  • Data: 2017-07-09 10:21:09
    Temat: Re: OT Musk wspomaga Australie
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 08.07.2017 o 13:48, Iguan_007 pisze:

    > To jest troche bardziej skomplikowane:
    >
    > - Australia ma juz elektrownie wodne, mowi sie rowniez o rozbudowie Snowy Hydro.
    Wiec to nie jest tak, ze nikt nie chce elektrowni wodnych.

    Tym bardziej zastanawia sens budowy kolejnej. Ale Australia to ma chyba
    raczej wyjątkowo niekorzystne warunki dla elektrowni wodnych - sucho i
    płasko.

    > - woda w Australii nie jest dostepna wszedzie, wiec niekoniecznie elektrownie mozna
    postawic tam gdzie akurat pasuje to ze wzdledu na siec elektryczna.

    Akurat w Australii w pobliży skupisk ludzkich wody jest w cholerę i
    jeszcze trochę, co prawda do pica się nie nadaje, ale do pompownia już tak.

    > Bateria bedzie stala przy elektrowni wiatrowej wiec raczej bedzie miala czesto
    okazje sie ladowac.

    Elektrownia wiatrowa i tak jest podłączona do systemu, wiec nie ma
    potrzeby, żeby bateria stała obok elektrowni.

    > Sytuacje kiedy brak wody spowodowal szoki cenowe mialy juz miejsce.

    Wydaje mi się, że zamiast kombinować z bateriami wystarczy zmienić okres
    rozliczenia na 15 minut:P

    > -koszt budowy elektrowni wodnej moze przerazic. Tutaj masz szacunki kosztow
    rozbudowy istniejacej elektrowni wodnej:
    http://www.smh.com.au/federal-politics/political-new
    s/snowy-hydro-expansion-could-cost-double-initial-2-
    billion-estimate-20170523-gwb0vy.html

    2 milardy dolarów. Ale skala zupełnie nieporównywalna do elektrowni
    szczytowo pompowej. Tam masz nie 27 km tuneli, a 2. "turbina kilometr
    pod poziomem ziemi" WTF? 2000MW - to to tyle co niewielka atomówka.
    Ponadto ta elektownia ma _produkować_ energię a nie bagazynować ją na
    pięć minut, bo biurokratom się wymyśliło rozliczać co 5 minut, a komuś
    innemu spekulować na tym. Robisz pewex i porównujesz nieporównywalne.

    > -Do redukcji skaczacych cen najczesciej nie jest porzebna duza pojemnosc
    elektrowni. Moze nie bede wchodzil w szczegoly, ale ze wzgledu na sposob w jaki sa
    ustalane ceny "spot", 100MW moze wystarczyc do stlumienia wahan cen (choc raczej nie
    zmieni ich "bazowego" poziomu). Czyli raczej bateria nie zmieni "typowego" przedzialu
    $50-$70/MWh, ale moze zmniejszyc ilosc polgodzinnych skokow powyzej $1000/MWh.

    Jak już napisałem - te skoki to raczej problem ekonomiczno spekulacyjny,
    niż techniczny. Zresztą - polski system eneregtyczny w szczycie (a
    wtedy jak rozumiem potrzebujesz baterii) to prawie 30GW. 100 MW to około
    1% - niewiele zmienia. Jeśli 1% skok obciążenia zmienia kilkukrotnie
    cenę energii, to z znaczy, że coś jest nie tak z systemem rozliczania a
    nie samym systemem energetycznym. Jak wy chcecie tesle wprowadzać, skoro
    100MW wam rozwala ceny prądu w całym kraju?

    > -Koszt tej baterii jest niski jak na to co bateria oferuje.

    No właśnie nie jestem przekonany. Nie ma porównania.

    Shrek.