  • 231. Data: 2012-06-19 01:12:09
    Temat: Re: Czym jest programowanie?
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/06/2012 01:00, slawek wrote:

    > Uzytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisal w
    > wiadomosci grup dyskusyjnych:M...@n...gazeta.
    pl...

    > Programowanie wielowatkowe bez synchronizacji. Czy jakos tak.

    Nadal kolejność instrukcji ma tam znaczenie. Każdy wątek wykonuje jakąś
    sekwencję instrukcji, dla jakiegoś programu "relatywistycznego" A
    składającego się z instrukcji (a1, a2, ..., an) możesz znaleźć program
    A' o innej semantycem, składający się z tych samych instrukcji, a
    różniący się ich kolejnością. Gdyby program był zbiorem instrukcji, to
    każdy program składający się z tych samych instrukcji byłby tym samym
    programem.

    > Instrukcje stanowia grupe, musialaby byc to grupa przemienna, tymczasem
    > wiekszosc sensownych transformacji przemienna byc nie chce.

    Spokojnie. Można mieć język składający się wyłącznie z deklaracji i
    definicji. POszczególne instrukcje nie muszą mieć semantyki "zrób to"
    tylko "x to jest ...", "y ma taką właściwość, że ...", "z nie może
    być..." i tak dalej.

    > Pojecie "okreslonej kolejnosci" jest zbedne w definicji. Kolejnosc dla
    > programu wielowatkowego moze byc baardzo rózna.

    Tylko pod warunkiem, że w każdym wątku wykonuje się tylko jedna
    instrukcja. Jeśli w jakimś wątku wykonuje się więcej niż jedna
    instrukcja, to może być tak, że przestawienie kolejności tych instrukcji
    da inny program, który robi co innego, ergo pojęcie "określonej
    kolejności" nie jest zbędne.

    Jeśli masz natomiast program, w którym każda instrukcja jest, lub
    potencjalnie może być wykonana w dowolnym wątku, przy czym nie jest tak,
    że taka instrukcja z kolei zdefiniowana jest jako sekwencja instrukcji,
    które są we właśnie tym wątku wykonane (co wynika z założenia -
    potencjalnie w osobnym wątku może być wykonana _każda_ z instrukcji w
    programie - również instrukcja użyta w definicji innych instrukcji), i
    dodatkowo jest to zrobione w ten sposób, że kolejność wykonania
    instrukcji w owych wątkach jest dowolna (czyli nie ma synchronizacji
    między wątkami wykonującymi poszczególne instrukcje wynikającej z tego,
    że te instrukcje są zapisane w programie w takiej a nie innej
    kolejności) - to, powtórzę, nie masz raczej do czynienia z paradygmatem
    imperatywnym.

    Z zapartym tchem czekam na kontrprzykład.

    > Tak na pierwszy i drugi rzut oka to praca matematyczna.

    Nie widzę sprzeczności.

    > Równie dobrze
    > mozna np. okreslic prace pana Fourie poczatkami tworzenia formatu JPEG.

    Gdyby Fourier opisał algorytm kompresji JPEG razem z zastosowaniami, a
    pominął jedynie szczegóły typu kolejność bajtów w nagłówkach, sposób
    kodowania liczb, albo w jakiej kolejności zapisywane są składowe R, G,
    B, to owszem, powiedziałbym, że Fourier wymyślił/wynalazł/stworzył
    format JPEG, a ten, kto ustalił kolejność bajtów i resztę go jedynie
    opracował. Tylko że Fourier tego nie zrobił.

    > Watpie. Gdyby maszyna istniala, to proces nie bylby mechaniczny - brak
    > bylo OCR itp. technik.

    Wiesz, nie mam ochoty na taką zabawę. To, co masz tam w tabelkach w
    notatkach D i G to są programy komputerowe. Do przełożenia na konkretne
    konfiguracjee kart brakuje tylko konwencji kodowania operacji i
    'supplying' i 'receiving variable cards'.

  • 232. Data: 2012-06-19 02:30:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 18/06/2012 18:03, AK wrote:

    > Zapusc sobie dowolny serwerek internetowy (na ktorym chodzi np
    > jakis CRM dla waaznych klientow:) to sie szybko dowiesz jaka jest

    Nie mam aż tak ważnych klientów.

    > roznica pomiedzy oblesnym C/C++ abort() em, a wylapaniem
    > neispodziewanego wyjatku chocby nawet w samym main()

    W C++ nie ma abort() na dereferencji nulla, tylko teoretycznie UB. W
    praktyce na sensownym systemie leci SIGSEGV i domyślnie core dump
    (chociaż można sobie to obsłużyć inaczej, np. zalogować sam stacktrace).

    Na Windowsie jest access violation i domyślnie kiszka, ale zdaje się też
    można sobie wygenerować z tego jakiegoś minidumpa, tylko że z kolei na
    tym się słabo znam.

    > PS: Wyobrazni nie uczyli ?

    Jak mawiał Han Solo, wyobrazić to ja sobie mogę wiele. Ale akurat w tym
    punkcie, co wyraźnie zaznaczyłem, chodziło mi o praktykę, a nie o to, co
    można sobie wyobrazić.

  • 233. Data: 2012-06-19 11:10:58
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał:

    > Nie mam aż tak ważnych klientów.

