  • 11. Data: 2007-04-11 17:58:47
    Temat: Re: [OT] Monopol TKT w budynkach DOKP
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    futszaK wrote:
    > na czym polega dziewiąta warstwa siedmiowarstwowego modelu OSI ?

    Mnie uczono, że jest 9 warstw (8. kasa, 9. polityka), ale widziałem
    też wypowiedzi ludzi, którzy znają kolejne.

    > a w trybie ktoregos artykułu PT sie nie da ?

    IANAL, ale niby czemu? Wolnoć Tomku w swoim domku. Przecież nie
    zmuszają nikogo, by tam sie wstawiał.

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 12. Data: 2007-04-11 18:06:15
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    Sied@r wrote:

    > chyba calkiem logiczne
    > ala wynajem powierzchni

    Owszem, ale (w tym momencie ekstrapoluję swoją wiedzę) w przypadku gdy
    Twoja szafa stoi nawet pół metra od szafy dużego operatora, puszczenie
    do niego kabelka trafia na opór "z góry". Tu nie chodzi o "wynajem
    powierzchni", lecz o syndrom psa ogrodnika. Takie przynajmniej ja
    odniosłem wrażenie słuchając rozmowy. Nawet potrafię to zrozumieć.

    > nie fair byloby jakby ci pozwolili polozyc a pozniej powiedzieli ze zaplac

    To zrozumiałe. Dobrze, że zasady są jasne od początku.

    > jesli mowia przed, to nie widze problemu - chronia swoje interesy a czy
    > ta oplata to duzo czy malo hum - pewnie rzecz drugoplanowa - inne
    > znaczenie bedzie maila przy laczu 400Mb/s a inne przy 2Mb/s

    Zgadza się. Kwestia skali.

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 13. Data: 2007-04-11 18:09:15
    Od: Marcin Kulas <0...@j...org>

    zbino wrote:
    > Może wydawać się to dziwne ale wyobraź sobie, gdybyś w budynku TPSA chciał
    > położyć za friko swoje kable przez ich korytarze czy pokoje tylko po to żeby
    > wziąć Internet od jakiegoś lokalnego providera, a nie od nich. Czy dostałbyś
    > zgodę na taką robotę? Czy w ogóle pozwoliliby ci samemu ciągnąć swoje kable
    > nawet za opłatą. Tutaj i tak dali niską cenę. Myślę że cena mogłaby być w
    > przypadku TPSA zupełnie zaporowa. Po prostu trzeba kupić część łacza u nich
    > i masz problem z głowy.

    ...do momentu, gdy ich szkielet zaczyna przeżywać całodniowe rozwolnienie.
    Wtedy wolałbyć mieć jakiś backup.

    --
    Marcin Kulas
    jid: h...@j...org

  • 14. Data: 2007-04-11 18:26:27
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Marcin Kulas napisał(a):

    > ...do momentu, gdy ich szkielet zaczyna przeżywać całodniowe rozwolnienie.
    > Wtedy wolałbyć mieć jakiś backup.

    Ja to w sumie chciałbym, żeby wszyscy tu narzekający zasiedli w
    zarządzie TPSA i wówczas z punktu widzenia strony odwrotnej zaczeli
    wprowadzać te rewolucyjne zmiany - o których tu rozmawiamy - uwalnianie
    rynku, dostęp do kanalizacji i dzierżawki za przysłowiowe 1 zł.
    Oczywiście hiperbolizuje w zamierzony sposób.

    Często na łatwiej nam się dogadać kiedy rozmawiamy z podmiotami,
    podonymi do nas lub ew. siedzących na tym samym wózku uzależnienia od
    TPSA lub TKT.

    Problem zaczyna się kiedy komuś zaczyna się wydawać że jest wyżej na
    drabince ewolucji ISP.
    Wówczas zaczynają się schody. Znam to z lokalnego podwórka. Kiedy ISP X
    wspolpracuje z ISP Y. Jeden drugiemu zapewnia ostania mile wymiennie
    itp. Az to pewnego pieknego dnia kiedy wszystko to sie konczy i nie
    wiadomo o co chodzi (jak zwykle o pieniadze).

    Wiec tu też bym się jakoś strasznie tymi kablami nie podniecał - bo
    zwykle łatwiej się dogadać kiedy interes jest obopólny. Problem zaczyna
    się kiedy jednostronny.

  • 15. Data: 2007-04-11 18:34:27
    Od: wer <b...@n...pl>

    Wemif napisał(a):
    > Moze to nie do konca na polip, ale tu chyba jest najwiecej zorientowanych.
    >
    > Jest budynek DOKP (Dyrekcja Okregowej Kolei Panstwowej), dokladniej
    > we Wroclawiu, ul. Joannitow 13. W tym budynku sa praktycznie wszyscy
    > znaczacy operatorzy, jest tez siec strukturalna TKT.
    >
    > Chcac podlaczyc sie do ktoregos operatora, pomiedzy pomieszczeniami
    > w tym budynku, nalezy skorzystac z TKT, gdzie polaczenie skretka dwoch
    > punktow w budynku kosztuje okolo 900zl netto miesiecznie(sic!).

