    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] szkło
    Date: Sun, 13 Nov 2011 16:14:02 +0100

    Użytkownik "Padre" <P...@n...net> napisał w wiadomości
    news:j9ke4g$4bv$2@news.onet.pl...

    > Jeśli było to po latach, to szkło podczas produkcji nie było wylewane na
    > ciekły metal bo to zbyt nowa technologia, ta szyba nie była płaska już w
    > momencie wyprodukowania.

    To było ugięcie, b. mikre, ale ze szczelinką. I raczej powstało z wiekiem.
    Może pod działaniem naprężen, nie wiem. Nie było to szkło mocowane pionowo.
    Nie wykluczam wad wytworzenia, jedynie mam wątpliwości (duże), czy zauważona
    wada była wynikiem błędu wytwórcy, czy (raczej) upływu czasu.
    Kwestia definicji uznać szkło za ciało stałe, czy ciecz. Do mnie przemówiły
    by wyniki, że w aboratorium wzięto sobie szybę, bardzo dokładnie ją
    zmierzono, tak, aby uwzględnić istniejące krzywizny, a następnie na jakiś
    czas, postawić ją pod kątem 45 stopni, po jakimś czasie pomierzyć ugięcia,
    ile pod własnym ciężarem i ile spłynęło. Przyglądając się stygnięciu szkła
    nie widzę momentu, od którego mogę uznać je za ciało stałe, conajwyżej za
    zestalone (czytaj: np. tak lepkie, że stan ten nie pozwala na normalną
    zmianę kształtu; ja rozróżniam te dwa pojęcia). Skoro po latach widzę ugięte
    rzeczy, które teoretycznie ugiąć sie nie powinny, to sam rozumiesz, że wobec
    szkła mam szczególne wątpliwości. Także poważne wątpliwości mam co do
    niektórych faktów związanych z prędkością światła... Ale to już innym razem.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)