gdy częstotliwość wyjdzie poza widmo widzialne, możemy przyjąć dwa
    warianty - zobaczymy barwę ostatnią widzialną z widma, a wariant drugi -
    widmo zapętli się i tak da capo al fine.
    Tym razem pociagi, jadąc oba z jednakową prędkością, oddalają się od siebie.
    Każdy ma na dupie emiter światła, o ściśle określonej długości fali, ergo,
    częstotliwości. Pulsujący w ściśle określonym rytmie, znacznie niższym, niż
    pulsacja światła.
    Pociągi ruszają, od momentu osiągnięcia prędkości 140 kkm/h zaczynamy
    pomiar. Wyliczmy teoretyczną częstotliwość docierającego światła, porównajmy
    ją z rzeczywiście otrzymaną. Czy będzie się różnić? Zwiększamy prędkość,
    migające światło własne dolatuje tam, odbija się od lustra i wraca, co
    odbierzemy? Podobnie tamto światło mierzymy, częstotliwość światła i jego
    pulsowania, jaka będzie różnica? W pewnym momencie różnica prędkości
    przekroczy 300 kkm/h, czy zobaczymy nasze światło odbijające się od lustra,
    czy zobaczymy tamto światło?
    Drugie doświadczenie znów w 2 wariantach - pierwszy, gdy prędkość nie
    przekroczy 300kkm, a drugi, gdy przekroczy. Światła świecą i pulsują,
    przyrządy rejestrują, pociągi zatrzymują się raptownie, idealnie
    natychmiast. Co zarejestrują nasze przyrządy?

    > 1.5 roku temu spotkałem kolegę fizyka. Mieliśmy 10 minut czasu. Udało mi
    > się w tym czasie dowiedzieć, że:
    > - zjawisko Dopplera dla światła występuje również przy poprzecznym ruchu
    > obiektu względem obserwatora (nigdy wcześniej o tym nie słyszałem),

    No, tutaj też wektory potrafią zadziwić. W końcu odległość światło -
    obserwator i tu jest zmienna. Chyba, że chodzi o ruch kołowy wokół
    obserwatora, lub zamiennie, obserwatora wokół światła, gdy ruch nie będzie
    idealnie kołowy - to nic dziwnego, to zwykła matematyka, nawet nie fizyka,
    nie ta warstwa :)

    > - do teorii o rozszerzaniu się wszechświata nie da się przyczepić,

    Są przesłanki pozwalające wg obecnego stanu wiedzy to stwierdzić - też nie
    widzę sprzeczności. Jedynie wiele niewiadomych, co może byc mylące.

    > - ogólnie to wszystko jest spójne ze sobą.

    Hehe, az przyjdzie kolejny uczony i to obali :) Coś jak Stahlowski flogiston
    :)
    Za geocentryzmu też potrafiono dokładnie obliczać wszelkie zaćmienia, mimo
    błędnych podstaw...

    > Ale jak na razie nie rozwiało to moich wątpliwości, a nie mam czasu aby
    > szukać aktywnie odpowiedzi.

    Wszystkiego nie pochłoniesz, choćbyś chciał, życia na to nie starczy... Tyle
    by się chciało wiedzieć, nauka to fantastyczna (nie w sensie sci-fi, lecz
    wspaniałości) sprawa, tylko, że niestety, jest zohydzana w szkołach.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)