  • 31. Data: 2012-10-25 15:54:36
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał:

    >Ja się odniosłem do stwierdzenia że w lutowanie drutów w elektryce
    >jest niedozwolone, kiedy to ja na własne oczy widziałem normy w tym
    >temacie gdzie dozwolone są wszelkie metody łączenia przewodów w tym
    >lutowanie, więc się zastanawiam skąd i gdzie ten zakaz? Zgodzę się
    >natomiast z faktem że w razie wzrostu temperatury przewodu cyna się
    >roztopi co może być zarówno wadą jak i zaletą. Natomiast w przypadku
    >brudnych nóżek oporność i tak zawsze będzie duża, niezależnie czy
    >skręcane czy lutowane.

    cyna ma temperature topnienia 181 st (tzn stop z olowiem).
    Zanim sie przewod do tylu rozgrzeje, to izolacja podymi i sie zapali.
    Wiec w domu to moze nawet zaleta, bo wieksza szansa ze dom nie
    splonie.

    Mnie sie gorszy styk trafil pod srubka - i zanim sie zorientowalem co
    sie dzieje, to mi sie kawalek kabelka zweglil, a wymiana aluminiowych
    kabelkow w wielkiej plycie to nie jest tanie zadanie :-)

    >Był bym wdzięczny, może po prostu te nieroby od norm sobie coś
    >zmieniają co kilka lat, raz zabronią, raz dopuszczą, ot tak że niby
    >pracują:)

    No, tam rozne interesy sie bija, wiec mysle ze tak bez powodu to nie
    zabraniaja.
    Chyba ze np chodzi o ekologiczne wycofanie olowiu :-)

    >A skręcanie brudnych przewodów jest tak samo niepoprawne jak ich
    >lutowanie. Tylko pewnie łatwiej i taniej jest znaleźć pracownika
    >potrafiącego poprawnie skręcać niż poprawnie lutować:)

    Przede wszystkim lutowanie jest drozsze .. bo dluzsze i upierdliwe.
    Trzeba precyzyjna lutownice na gaz, bo pradu przeciez jeszcze nie ma,
    trzeba doczyscic, mozna zle zalac, mozna izolacje przegrzac, trzeba
    jakos zaizolowac polaczenie - tak po prostu tasma owinac ?

    To juz lepiej szybkozlaczka, myk, cyk i zrobione :-)

    J.

  • 32. Data: 2012-10-25 15:54:46
    Od: <news>

> [...]

    > oporność, cyna staje się plastyczna i przy załączaniu jakiejś żarówki
    > czy innego zasilacza z dużymi kondziorami masz impuls prądowy

    jeśli na łączeniu masz za dużą oporność, albo wysokie temperatury to oznacza
    tylko tyle że coś zostało z chrzanione i tyle.

    > Cyna i miedź w wilgoci to też świetne źródło korozji.

    dziwne, ale w życiu nie zaobserwowałem korozji lutów lutowanych cyną
    ołowiową a te stare zasilacze działają mimo lat leżakowania po strychach i
    piwnicach.

  • 33. Data: 2012-10-25 16:12:19
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.10.2012 15:37, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Jak toto się zaleje innym metalem (np. lut Sn/Pb), to miedź się
    > w tym częściowo rozpuszcza i mogą zajść wszystkie wyżej wymienione
    > niekorzystne zjawiska (jakieś niewymienione może też).

    Miedź i PbSn mają oidp takie fajne właściwości, że trzymają się nie samą
    adhezją a wytwarzają stopy (trochę podobne to do spawu bo jest ciągłość
    materiału):
    Cu..PbSnCu..PbSn..PbSnCu..Cu

    Dlatego przecież się m.i. złoci PCB - żeby miedź rozpuszczając się nie
    psuła stopu bezołowiowego. I wtedy lut jest na bazie adhezji - daje się
    go "zerwać".

