  • Data: 2021-10-23 19:44:10
    Temat: Re: OT patelnie nierdzewne
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> szukaj wiadomości tego autora

    > Zapamiętałem, że chodziło o patelnie nierdzewną. Aluminium niby też
    > nie rdzewieje, ale ponieważ ja wcześniej czyściłem w ten sposób patelnię
    > ze stali nierdzewnej, tak sobie zwizualizowałem problem wątkotwórcy.
    >
    > To "ładne" rozpuszczanie aluminium chyba i tak jest mniejsze od ścierania
    > papierem ściernym, więc w przypadku naczyń aluminiowych też ta soda nie
    > jest całkiem bez sensu.

    Większość patelni, które widziałem, były z aluminium. Nawet stalowe mają
    zwykle aluminiowe spody, aby rozprowadzały ciepło po całej powierzchni
    (stal nierdzewna źle przewodzi ciepło).
    NaOH, nawet rozcieńczony, rozpuszcza aluminium. Wrzuć coś aluminiowego
    do wywoływacza do fororezystu a zobaczysz mgiełkę pęcherzyków wodoru.
    Mocniejsze roztwory wodorotlenku sodu całkiem szybko rozpuszczają (no
    dobrze, roztwarzają) aluminium. Raczej użyłbym Na2CO3, to jest bezpieczne.

    P.P.