  • Data: 2012-06-26 02:36:29
    Temat: Re: [OT] Ken Rockwell i SUV-y FUT: pl.misc.samochody
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-06-25 13:36, Marcin [3M] wrote:
    > ESP raczej nie zabezpieczy przed dachowaniem w wyniku kolizji. A o takich
    > skutkach kolizji z udziałem SUV-ów się mówi

    ESP ma zabezpieczyć przed poślizgiem lub zmianą toru jazdy i to realnie
    przekłada się na bezpieczeństwo, bo jak już dochodzi do zderzenia to
    skutki i tak są w większości przypadków spore, a auta do kasacji. Tu
    natomiast pomoże większa masa pojazdu, no chyba że zderza się z jeszcze
    większym i cięższym pojazdem.

    > Na YT widziałem film z testu zderzenia pod kątem 90 stopni, z małym (w
    > porównaniu) pojazdem.
    > "Maluch" został zmasakrowany, ale SUV wykonał piękny skok, po którym
    > zaczął koziołkować, odcinając manekinom kończyny. ESP w takiej sytuacji
    > pomaga podobnie, jak radio z MP3.

    Dopiero co był film gdzie arabusom w normalnym aucie łapy pourywało, nawet
    bez przeszkody z tego co pamiętam, więc jak widzisz to też zdarza się i w
    niższych autach. W obu przypadkach jest gdzieś ta granica krytyczna, po
    której przekroczeniu jest problem.
    Problem suvów był taki, że wywracały się na normalnych manewrach jak
    omijanie przeszkody, zakręty itd. To właśnie o tym dyskutowano,
    szczególnie w kontekście pierwszych aut, które w normalnej wydawałoby się
    eksploatacji wypadały z jezdni. Dzięki ESP statystyki się wiele bardziej
    zmieniły i SUV-y nie mają już tendencji do wypadania ponad normę, a
    dodatkowo nie są to auta, którymi szczególnie się można ścigać, więc i nie
    uczestniczą w tylu wypadkach już, a jeśli już to się zdarzy to pomaga im
    ta masa (i to masz nawet w cytowanym artykule).

    Moim zdaniem jeśli tylko jeździsz w miarę rozsądnie jeśli chodzi o
    prędkości to jakieś szczególnie ciekawe dachowanie Ci się nie trafi, a
    dzięki ESP nie wypadniesz tak łatwo omijając wybiegającego zwierzaka na
    drogę czy wyjeżdżającego idioty z podporządkowanej. Właśnie na ten temat
    mówią te raporty - i ogólnie pan Ken, że wywraca się tam, gdzie normalny
    by nie wywrócił, ale z ESP to już nieaktualne.
    --
    _ _ _a_a
    dominik, gg:919564 _ _ _{.`=`.}_ {/ ''\_