    Normalka w biurowcach. Mamy taką sytuację u siebie. 6 pięter niżej jest
    duży provider, ale nie możemy puścić do nich kabelka, a za 1Mb/s
    operator w budynku życzy sobie ok. 1k zł miesięcznie. To łącze na
    potrzeby biurowe, bez żadnych serwerów. Nic nie można zrobić. W
    poprzednim biurowcu była podobna sytuacja, tyle, że ceny trochę niższe.
    Po prostu jest układ między administracją budynku, a firmą zarządzającą
    siecią, podejrzewam, że takich biurowców w Polsce są setki. W sumie to
    temat dla UKE.

    wer

  • 16. Data: 2007-04-11 19:10:21
    Od: " " <a...@g...pl>

    > operator w budynku życzy sobie ok. 1k zł miesięcznie. To łącze na
    > potrzeby biurowe, bez żadnych serwerów. Nic nie można zrobić. W
    > poprzednim biurowcu była podobna sytuacja, tyle, że ceny trochę niższe.

    Kwestia porozumienia sie (lub nie).
    Ten 1000pln miesiecznie zwieksza przychod administratora lub zaprzyjaznionej
    firmy. O ile administrator rozumie co to Internet operatorski lub ze klient
    wymaga wiecej niz Pan X z budynku potrafi zrobic, to zrezygnuje z oplaty lub
    po prostu powie jasno - placic 1000pln za zgode. A najemca zgodzi sie lub nie.

    Inaczej, jezeli budynek posiada duze walory telekomunikacyjne - wielu
    operatorow, maszty radiowe - cena najmu m2 wynosi wtedy stawka bazowa dla firm
    nie IT oraz haracze dla firm IT. Ale tu znowu kwestia kalkulacji. Moze warto
    placic 3000pln miesiecznie za to, ze pietro nizej jest duzy wezel. Dojscie z
    taka iloscia stykow do siedziby moze kosztowac znacznie wiecej lub byc wrecz
    nierealizowalne.

    Administratora budynku nie interesuje wtedy, co za kabelek przechodzi przez
    budynek, stosuje najwyzej podzial: para, koncentryk, swiatlowod MM v SM.

    Inny przyklad - bardziej pazerni lub gdy konczy sie miejsce na dachu wolaja za
    antene do odbioru telewizji tyle samo co za dowolne inne urzadzenie radiowe.

    Adam Foton

  • 17. Data: 2007-04-11 19:31:40
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Wed, 11 Apr 2007 20:34:27 +0200 I had a dream that wer <b...@n...pl> wrote:
> [...]
    >Po prostu jest układ między administracją budynku, a firmą zarządzającą
    >siecią, podejrzewam, że takich biurowców w Polsce są setki. W sumie to

    Jakie UKE? Trzeba było nie wynajmować powierzchni biurowej w takim
    biurowcu. Masz wolność w tym względzie, prawda?

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 18. Data: 2007-04-11 19:36:22
    Od: " " <a...@g...pl>

    > Chcac podlaczyc sie do ktoregos operatora, pomiedzy pomieszczeniami
    > w tym budynku, nalezy skorzystac z TKT, gdzie polaczenie skretka dwoch
    > punktow w budynku kosztuje okolo 900zl netto miesiecznie(sic!).

    Przywilej wlasciciela. Mimo oplaty 900pln wielu operatorom oplaca sie tam byc.
    Sa miejsca, gdzie oplaty za "transmisje 2Mb/s realizowana z uzyciem pary
    miedzianej" sa wyzsze.

    > wyrzuceniem ich z budynku. Czy probowal ktos z Was wymusic na DOKP
    > zgode na wlasne kable lub wynegocjowal znacznie lepsze warunki?

    Zeby negocjowac, trzeba czyms obracac. Pewnie wielu operatorow korzysta z
    uslug transmisji setek Mb/s lub dzierzawy wlokien/lambd, wiec 900pln przy tym
    tonie... To tylko hamulec, aby nie robic makaronow z okablowania.

    Adam Foton

  • 19. Data: 2007-04-11 19:37:00
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    wer napisał(a):
    > siecią, podejrzewam, że takich biurowców w Polsce są setki. W sumie to
    > temat dla UKE.

    tak - postaw access pointa :)

  • 20. Data: 2007-04-11 19:51:39
    Od: " " <a...@g...pl>

    > Jakie UKE? Trzeba było nie wynajmować powierzchni biurowej w takim
    > biurowcu. Masz wolność w tym względzie, prawda?

    W coraz wiekszej ilosci budynkow na wynajem panuja takie zasady.
    To walka o coraz nizsze stawke za 1m2. Reszte przychodow dokomponuje sie z
    innych uslug: dzierzawa pary miedzianej, energia z UPS, support w godzinach
    15.00 - 9.00.
    Szukajac lokalizacji w niektorych rejonach (np. ze wzgledow reprezentacyjnych,
    bliskosci lotniska, nad szafa z 10 operatorami) takie zasady sa powszechne. I
    zostaje odejsc z kwitkiem lub z radoscia stwierdzic, ze za 3000pln miesiecznie
    nie doprowadzisz swiatlowodow do 10 operatorow.

    Sa "dinozaury", ktore nie biora nic za podstawowe uslugi w stylu skrosowanie
    pary, udostepnienie kanalow na swiatlowod, ale za to maja cene za 1m2 wyzsza
    lub sa daleko od szosy ewentualnie dominuje w srodku jeden operator.

    Wolny wybor, wolny rynek, bilnas zyskow i strat - to sa klarowne zasady.

    Adam Foton