    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <xbtz3uuik2ij.1kl42r712z6lm$.dlg@40tude.net>
    <ok09tp$58s$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <ok1nnc$cj0$2@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: OT Musk wspomaga Australie
    Date: Tue, 11 Jul 2017 10:52:25 +0200

    dyskusyjnych:ok1nnc$cj0$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 11.07.2017 o 05:18, Iguan_007 pisze:
> [...]
    h-record-low-price-for-530mw-wind-farm-70946/

    >"Under the terms of the deal, Origin will sell Stockyard Hill Wind
    >Farm - Australia's largest wind development - to Chinese company and
    >wind turbine manufacturer Goldwind for $110 million."

    >530MW za 110 milionów (i to produkuje prąd) vs 100MW (ale tylko przez
    >godzinę i wcześniej trzeba naładować) za 13 milionów? Wygląda na to,
    >ze kiepski interes z tym Muskiem:P

    A to zalezy. Moc 530MW jest pewnie maksymalna.
    Srednio pewnie produkuje mniej.

    Nie wiem jaka pogoda w Australii ... ale jak juz mowa o wyrownaniu
    niedoborow chwilowych, ktore zapewne powstaja przy malym wietrze, to
    masz wybor:
    -kupic baterie za 13mln$
    -postawic dodatkowa farme wiatrowa za 110 mln$, i liczyc, ze ona
    dostarczy tych brakujacych 100MW, czego nie bylbym taki pewny przy
    braku wiatru.

    I co jest taniej ?

    Przy czym przy stawianiu nowej farmy, to nie wiem czy sie na 110mln
    skonczy - tu jak rozumiem uzywana sprzedali.
    A na zysk z produkcji energii to nie wiem czy tak mozna liczyc - bo
    jak dolozymy kolejna i wiatr zawieje, to pradu bedzie za duzo i cena
    spadnie :-)

    Swoja droga - jesli dobrze licze, to przy mocy rzeczywistej 150MW, ta
    farma przynosi ok 200k$ na dobe.
    72mln$ rocznie ... albo juz mocno wyeksploatowana, albo spodziewaja
    sie dalszych spadkow cen, albo te 150MW srednio to tylko marzenie.
    A wtedy przyjdzie przeliczyc jeszcze raz te baterie.

    Zaraz ... to w ogole jest farma 530MW, czy farma w budowie, o
    planowanej mocy 530 MW ?
    Bo czytam, ze pelny koszt mial wynosic 900mln $.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Stockyard_Hill_Wind_Fa
    rm

    Bo u nich jakos nie moge sie doczytac co juz jest, i jaka jest roczna
    produkcja
    http://www.stockyardhillwindfarm.com.au/

    Wiec jesli dobrze zgaduje ... to bateria za 13mln, czy farma za
    900mln, ktora co prawda bedzie przynosic zysk zamiast kosztow, ale nie
    wiadomo czy zdazy splacic te 900mln :-) I nie wiadomo, czy przychod
    wystarczy na rate kredytu :-)

    >Ciekawy jestem czemu macie energię 4 razy droższą niż w Europie?

    Dolary amerykanskie czy australijskie ?
    USD 80 to 30gr/kWh, czyli mniej wiecej poziom polskich cen
    detalicznych (za sam prad, bez przesylu).

    >W końcu dostrzegłeś...

    Ciekaw jestem jak na polski rynek wplywaja niemieckie panele - ktore
    ustawiono za doplatami, o ile mi wiadomo.

    J.