    A to ci uzasadnienie. Bez komentarza :(

    > Jak mawiał Han Solo, wyobrazić to ja sobie mogę wiele. Ale akurat w tym punkcie, co
    wyraźnie
    > zaznaczyłem, chodziło mi o praktykę, a nie o to, co można sobie wyobrazić.

    No wiec _praktycznie_ sobie napisz program dopuszczajacy abort
    (obojetnie czy na ux czy win) ktory ma czynic cos powazniejszego niz
    wyslanie emaila do Cioci.

    AK

  • 234. Data: 2012-06-19 11:26:40
    Temat: Re: [OT] Operatory w C (znowu...)
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 18.06.2012 19:09, AK wrote:

    > Bzdury pi..rzysz ! ;)
    Dokładnie. Bzdury pi..rzysz ! ;)

    Jaki jest wynik:
    a) 1+1<<2
    b) 1<<2+1
    c) (1+1)<<2

    > W ogolnym przypadku w C/C++:
    > (a + b) + c i a + (b + c) to jest _dokladnie_ to samo.
    > Udowodnic ? :)
    TAK. Udowodnić na bazie standardu a nie popsutej implementacji kompilatora.

    Michoo

  • 235. Data: 2012-06-19 12:20:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 19.06.2012 11:10, AK wrote:

    > A to ci uzasadnienie. Bez komentarza :(

    > No wiec _praktycznie_ sobie napisz program dopuszczajacy abort
    > (obojetnie czy na ux czy win) ktory ma czynic cos powazniejszego niz
    > wyslanie emaila do Cioci.
    Tak, tak, oczywiście...

    #
    # A fatal error has been detected by the Java Runtime Environment:
    #
    # SIGSEGV (0xb) at pc=0xdeadbeef, pid=11246, tid=3064605552
    # JRE version: 6.0_26-b03
    # Java VM: Java HotSpot(TM) Server VM (20.1-b02 mixed mode linux-x86 )
    [...]
    id=11251, stack(0xdeadbeef,0xdeadbeef)]

    siginfo:si_signo=SIGSEGV: si_errno=0, si_code=1 (SEGV_MAPERR),
    si_addr=0x0000007c

    Michoo

  • 236. Data: 2012-06-19 13:26:51
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Jun 19, 10:10 am, "AK" <n...@n...com> wrote:

    > No wiec _praktycznie_ sobie napisz program dopuszczajacy abort
    > (obojetnie czy na ux czy win) ktory ma czynic cos powazniejszego niz
    > wyslanie emaila do Cioci.

    Ale po co miałbym to robić? I na tej samej zasadzie - po co miałbym
    pisać program, który celowo dopuszcza rzucenie np. null pointer
    exception w Javie? Jakie to ma mieć zastosowanie? W obydwu
    przypadkach, jeśli się spodziewam, że coś może zwrócić nulla, to go
    jawnie obsługuję.

  • 237. Data: 2012-06-19 23:41:30
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jarzabek" <a...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jrockd$f7s$...@i...gazeta.pl...
    > Nadal kolejność instrukcji ma tam znaczenie.

    Podobno nie.

  • 238. Data: 2012-06-19 23:47:36
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

> [...]
    > definicji. POszczególne instrukcje nie muszą mieć semantyki "zrób to"
    > tylko "x to jest ...", "y ma taką właściwość, że ...", "z nie może być..."

    Mizar jest niezłym przykładem.

> [...]
    > to może być tak, że przestawienie kolejności tych instrukcji da inny
    > program, który robi co innego, ergo pojęcie "określonej kolejności" nie

    A cholera wie jak działa mózg szczura. A co dopiero człowieka lub innej
    małpy.

> [...]
    > konfiguracjee kart brakuje tylko konwencji kodowania operacji i
    > 'supplying' i 'receiving variable cards'.

    Cóż, to nie są programy komputerowe... a co najwyżej kod źródłowy takich
    programów.

    Inaczej mówiąc - nikt nie zdebugował tego na działającym komputerze, więc
    może zadziałać, ale może i nie zadziałać.

  • 239. Data: 2012-06-19 23:50:36
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "AK" <n...@n...com> napisał w wiadomości grup
    > No wiec _praktycznie_ sobie napisz program dopuszczajacy abort
    > (obojetnie czy na ux czy win) ktory ma czynic cos powazniejszego niz
    > wyslanie emaila do Cioci.

    A program który ma robić abort jak zrobi abort (być może nie dlatego że
    tego) to działa dobrze czy źle?

  • 240. Data: 2012-06-20 09:00:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 19/06/2012 22:47, slawek wrote:

> [...]
    > wiadomości grup dyskusyjnych:jrockd$f7s$...@i...gazeta.pl...
    >
    > A cholera wie jak działa mózg szczura. A co dopiero człowieka lub innej

    Mówiliśmy o programach komputerowych, nie o mózgach.

    > Cóż, to nie są programy komputerowe... a co najwyżej kod źródłowy takich
    > programów.

    Kod źródłowy programu komputerowego też jest programem komputerowym.
    Inaczej programy w językach interpretowanych nie byłyby programami
    komputerowymi.

    W konktekście programowania jako tworzenia programów komputerowych
    definicja wykluczające kod źródłowy jest tym bardziej bez sensu.

    > Inaczej mówiąc - nikt nie zdebugował tego na działającym komputerze,
    > więc może zadziałać, ale może i nie zadziałać.

    Nawet bez debugowania widać, że w pierwszym programie jest bug.