  • Data: 2021-10-23 20:12:46
    Temat: Re: OT patelnie nierdzewne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Większość patelni, które widziałem, były z aluminium. Nawet stalowe mają
    > zwykle aluminiowe spody, aby rozprowadzały ciepło po całej powierzchni
    > (stal nierdzewna źle przewodzi ciepło).

    To ta moja należy do mniejszości -- nawet jeśli w dnie jest gdzieś warstwa
    aluminium, to ukrytą, bo na zewnątrz widać tylko stal. Mam też kilka
    aluminiowych patelni z powłoką ceramiczną. Te dla odmiany mają w spód
    wprasowaną od dołu wkładkę stalową. Czyli jakby odwrotnie.

    > NaOH, nawet rozcieńczony, rozpuszcza aluminium. Wrzuć coś aluminiowego
    > do wywoływacza do fororezystu a zobaczysz mgiełkę pęcherzyków wodoru.
    > Mocniejsze roztwory wodorotlenku sodu całkiem szybko rozpuszczają (no
    > dobrze, roztwarzają) aluminium.

    Nie twierdzę, że nie rozpuszcza, założyłem tylko hipotetycznie, że nie
    jest to wielki problem dla kogoś, kto chce to aluminium trzeć tarczą
    ścierną.

    > Raczej użyłbym Na2CO3, to jest bezpieczne.

    Ale czy też tak ładnie zmydla?

    --
    Jarek