    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <a...@m...uni-berlin.de>
    <5089335b$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Date: Thu, 25 Oct 2012 15:54:36 +0200

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Waldemar Krzok" napisał:

    >Ja się odniosłem do stwierdzenia że w lutowanie drutów w elektryce
    >jest niedozwolone, kiedy to ja na własne oczy widziałem normy w tym
    >temacie gdzie dozwolone są wszelkie metody łączenia przewodów w tym
    >lutowanie, więc się zastanawiam skąd i gdzie ten zakaz? Zgodzę się
    >natomiast z faktem że w razie wzrostu temperatury przewodu cyna się
    >roztopi co może być zarówno wadą jak i zaletą. Natomiast w przypadku
    >brudnych nóżek oporność i tak zawsze będzie duża, niezależnie czy
    >skręcane czy lutowane.

    cyna ma temperature topnienia 181 st (tzn stop z olowiem).
    Zanim sie przewod do tylu rozgrzeje, to izolacja podymi i sie zapali.
    Wiec w domu to moze nawet zaleta, bo wieksza szansa ze dom nie
    splonie.

    Mnie sie gorszy styk trafil pod srubka - i zanim sie zorientowalem co
    sie dzieje, to mi sie kawalek kabelka zweglil, a wymiana aluminiowych
    kabelkow w wielkiej plycie to nie jest tanie zadanie :-)

    >Był bym wdzięczny, może po prostu te nieroby od norm sobie coś
    >zmieniają co kilka lat, raz zabronią, raz dopuszczą, ot tak że niby
    >pracują:)

    No, tam rozne interesy sie bija, wiec mysle ze tak bez powodu to nie
    zabraniaja.
    Chyba ze np chodzi o ekologiczne wycofanie olowiu :-)

    >A skręcanie brudnych przewodów jest tak samo niepoprawne jak ich
    >lutowanie. Tylko pewnie łatwiej i taniej jest znaleźć pracownika
    >potrafiącego poprawnie skręcać niż poprawnie lutować:)

    Przede wszystkim lutowanie jest drozsze .. bo dluzsze i upierdliwe.
    Trzeba precyzyjna lutownice na gaz, bo pradu przeciez jeszcze nie ma,
    trzeba doczyscic, mozna zle zalac, mozna izolacje przegrzac, trzeba
    jakos zaizolowac polaczenie - tak po prostu tasma owinac ?

    To juz lepiej szybkozlaczka, myk, cyk i zrobione :-)

    J.