    Michoo

  • 34. Data: 2012-10-25 16:28:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Mnie sie gorszy styk trafil pod srubka - i zanim sie zorientowalem co
    > sie dzieje, to mi sie kawalek kabelka zweglil, a wymiana aluminiowych
    > kabelkow w wielkiej plycie to nie jest tanie zadanie :-)

    Pod śrubką, to całkiem co innego. Tu przecież nie chodzi o "połaczenia
    skręcane śrubką", tylko o "skręcane tak w ogóle". A z aluminiowymi drutami
    to problem tkwi w tym, że są nieelastyczne i mają dużą roszerzalność
    cieplną. Samych dwóch drutów skręcic nijak, a pod śrubką drut się grzeje
    od przepływającego prądu, rozszerza i spłaszcza, a jak ostygnie, to ma
    luzy i grzeje się jeszcze bardziej. Albo pali.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2012-10-25 16:30:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michoo napisał:

    > Miedź i PbSn mają oidp takie fajne właściwości, że trzymają się nie samą
    > adhezją a wytwarzają stopy (trochę podobne to do spawu bo jest ciągłość
    > materiału):
    > Cu..PbSnCu..PbSn..PbSnCu..Cu

    Pisałem o tym samym tworzeniu stopów, czyli rozpuszczaniu. To nie zawsze
    jest fajne. Zdaje się, że im bardziej się zmieniają temperatury, tym mniej
    fajne.

    > Dlatego przecież się m.i. złoci PCB - żeby miedź rozpuszczając się nie
    > psuła stopu bezołowiowego. I wtedy lut jest na bazie adhezji - daje się
    > go "zerwać".

    Złocone kable zasilające, to tylko u audiofili w domach. Tfu, w budynkach
    odsłuchowych, chciałem powiedzieć.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2012-10-25 16:31:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > Osobiście widziałem puszkę rozdzielczą w której kable były pospinane
    > krokodylkami. Właściciel mieszkania (i puszki) był z wykształcenia
    > elektrotechnikiem i miał uprawnienia. To tak jak o tym pijanym szewcu
    > co bez butów chodzi.

    Mocno przy tym klął?

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2012-10-25 16:48:35
    Od: <news>

> [...]

    > Prawdopodobieństwo schrzanienia jest chyba większe. Przez
    > połączenie śrubowe warstwa tlenków jest częściowo usuwana,

    To zwykła ruletka, czasem usunie, czasem nie, to zależy od wprawy i
    umiejętności przykręcającego, tak samo jak niepoprawnie wykonany lut, może
    zostać niepoprawnie wykonane połączenie skręcane a udary prądowe równie
    dobrze wypalają połączenia niepoprawnie skręcone i zlutowane.

  • 38. Data: 2012-10-25 17:37:02
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > No i co?? Nikt nie puści farby jak to wycenić? :)
    [...]

    100 zł od punktu.
    Nie oszczędzaj na przekrojach przewodów. To się w przyszłości może nie
    opłacać ;-) Ja dałbym 2,5 mm^2 na obwody oświetleniowe i 4 mm^2 na
    gniazda przyłączeniowe. W przypadku odbiorów dużej mocy (płyta
    indukcyjna, przeplywowy ogrzewacz wody itp.) trzaba policzyć i
    zastosować przewody o odpowiednio większym przekroju.
    Połączenia _tylko_ zaciskane. Lutowanie wymaga _naprawdę_ sporego
    doświadczenia, przeprowadzone niefachowo może być powodem wyjątkowo
    upierdliwych problemów w przyszłości.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 39. Data: 2012-10-25 18:36:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 17:37:02 +0200, Krzysztof Kucharski napisał(a):

    > [...]
    >
    > 100 zł od punktu.
    A jak rozumieć punkt? W/g moich informacji, za punkty należy rozumieć
    gniazdka, wyłączniki, puszki rozgałęźne i tablicę
    licznikowo-bezpiecznikową. Prawidłowo?

    > Nie oszczędzaj na przekrojach przewodów.
    Jasne, tylko tak pytałem w kontekście coraz bardziej upowszechniającego się
    oświetlenia świetlówkowego czy diodowego.

    Lutowania też nie będzie :) choć umiem to robić i nawet kiedyś popełniłem
    lutowaną instalację. Będzie tradycyjnie, na śrubki :) A przekroje się
    uzgodni na bieżąco ze zleceniodawcą.

    --
    Jacek

  • 40. Data: 2012-10-25 18:45:17
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 15:54:36 +0200, J.F napisał(a):

    > trzeba doczyscic, mozna zle zalac, mozna izolacje przegrzac, trzeba
    > jakos zaizolowac polaczenie - tak po prostu tasma owinac ?

    A dlaczego by nie, o ile taśma jest odpowiednia? Przy pomocy taśm
    izolacyjnych wykonuje się głowice i mufy na kablach SN, nie wiem też czy
    nie WN (110kV).
    GG#2400455 ICQ#320399066