    Date: Sat, 24 Apr 2010 10:58:24 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Transmisja danych za pomocš ?wiatła?
    <4bccc119$0$2582$65785112@news.neostrada.pl> <hqig8f$rcs$2@news.onet.pl>
    <4bccc764$0$17100$65785112@news.neostrada.pl> <hqii3l$2le$1@news.onet.pl>
    <4bcdbe90$0$19167$65785112@news.neostrada.pl> <hqkgp3$k00$1@news.onet.pl>
    <4bceb7cc$1$2582$65785112@news.neostrada.pl> <hqmr7k$4m5$1@news.onet.pl>
    <4bcf4bf6$1$17103$65785112@news.neostrada.pl> <hqnl1d$21f$1@news.onet.pl>
    <4bd1ebaa$0$17083$65785112@news.neostrada.pl> <hqstcf$rn2$1@news.onet.pl>
    <hqsuc3$u3v$1@news.onet.pl> <hqt124$6v9$1@news.onet.pl>
    <hqt4pj$hf9$1@news.onet.pl> <hqt6e2$ld6$1@news.onet.pl>

    W dniu 2010-04-24 00:19, JanuszR pisze:

    > Mechanizmy zależą nie tylko od dziedziny ale i od kraju. W Stanach
    > patentuje się nawet myszy, algorytmy a wyniki nawet badań
    > podstawowych są skrzętnie ukrywane.

    Nie do końca. W Stanach przynajmniej w niektórych przypadkach masz o
    wiele lepszy dostęp do wielu materiałów niż u nas, przynajmniej jeśli
    chodzi o materiały zebrane za pieniądze podatnika. Digitalizacja
    materiałów została naprawdę bardzo daleko posunięta i wiele rzeczy
    możesz znaleźć siedząc przed komputerem w Europie. U nas teoretycznie
    masz zapisy prawne mówiące, że dane zbiory biblioteczne lub archiwalne
    stanowią dobro narodowe, więc teoretycznie każdy mógłby z nich korzystać.
    A jak to wygląda w praktyce?
    - Przepraszamy, ale oryginał zachował się w bardzo złym stanie i nie
    jest już wypożyczany na czytelnię
    - Mikrofilm?
    - Niestety, wszystkie dwa czytniki są zepsute
    - Wersja cyfrowa?
    - Koniec digitalizacji naszych zbiorów jest przewidziany na 2035 rok.
    Pod warunkiem, że fundusze przeznaczone na ten cel nie zostaną obcięte
    rzecz jasna. ;)

    > W Europie natomiast prawo do jawności wyników badań podstawowych jest
    > sensem nauki a prawo patentowe nie pozwala patentować rzeczy nie
    > będących własnością intelektualną patentujących jak np. genów
    > człowieka. Być może Europa powinna zmienić politykę i nie pozwalać na
    > okradanie się z własności intelektualnej Stanom.

    Generalnie zasada jest taka, że patenty dotyczą wynalazków, nie odkryć.
    I całe szczęście, bo gdyby kiedykolwiek doszło do takiej sytuacji to z
    nauką byłoby naprawdę marnie. Przecież cały mechanizm jej działania
    polega na pełnej transparentności badań. Publikacja naukowa musi
    zawierać nie tylko stwierdzenie jakiegoś faktu, ale również bardzo
    dokładny opis aparatu wykorzystanego w tym celu. Inna grupa uczonych ma
    mieć możliwość powtórzenia badań, weryfikacji ich wyników i ewentualnej
    krytyki.

    Są oczywiście pewne wyjątki, jak np. praca dla wojska, jednak tutaj z
    wiadomych względów zobowiązanie do zachowania tajemnicy zostaje
    narzucone z zewnątrz i nie jest czymś naturalnym dla środowiska naukowego.

    Oczywiście inna sprawa, że wielkie korporacje będą mataczyły w przypadku
    badań, na które wyłożyły kasę. Może nie tyle mam na myśli fałszowanie
    wyników przez odgórne polecenie: "w rozdziale 10 macie wpisać to i to"!
    Transparentność charakterystyczna dla publikacji naukowych pozwoli
    (prędzej czy później) taki przypadek wychwycić. Raczej po prostu zostaną
    cofnięte fundusze, jeśli wyjdą na jaw jakieś niekorzystne dane.