  • Data: 2021-10-24 18:44:31
    Temat: Re: OT patelnie nierdzewne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Na podobnej zasadzie działał Scansol, zawierał dodatkowo chlorek
    > metylenu. Trochę śmierdziało, ale działało genialnie. Teraz jest
    > Scansol Green, w zielonych puszkach (ten nie-eko był w pomarańczowych).
    > No cóż, vivat Greta...

    Nie znałem. Wrzuciłem w gugla. Dowiedziałem się, że robi to "najstarszy
    producent usuwaczy do starych farb i lakierów w Polsce". Chyba nieprawda,
    bo ten mordofix musiał być wcześniej. Nie dowiedziałem się natomiast,
    dlaczego to kosztuje kilkadziesiąt złotych za litr. Wyprodukowanie
    kisielu o smaku kaustycznym powinno zamknąć się w kilku złotych.
    Wodorotlenek sodu nie ma chyba własności gretofobowych, więc tym
    bardziej można polecić w miejsce chlorku metylenu.

    Google kojarzy *znaczenie* słowa "mordofix" -- proponuje zupełnie inne
    praparaty do usuwania lakierów. Dalej idą linki do Usenetu (bo już
    kiedyś o tym pisałem) oraz PDF do publikacji naukowej dotyczącej
    konserwacji zabytków z 1964 roku, gdzie opisano ługowanie mordofiksem
    olejnych złoceń kościoła św. Tomasza w Lipsku.

    --
    Jarek